Rosk
Tusen takk for dine konstruktive tanker rundt det tekniske bildet.
Nå ser jeg på dette ifra et Wyckoff perspektiv, og spinner videre på dine obervasjoner. Dette er litt interessant, for det belyser hvor forskjellig vi kan tolke de samme dataene.
Du skriver at du ser prisen gjentatte ganger falt ned igjen i rangen. Da er spørsmålet, hvordan gjør den det? Og hvordan er volumet for hver gang. Hva skjer etter prisen har gått ned? Lykkes den med intensjonen? Viser den videre svakhet med å lage lower highs og lower lows eller motsatt? Blir det utløst større volum på topp eller bunn? Kan man se endringer i hvordan prisen oppfører seg i strukturen? Volatilitet, bevegelser, beveglser over tid osv. Hvordan er trenden på lang sikt og kort sikt. Oppadgående, nedadgående, apex?
Du har allerede sett at prisen umiddelbart har blitt dyttet opp igjen. For så å dale. Hva kan da forårsake en slik oppførsel i pris?
Hvem er de sannsynlige selgerene og kjøperene i de forskjellige punktene?
Her er et lite utsnitt tatt fra deler av kompendiet. Kan også finne tilsvarende info dette på nettet, stockcharts.com.
Dette er grovt sett det jeg ser etter, utifra hvordan jeg lærer meg å lese markedet. Erfaringsmessig utifra oppgavene vi har fått tildelt under leksjonene, er det jeg har oversett mest intensjonen. Alt annet har tegnet et bull scenario, men til tross for alle positive tegn, har jeg tatt feil på analysen. Og der jeg da har bommet har som regel vært på intensjonen bak bevegelsen. Ble den oppfylt?
Med dette i bakhodet viser jeg hvordan jeg har tegnet mitt chart, foreløpig. Grunn til at jeg skriver foreløpig, er at dette kan endre seg over tid. Jeg har både hatt apex formasjoner, stigende trendkanaler osv. Man akkurat nå synes jeg dette viser et bra bilde utifra mitt standpunkt.
Foreløpig ser jeg 2 tradingranger. Man kan og tegne en oppadgående range hvor hele strukturen faller innenfor 1 enkelt range. Men føler denne viser bilde før avtalen og etter avtalen.
I den første rangen fikk vi store volum på nedturene. Men avtagende. Sekundærtest av første fall maktet ikke å komke ned til samme nivå. På tredje volumspike til nedsiden hadde man større volum en ved sekundærtest, og man klarte ikke å komme lavere til tross for en høyere innsats.
Rett før kvartalsrapport ser man en økning i pris på forventninger, første hvite pil, med tilhørende økende volum. Selloff på lavt volum basert på tidligere erfaringer. På selve kvartalsrapporten får man volumspike med tilhørende økning i pris. Alt etter dette er bare lavt volum.
Fredagen før Cevira avtalen blir kjent har man en lokal volumspike (må ned på timeframe og få bort volum i etterkant for å se dette tydeligere.) Denne gjør et push ned før en umiddelbar retur opp i øvre halvdel av range igjen. Dette skjer i løpet av de 2 siste timene på børsen fredag. (Noen vet noe som ikke resten vet.) Alt av aksjer ned til 40,0 blir plukket opp.
Etter dette får man en gap opp på bra volum. Utifra her ser man en ny tradingrange utvikle seg. Hadde man ikke fått de store makronyhetene kunne prisen muligens etablert seg i øvre halvdel i den nye rangen. Men til tross for dårlig makro, volatilt markded osv, falt prisen aldri tilbake i tidligere tradingrange. Iallefall foreløpig.
Ser man på de to hvite pilene og volumet på bevegelsen, kan man se at den ene bevegelsen trenger mindre volum for å produsere samme resultat. Ser man på de oransje pilene, ser man hvor volum har økt (glemte den ene spiken mellom de 2 oransje). Dette har skjedd ved bunn av tradingrange.
Effort vs Result
Tenker man i tillegg intensjon og resultat bak begelsene får man enda en faktor i analysen.
Det kan selvfølgelig skje noe som påvirker prisen nedover. Men da må man bare ta dette innover seg å se på resultatet i forhold til tidligere data, og oppdatere analysen sin.
Mye av dette hadde sikkert hørt til under generelt på TA tråden, men nå havnet det i denne
Mangen som ikke tror på TA, tror det bare er å tegne streker å hive opp noe indikatorer for å spå fremtidig utvikling. I mine øyne er det en måte å sette tall på og kvantifisere det fundamentale bak bevegelsene. For min del er det revnende likegyldig hva som forårsaket en bevegelse. Det som betyr noe er hvordan markedet reagerer. Dette hjelper meg å isolere ut hausing og bais fra forum, nyheter osv.
Mmm, en av grunnene til at vi er litt uenige tror jeg er at vi vektlegger makro forskjellig. Du ser styrke i at aksjen ikke faller til tross for negative makronyheter. Mens jeg oppfatter aksjen som relativt frakoblet fra makro helt generelt. Den har i mine øyne helt generelt levd sitt eget liv i stor grad. Det beste eksemplet sånn sett er oppgangen i desember. Forsåvidt også de siste par ukene hvor den har trenden ned mens makro har trended opp. Jeg oppfatter ikke dette som ekstra svakhet nå, bare så det er sagt. Jeg oppfatter aksjen som totalt sett ganske frikoblet fra makro, og som en av de mindre makrosensitive aksjene av de jeg følger.
Så der jeg ser at du tenker dette:
Så tenker jeg at aksjen sannsynligvis ville oppført seg ganske likt i bedre makrotider.
Det er ikke det at jeg ikke tror det kan være lurt å kjøpe på disse nivåene, men jeg ville samtidig ha solgt mot toppen av range i stedet for å ha trodd på breakout.
Photocure ligger i en stigende trendkanal på mellomlang sikt. Det viser at investorer over tid har kjøpt til stadig høyere kurser for å komme seg inn i aksjen og indikerer en god utvikling for bedriften. Aksjen tester støtten ved cirka 51.00 kroner, noe som kan gi en reaksjon opp. Negativ volumbalanse indikerer at selgerne er aggressive mens kjøperne er passive, og svekker aksjen. Aksjen anses samlet sett teknisk positiv på mellomlang sikt.
Anbefaling: Kjøp
Hva med kort sikt og langsik?
Eller plukker du ut det som passer deg?
Siden jeg har for meg en stor post i PHO er det hyggelig med positive analyser. Vi får nå se om støtten på 51 eller 50,70 holder i det korte bildet. Det som kan være en trigger nå er at det holdes en presentasjon i NY. Den kommer i dag. En annen faktor som legger en klam hånd om kursen er hva skjer med aksjene til High Seas.
Er ikke så mye mer klamt enn at det ikke er noen skikkelig etterspørsel fra storfisker enda, hvilket er hva man ser i chartet. De store volumspikene en ser i chartet er stort sett utelukkende salg fra topp 50 som har blitt fanget opp av de under 50.
Du får gratis 1 mnd viss du er med i Aksje-NM til info.
Dei har svakt salg på kort og lang
Takker så mye for det men har ikke interesse for å være med.
Har ikke sjekket listene på en stund, men det er vel noe tilsvarende 10% av selskapet som har byttet eier fra Topp 50 til de utenfor det siste året?
Er vi fortsatt i oppadgående trading range eller har vi brutt ned?
Takk, spennende å se om vi får et rykk oppover i dag. Ser for meg ut for at shorterne er på retrett.
Du kan jo bare melde deg på og få tilbudet uten å være med i konkurransen
@rosk82: Brudd på formasjonen vil gi brudd på en ascending triangle. Measured move gir ned mot 40 kr hvis jeg husker riktig. Sikkert urealistisk for mange som sitter med PHO, men time will show.
Hvis så skjer så er det bare å se hvordan det utspiller seg. Må det mye eller lite volum til? Og hvordan blir det absorbert av markedet.
Nå er jeg posisjonert i PHO allerede så stresser ikke.
Formasjonens siste reaksjon til nedsiden har ikke gitt noe kjøpssignal for min del enda. Muligens jeg øker posisjon da, foreløpig avventende.
Hva kjøpssignal ser du etter?
Bekreftet close over/under siste signifikante bar til nedsiden/oppsiden, etter at man har bestemt seg om man står ovenfor en akkumulering eller distribusjon.
Dette er litt subjektivt da det kommer an på øye som ser.
Visse parameter man har som guidelines til hva som defineres som signifikant bar, man kan og slå sammen 2 barer som går samme vei for å få “1” signifikant bar.
Men har egentlig ikke så mye for seg å uten å ha resten av informasjonen rundt det. Feil bruk og forståelse vil risikere du blir “whipsawed”.
Det er et viktig poeng, en komponent i teknisk motstand består av folk som omsider kommer seg ut i null etter å ha sittet med tap .
Se hvordan de glidende snittene på weekly chart nå er sterkere enn de noensinne har vært siden finanskrisen!
Som jeg har skrevet tidligere har jeg lite peiling på TA, men skjønner såpass at chartet ser bra ut og forsåvidt har gjort det lenge.
Jeg er ikke investert i PHO basert på chartet, men det fundamentale og akter å sitte med på kurser langt oppover, for det vil framtvinge seg uansett nå framover.
Men hvor sterkt ser gulvet ut nå på 50+?
Såvidt jeg har funnet ut er vi nå inne i en periode hvor kursen har lagt over 50 på det lengste sammenhengende hvertfall de siste 5 år. Når jeg ser på chartet ditt ser det ut som en må tilbake lenger enn 2010 for å finne tilsvarende lang periode over 50.