Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat (PHO) 🔦 5

Continuing the discussion from Photocure småprat (PHO) 🔦 4 - #7687 av Freddys.

Previous discussions:

Hva er et godt nok bud? Hvis halvparten av caset til Cevira slår inn samt at kjernevirksomheten gjør det bedre i kommende år, bør prisen være godt over 100 kr per aksje?

1 Like

Hvis halvparten av det blockbuster slår til så burde du egentlig kunne tidoble kursen fra dagens nivå

8 Likes

Enig! Det er derimot ikke prisen vi kan forvente ved et oppkjøp i 2026

1 Like

Dersom både oppkjøper og selger innerst inne tror på blockbuster potensiale på litt sikt, bør i alle fall prisen bli veldig langt over 100…

3 Likes

Hva som er et godt nok bud handler egentlig mindre om håp og mer om sannsynlig kontantstrøm og risiko. Hvis halvparten av caset til Cevira faktisk slår inn og kjernevirksomheten samtidig viser bedre marginer og mer stabil lønnsomhet så er det helt rimelig å tenke at verdien bør være godt over hundre lappen per aksje, men det avgjørende er timing og dokumentasjon. En kjøper betaler ikke for hva som kan skje om fem år, men for det som er synlig og troverdig i regnskapene når budet kommer. Det jeg opplever mange undervurderer er hvor mye verdien kan endre seg bare ved at kjernevirksomheten leverer litt bedre operasjonelt. Hvis man får opp utilization, holder kostnadene i sjakk og viser stabil kontantstrøm så øker multiplen ganske fort. Da trenger man ikke et fullt «blockbuster» scenario for at prisen skal passere hundringsen, meeen samtidig må man jo være ærlig på at kjøpere alltid priser risiko hardt. Selv om halvparten av Cevira caset materialiserer seg vil det fortsatt være regulatorisk og kommersiell usikkerhet igjen og derfor vil et første bud ofte komme lavere enn det mange aksjonærer mener er «rettferdig verdi» og der er jo helt normalt i slike prosesser. Personlig tenker jeg at hvis kjernevirksomheten viser tydelig forbedring de neste årene og Cevira begynner å generere reelle inntekter og ikke bare forventninger så er et bud i området godt over hundringsen både rasjonelt og forsvarlig, men kommer det et bud før den dokumentasjonen er på plass vil det sannsynligvis ligge lavere uansett hvor stort potensialet er på papiret så 100 kroner er fullt mulig, men det krever leveranser først og ikke bare narrativ.

2 Likes

Hadde jeg fått 80 kroner i morgen hadde jeg ledd hele veien til banken og aldri tenkt på caset igjen

3 Likes

Tullete! Den var jo på 80 for 3 måneder siden på FOMO, FØR godkjenning av Cevira, før aksept for søknad uten eget studie av EMA, før partner for Cevira i Kina for rask utrulling, før level 1A.

6 Likes

Det er forsvinnende få aksjer som er omsatt for over 75 kroner gitt. 26% økning over natta for en clean exit? Wham bam thanks a lot maam.

1 Like

Du skriver iblant helt uforståelig ting, seriøst. Anbefalt aksept på 80 kroner i morgen er en fornærmelse til alle aksjonærer. Worst-case er at BW gjennom styret ligger hardt på exit og man må akseptere noe i range 100-125.

15 Likes

Du kunne jo hatt 80 kroner for noen uker siden… Hvorfor solgte du ikke da, for så å ledd hele veien til banken?

8 Likes

Litt rart å blir så fjetret over at en ønsker å selge hvis det blir 80 kr per aksje og sånn sett grei premium. Du blander masse følelser inn i dette. Kursen er 62 kr. Det er fakta uansett om du mener den burde kostet minst 100, 150 eller 200

1 Like

Tillater meg å kopiere inn et innlegg fra @rosk82 fra den gamle tråden:

"Det kan hende dette rekker i bli ferdig ca rundt samme tidspunkt Photocure/Wolf er ferdig med skopet sitt og er klar for å sende søknader.

Skopet er ikke ferdig utviklet enda. Så er vi heldige kan nye retnignslinjer være allerede avklart eller rett rundt hjørnet når det nye skopet er klar for å rulles ut.

Men det bra her nå er at det kan se ut til at vi får momentum fremover.

Kina og Cevira er allerede avklart. Her venter vi på utrullingen.
Kina og Hexvix er godkjent, her venter vi på at skop skal bli godkjent.
Europa og Cevira, søknad sendt. Vente på svar.
Så kommer nytt flex-skop med RW, mest sannsynlig i Europa først.
AI-verktøy.

Synes ting ser relativt greit ut fremover jeg."

I tillegg bør nevnes at sannsynligheten for relativ rask godkjenning av nedklassifisering nå er mer sannsynlig enn noen gang.
Betaling til Ipsen fases snart ut.
Sist men ikke minst kan vi forvente refusjon i Kina innen noen måneder for Cevira.
Det langsiktige potensiale har aldri sett bedre ut!

9 Likes

Faktisk ikke, men du må gjerne tro det. Jeg baserer det på egen investeringstese. At PHO forsvinner til **** premium når stjernene står riktig alignet er HELT greit for meg økonomisk/isolert sett, jeg vil tjene gode kroner, men for aksjonærene flest anser jeg det som en ren skandale. Og et ran med 12-24 mnd frem i tid som horisont.

7 Likes

Jeg håper jo selvsagt på mer, og jeg sitter ikke og trader. Man skal ha rimelig store baller for å gjøre den slags trades med 20%+ av porteføljen sin, det har jeg ikke mage til.
Er en helt annen øvelse å selge til et anbefalt bud.

Hvorfor mener du kursen er 62 kr nå med Cevira nyheten. Aksjer skal jo gå på sannsynlig fantastisk fremtid. Så du mener markedet ikke skjønner noen verdens ting da. Aksjen er jo en tragedie. Hvem er det som lenger tror på at alt skal bli så bra snart ? Kursen var 60 kr i 2003.

Hør her, det store spørsmålet er hvorfor DU er investert om du mener markedet har rett og at 80 kroner er en fornuftig exit.

7 Likes

80 er jo en 60% premium opp fra det røde båndet som har vært en støttesone i årevis nå.

Det er penger det og. Jeg synes dere fullstendig ser bort i fra opportunity costen som ligger i at man må sitte og holde photocure i årevis med et styre og en ledelse som fremstår fullstendig tafatt, i et håp om at de skal forbedre seg

Oppsummering fra Quartr AI som ser på det fra to vinkler og trekker inn en del tall.

Hypothetical 80 NOK cash offer for Photocure — bull vs. bear case
Here’s a structured way to rate this scenario from both angles, grounded in the available fundamentals.

Key parameters
Bid price: 80 NOK
Today’s close: 63.1 NOK
Premium to close: +26.78%
Implied shares outstanding: ~25.3 million (derived from market cap of ~1,596M NOK )
Implied equity value at 80 NOK: ~2,024M NOK
Enterprise value at 80 NOK: ~2,024M + ~140M debt − ~239M cash ≈ ~1,925M NOK
Ways to rate it positively

1. Premium is in the typical M&A range A 26.78% premium is within the standard 20–40% range seen in pharma takeovers. For shareholders who bought below 63 NOK, this is immediate liquidity at a meaningful uplift.

2. Near an almost unreachable recent high The chart clearly shows the stock recently spiked toward ~79 NOK in early 2026 and failed to hold. An 80 NOK bid captures that fleeting level as a firm exit — something the market couldn’t sustain on its own.

3. Revenue trajectory is real Revenue has grown from ~256M NOK in FY2020 to ~533M NOK in FY2025 — more than doubling in five years. The acquirer is buying a commercially validated product (Hexvix/Cysview).

4. FCF has improved significantly Free cash flow was nearly breakeven in FY2022 and grew to ~49M NOK in FY2024 . A buyer can argue they’re paying for an inflection.

5. Cash-heavy balance sheet With ~239M NOK in cash and only ~140M NOK in long-term debt , the net cash position reduces effective acquisition cost — the buyer essentially gets cash back.

6. Certainty of value vs. standalone risk The company is barely profitable (net income -1.5M NOK in FY2025 ) and execution risk remains. 80 NOK in cash eliminates that binary risk.

Ways to rate it negatively

1. Premium is thin for a niche pharma 26.78% is on the low end. Specialty pharma/medtech acquisitions with proprietary pipelines often command 35–60%+ premiums. Shareholders could argue the company’s strategic value is worth much more to the right buyer.

2. Implied multiples are superficially punishing At ~1,925M NOK EV vs. FY2025 EBITDA of only ~28.7M NOK , the implied EV/EBITDA is ~67x — but EBITDA has been compressed. If the company normalizes margins, this multiple penalizes shareholders for a temporarily weak year.

3. Profitability is deteriorating, and 80 NOK doesn’t compensate EBITDA dropped from 49.2M NOK in FY2024 to 28.7M NOK in FY2025 , and operating income turned negative (-0.7M NOK) . A bidder could argue they’re exploiting a weak moment.

4. Revenue growth is nearly flat FY2024 revenues were ~525M NOK vs. ~533M NOK in FY2025 — only ~1.4% growth. However, if you believe the growth story resumes, locking in at 80 NOK is premature.

5. Chart: 80 NOK barely clears the recent high The VRVP shows high-volume trading in the 62–71 NOK zone. The green resistance band extends to ~79 NOK. An 80 NOK bid is essentially one tick above a technical ceiling — it offers no meaningful premium above resistance, suggesting the bidder knows exactly what they’re doing.

6. Price-to-book is 4x+ but book value may understate assets With ~484M NOK in equity and ~25.3M shares, book value is roughly 19 NOK/share. A P/B of ~4.2x sounds rich, but for a company with an FDA/EMA-cleared proprietary drug and commercial infrastructure, book value is a poor proxy for intrinsic value.

7. FY2025 FCF may reflect a structural shift FCF dropped sharply to ~25.4M NOK in FY2025 from 49.2M NOK in FY2024 . If that’s not a one-time dip but a structural decline, the 80 NOK bid looks more generous — but if it’s temporary, shareholders are selling out too cheaply.

Summary view
Dimension\tBull (accept)\tBear (reject)
Premium\t~27% — fair and certain\tLow for niche pharma — 35–50%+ more appropriate
Chart\tBid = recent spike high\tBarely above resistance, no real upside captured
Fundamentals\tFCF positive, growing revenues\tProfitability weakening, EBITDA declining
Valuation\t67x EBITDA looks stretched\tBased on a trough EBITDA year — cheap for the right buyer
Balance sheet\tNet cash reduces buyer risk\tMeans the buyer gets a subsidy — priced in their favor
The 80 NOK scenario is defensible as a fair but not generous offer — it would likely trigger a “review but don’t immediately reject” response from an independent board committee.

Som sagt helt greit for meg, vil aldri se meg tilbake. Men å være investert her per i dag med å være OK med en slik exit/investeringstese, dét forstår jeg derimot overhodet ikke.

Alternativkost «holde papiret videre i årevis vs. andre papirer» fra og med i dag med siste tids utvikling, som åpenbart er eneste grunnlag for å være investert, gir ingen mening. Foruten Cevira og andre symptomer på bedring, SÅ hadde det nå vært forståelig å takke for seg med en liten premium og legge på røret.

Ironisk nok spiller det inn i mitt antatte scenario, som er at BW søker exit og at aksjonærmassen mer eller mindre frivillig blir med på lasset i form av liten premium og Bye-Bye til det eneste interessante norske bio/medtech som noen sinne har forsert alle hindre til kommersiell fase siden Algeta.

Så jeg tror at det fort blir utfallet, men at det skal bli mindre enn tresifret håper jeg virkelig ikke for alle som har vært med i årevis.

6 Likes

Er jo ikke akkurat all inn. Var først når det kom en pullback fra fase 3 approval jeg gikk inn så tungt som nå. (De pengene ble da stående i pho istedet for å være tilgjengelige til å bli med på en trade i crna,. :stuck_out_tongue: )

Og så: Det jeg sa var spesifikt hvis det kom et bud på det nivået i morgen. Hvis kursen over de neste ukene stiger på en robust måte, så vil det jo være fair å håpe på en premium over det igjen.

1 Like