Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure - Teknisk Analyse (PHO) (TA)

High volume is a sign of the Composite Operator stepping up and buying stock. This is high quality demand meeting panicky selling. Wyckoff analysis looks for four chart points: Preliminary Support (PS), Selling Climax (CLX), Automatic Rally (AR) and Secondary Test (ST). When these four points are identified the conclusion is the Markdown has been stopped. It is too early in the trading range to call this Accumulation. This sequence is often called 'Stopping Action

REF:

https://stockcharts.com/articles/wyckoff/2015/05/the-stopping-of-a-downtrend.html

Hvis du ser en selling climax nå så bør du ha sett selling climax 4-5 ganger på veien ned.

Det er ikke alle oppturer og nedturer som passer med wyckoff. Her mangler volum syntes jeg.

Uansett er Wyckoff noe man har god tid til å identifisere, tanken er at du ikke skal trade alle bevegelser, du skal se etter inngang på breakout fra nedgang etter upward thrust.

Men rosk, det er vel et mindretall av aksjer som utfører bevegelser som tilfredsstiller bevegelser i Wyckoff. Derfor er det litt tidlig å si om Pho vil gjøre dette. Faren er at du forsøker å presse aksjen inn i ett mønster som kanskje ikke eksisterer.
Tror det kan være smartere å la formasjonen utspille seg til den eventuelt nærmer seg kjøpspunkt

Edit:
Ser jcp er inne på de samme tankene

1 Like

Kjenner ikke så godt til Wyckoff, men forstår SCLX som det jeg kaller capitulation. Nå synes jeg ikke dette minner om capitulation, mye pga. volumet på bunn er lavere enn høyeste volumbar på vei ned.

Det sagt så er det som @zappa66 sier, ikke alle aksjer trenger å kapitulere i en nedtrend, selv om det gir et ganske tydelig og greit kjøpssignal når de gjør det.

Korrekt, det er derfor man har ST, som er første retest av om man faktisk har nådd SCLX, faller den videre er man ikke der enda.

Men hvis du ser på linken jeg postet:

Preliminary Support (PS), Selling Climax (CLX), Automatic Rally (AR) and Secondary Test (ST). When these four points are identified the conclusion is the Markdown has been stopped.

Under nedgangen har man ikke fått bekreftet AR eller ST, så man har ikke fått noe indikasjon på om nedgangen er over. Vi kan fremdeles ikke konkludere med om nedgangen er over, da vi ikke har fått bekreftet noe AR og en test (ST) av SCLX.

Hvis man ser på ukentlig, har man 3 uker på rad med ekstremt store volum i forhold til det normale. De 2 siste dagene står for hele oppgangen på siste candle. Men som sagt, vi må fremdeles få bekreftet at vi får en AR og ST.

Hele poenget med teorien er at en trend i nedgang ender med ny trend - som er sidelengs i en lengre tidsperiode.

Hvis en nedtrend avløses av opptrend umiddelbart - som godt kan skje i Photocure for alt jeg vet - så har du ikke ett Wyckoff mønster. Alle kursbevegelser passer ikke inn i dette mønsteret. Det er en rekke kriterier som skal være på plass for at det skal stemme.

Du postet jo en link selv. Fra den linken:

Then the climax day arrives. The climax day can have a range of trading that is gigantic when compared to the days and weeks that preceded it. One attribute of this very wide ranging day is that for much of it, prices often will trade wildly around the lows of the day on extreme volume, and then close above the mid-point of the day’s range. This is an important day! We will label this the climax day (CLX) on our charts. Most likely, high quality buying came in on that day. What prices do in the following days and weeks is important to confirming our analysis.

Det mangler volum, ergo er ikke dette noe selling climax.

Det betyr ikke at aksjen ikke skal opp. Det kan godt hende den skal opp! Men det er i så fall ikke ett mønster etter Wyckoff’s analyse du må se etter. Alle aksjer passer ikke hans analyse.

1 Like

Min hypotese som jeg akkumulerer ut i fra:

Preface: Det er absolutt ingen her jeg kan se som påstår at 33 er bekreftet å være bunnen enda.

En ting: Denne aksjen hadde først korrigert kontinuerlig fra topp i noen uker, på ganske så høyt volum , før den gikk i totalt kapitulasjonsmodus umiddelbart etter Q3 og ble der i flere dager.

Så falt den også gjennom SMA200 som jeg da antar er washout-delen.

Nå ser man i dag at indikatorer som macd, acc/dist, rsi har snudd oppover i dag for første gang på en stund.

Så min hypotese er at aksjen kommer til å trade mellom SMA200 og SMA50 en stund, kan godt hende jeg vil være aktiv med en tradepott om dette mønsteret manifesterer seg.

Jeg tror det er veldig mange PHO-longs som var flinke og disiplinerte og sikret seg veldig hyggelige gevinster på 50+ som de er klare til å reinvestere når de blir trygge på at det har dannet seg en bunn.

Når man har 15-20 kr i gevinst fra veien opp kan man fint tillate seg å gå glipp av de første 5 kronene nede på bunnen.

image

Fundamentalt: Det har vært enorme utskiftninger på topp 50 i de siste ukene, så på et eller annet tidspunkt vil jo de som ønsker å selge gå tom.

Market cap er nå kommet ned til 800 millioner ganske nøyaktig, et langt mindre oppblåst beløp.

1 Like

Hvis det ikke er noe fall under 33 fram til slutten av neste uke så tror jeg at bunnen er nådd. Det kan godt hende aksjen går ett godt stykke opp også i denne perioden.

Dette er en form for logikk jeg også liker å bruke på charts, rett og slett lene seg tilbake og la tiden gjøre bildet mer pålitelig. Det totale antallet aksjer tradet på en prisrange har mer å si enn hvor mange dager det tar.

1 Like

Enig i det men det har vært en periode med ganske bra volum i aksjen, så hvis volum uteblir over en uke så er det på en måte ett signal i seg selv.

Deffo. Og det er bakgrunnen for at jeg antar at det er de siste svake hendene som ristes løs mellom 33 og SMA200 nå.

1 Like

Egentlig så har du det, men på en annen tidsenhet. Men litt off topic, så vi kan muligens ta det på PM :+1:

Men noe eg stussa over på bildet ditt, volum hos deg er ikkje det samma som hos meg. Hvis du ser på 23. november så er det nesten ingen endring i volum, mens hos meg så er det ein tydelig spike.

test

Deler din og @anon80503862 sin tanke her, men må nesten nevne i samme setning at jeg antok det var egen ønsketenkning. Jeg plukket litt på 40 tallet og litt på 33 som planen var om den skulle dit, nå er planen å sitte rolig å se hvor vi er om noen måneder. Ikke godt nok kjent med selskapet til at jeg føler ønske å øke mere ved videre fall eller ny test.

Teknisk har jeg merket meg at weighted moving average har tilsynelatende vært av betydning, og at 50 dagers vil krysse ned gjennom 100 dagers glidende snitt.

Kan forøvrig påpeke at den store short-aktøren har vist interesse av å gjøre inndekning 13. 16. og 19. Antar det betyr dagen før siden SSR oppdateres neste dag, det tilsier et område rundt 36-40. Vil således tenke på det som en mulighet at de har dekket seg litt inn i dag. Hvorvidt det har gjort vurdering av selskapet som tilsier 40 og lavere er kjøpsområde vet jeg selvsagt ikke, det kan være algoritmer som styres av helt andre årsaker. Men 40 og lavere er hva jeg hadde trodd ville representere en kjøpsgunstig kurs.

Tror du tenker som meg at det ikke er vits å begynne akkumulere her med mindre man alt har en posisjon man ønsker å forbedre. Det gir jo langt bedre r/r å handle aksjer som er i en opptrend og som har f.eks 50 og 200 SMA med seg. Såvidt er det bare en biotekaksje på hele Oslo børs som oppfyller disse enkle kriteriene… :slight_smile:

1 Like

Diversifiserer for bonus på meglerbelåning med spredning. Ikke for å makse belåning, men for å tåle større svingninger så fremt ikke alt faller samtidig. Så vits kan det være, samt kjøp i en betyr ikke salg i annen.

Nå er vi litt off-topic - bør ikke diversifisering skje i form av eksponering for ulike sektorer?

Det gjør jeg også, samt PHO er noe annet enn utviklingsselskap i biotek opp mot risikofaktorer. Men off—topic. Ante min posisjon ble feiltolket til salg andre steder.

2 Likes

Hei! Håper dere kan oppretteholde tanker rundt utviklinga fremover:)

Du får 100% uttelling for cash. :stuck_out_tongue:

1 Like

Om du sitter i bare 1 aksje med høyt EK krav, vil det bli ytterligere straffet hos noen meglere. Men med diversifisering gir de diversifiseringspremie. Det er tilogmed noen få selskaper som enkelte meglere er villig til å gi mer enn 100% tellende mot. :wink: Det sagt så er det ikke ment som oppfordring til at andre tar belåning, høy risk, spesielt med tanke på finanskrise som mange tror kommer(jeg tror det er god tid enda).

1 Like