Eventuelt spørre seg; hva får man ut av denne spekulasjonen og oppfølgingen av endringer i beholdninger?
Ja enig har du noen hypoteser? Jeg har mine men det vet du sikkert hva er.
Nei, jeg har ingen brukbare hypoteser. Kan bare håpe at de ikke vet mer enn meg og at jeg er smartere enn dem…
Vil no tørre påstå det er ganske interresant å følge med på når kursen har oppført seg som den har siste par ukene. I stor grad robotstyrt ordrene, så hvorfor det plutselig skjer forklares jo når man ser på listene hvem som står for brorparten av salg.
Helt enig i at det er totalt uinteressant å følge med privatpersoner med noen få tusen aksjer hva de styrer med eller ei.
Hvorfor de selger seg ned er ikke godt å vite, men der finnes langt flere grunner som ikke bunner ut i manglende tro på godkjenning etc en om det plutselig var et “ras” av eiere som selger seg ned.
FOMO’en i PHO har foreløpig vært en tynn suppe- Mer oppsiktsvekkende er at luften synes å sive ut av ballongen for Asieris også. Eller den konsoliderer seg, som det heter på fint. Etter en kraftig oppgang, er kursen ned en 15-20 prosent den siste tiden. Riktignok på et mer beskjedent volum. Nedgangen kan muligens tilskrives kontoen for utålmodighet.
Til de som ergrer seg over tildelingen av nye lass med opsjoner, er det kanskje en fattig trøst at mange av de tidligere tildelte er endt opp verdiløse fordi ledelsen ikke har greid å få melkekua si over på mer saftige og grønne gressganger.
Vi får håpe ledelsen ha timet tildelingen bedre denne gang.
Hva er unormalt ved kursen de sist par ukene?
Er dette et nytt fenomen i aksjen? På Oslo Børs?
Skal man forsøke å rasjonalisere hver enkelt handel noen gjør? Bank of New York selger 20k aksjer, mens Morgan stanley og Goldman Sacs kjøper hhv 10k hver.
Hva så?
Ingen som sier robothandel er nytt på børsen er det vel? Det er ikke noe som skjer daglig her nei i den grad det har vært siste par ukene. (i PHO)
At du ikke bryr deg om hvorfor kursen beveger seg som den gjør fra dag til dag betyr vel ikke at andre ikke kan følge med på slikt vel? Noen liker å stirre på TA dagen lang, så man kan vel kanskje argumentere for det er minst like relevant å se hvem som kjøper/selger?
Edit: Og ja som jeg nevnte tidligere så skiter jeg i om Gunnar fra Lom kjøper eller selger sine 4000 aksjer
Har ikke fulgt med, men du har rett:
Den gapet hardt oppover, og nå er det ganske mye luft under der
“the market abhors a gap "
Photocure også litt veik for tiden
Betyr dette at folk ikke orker å vente? De trodde på en raskere godkjennelse. Da den ikke kom gikk det over til nervøsitet og kursfall etter toppen i juli.
Det er neppe slik foreløpig at jo lenger tid det tar med Ceviraavgjørelsen, jo mindre er sannsynligheten for godkjennelse?
I august ble det kjent at Cevira måtte gjennom en runde to med teknisk analyse. Asieris påpekte at det ikke var negativt, tvert i mot viste at de var on-track og at det ikke var kommet innvendinger , men myndighetene ønsket mer info.
Regner med at det er årsaken til økt usikkerhet og dippen vi ser de siste ukene.
Det er jo litt kontrast til at Cevira har rykket opp til 1.plass på produktventelisten!
Men skulle tro investorenes nervøsitet tyder på det.
Regner med at sannsynligheten for godkjennelse er som før, men at man er utålmodige over behandlingstidens varighet. Usikkerheten gir dermed kursfall.
Folk får drive på med det de vil. Jeg er bare nysgjerrig og spør hva man får ut av det. Det lurer jeg fremdeles på. Med så lave volum - hvilke tydelige tegn ser man?
Jeg har ikke nevnt Gunnar fra Lom, jeg nevnte store aksjehus/meglere.
Det ble høy omsetning da kursen spratt opp 30.juli. Second technical review kjørt kursen omgående rett ned igjen, men på raskt synkende volum, ettersom vel man forsto at det lå innenfor normal behandlingsmetode.
Omsetningen har deretter vært svært lav, noe som viser at de fleste avventer utfallet. Det er således overvekt for tro på positivt utfall.
Som vanlig er kursen nyhetsdrevet - lite info gir ofte lavere trøkk i aksjen og synkende kurser, inntil ny info dukker opp.
Her dumpes aksjer uten at aksjekursen går nevneverdig ned. Det har pågått den siste tiden.
Liten tiltro til suksess i markedet ser det ut til. Sikkert mange som har brent seg i biotek. Forståelig at noen først vil ha fasiten før det investeres. Blir flott for pasienter og gøy om markedet blir tatt på senga og ny teknologi kommer på markedet for Photocure.
Uten sammenligning for øvrig mellom selskapene, så er det sikkert mange investorer som nå sitter i denne aksjen, som også satt og ventet på den siste forløsende melding fra både PCIB, Nano og ikke minst Ultimovacs. Man glemmer ikke så lett slaget man fikk i trynet… Det var jo i de tilfeller heller ikke mulig å feile, trodde man… Jeg tror det er mye av forklaringen på manglende FOMO.
Håper for guds skyld ikke det skjer, jeg orker ikke sitte flere millioner i minus en gang til.
For meg er dette akkumuleringsnivåer. Kjøpte senest i dag. Cevira godkjennes. Uten tvil. I mellomtiden så kan vi få veldig hyggelige Q3 tall.
Trøsten får være, om det skulle skje, at du da sparer deg for eventuelle flytteutgifter til Sveits.
Men om Q3 viser en forsterkning av de positive signaler for lønnsomhet fra kjernevirksomheten vi så i Q2, så er vi relativt raskt tilbake på nivåer opp mot 50, selv uten Cevira.
Det er heldigvis flere mulige triggere denne høsten.
Er lenge til Q3 tall (relativt sett) om vi skal tolke forventninger til godkjennelsestidspunkt. Eller er vi vått bort fra nedtellingen av køplassering som indikasjon på godkjennelse?
Man har vel to indikatorer for tidspunkt.
- Køen vi ser
- 60 dagers fristen myndigheter har på seg til å konkludere. (arbeidsdager)
Hittil så ligger vel progress i kø an til å være ferdig før de 60d har gått, men umulig å vite sikkert om progress fortsetter i samme tempo.
60 arbeidsdager fra 4 August blir vel rundt 20 Oktober tror jeg.
Q3 er 29 Oktober så man burde vel ha svar før den tid. Får man håpe…
Hvor kommer egentlig dette fra?
60 dagers frist på å konkludere? På hva da?
Kan ikke se at det eksisterer noen 60 dagers “frist” for noe som helst. NMPA bruker den tiden de bruker, og tiden de bruker pauses når det etterspørres mer dokumentasjon.