Rart hvordan det er med det for enkelte; når de har solgt seg ut blir alt med ett plutselig negativt.
Man snur kappen etter vinden og snur på nyheter og det fundamentale for å få det til å passe med egen posisjonering.
Når styremedlemmer kjøper over børs, og til anselige summer, så er det ikke umulig å forvente at kursen vil reagere positivt på det. Du bør kanskje ikke forvente at all den positive reaksjonen skal komme til syne allerede i morgen den dag, men gi det noen flere uker.
Kan jo alltids se på hvordan kursen i Photocure historisk har reagert ved lignende kjøp av styremedlemmer:
-
- september 2023 tiltrådte Dylan Hallerberg som styreleder, og kjøpte 150.000 aksjer til kurs 43,33. Kursen gikk temmelig bra i etterkant. 20. september var kursen over 60.
-
- og 3. desember 2024 kjøpte Ghizlaine Tagmouti 25.000 aksjer til kurs ca 50. Og i det julen ble ringt inn var kursen ca 65.
-
- oktober 2025 kjøpte Neal Shore 13.500 aksjer til kurs 55. Kursen gikk heftig de neste 2,5 mnd og ga seg ikke før man var på nesten 80 den 14. januar 2026.
Sistnevnte har nå altså tredoblet sin posisjon, og han kjenner som vi vet Asieris (og kanskje Kina) vesentlig bedre enn oss.
Å hevde at dette er bøss og desperat og ikke vil borge for kursoppgang, er utsagn som ikke stemmer og virker heller å være helt bak mål.
Jeg lurer heller på om det nå er tida for å vekte seg ut av andre selskaper og mer opp i photocure.
Kjøp på 40 og lavt 50 har alltid vært gull i moderne tid, og nå har man nå i tillegg fått dette støttet opp med store kjøp fra flere styremedlemmer samtidig som største eier har begynt å røre på seg igjen ved å plukke aksjer.
Signalene som kommer fra Kina går på at det leveres helt fantastisk der bort, og at det overgår hva man kan drømme om i våre villeste fantasier. Dette må man selvsagt ta med en solid klype salt, men det må være lov å håpe og forvente de elendige salgstallene og prisoppnåelsen som våre analytikere har lagt til grunn, blir smadret. Prisoppnåelsen har vi vel allerede langt på vei sett at blir smadret på oppsiden.
Vi får første fasit fra Asieris om ikke så lenge.

istedenfor å surve på repeat over den udugelige ledelsen og “gi meg 80 kr igjen nå så jeg kommer meg ut av denne misæren. Hvorfor i alle dager solgte jeg ikke for 80 i januar!?” I en aksje som siste 5 år har tøffet ustanselig mellom høyt 40 og lavt 70, så må man være mer aktiv for å plukke gratis penger. Istedenfor å si at det kun er de helvettes algoene som skal få lov å tjene penger som gress på dette viset.