Ja si det.
Slik ser eg på det kortsiktig (Trur MA 800 på 30 min skal være tilnærma MA 50 på dag.)
30 min charts
Bom stans i volumet, noen formening om hvor dette går på kort sikt?
Ser ut til at det har dannet seg en god støtte på 53…
I tillegg til at shorten også er dekket på dette nivået så bør det være et fint område å akkumulere
Hva er sannsynligheten for at det kommer et brudd ut av kilen oppover, eller er det 50% hver vei? På meg virker formasjonen veldig potent og at vi snart må få et brudd oppover.
Hvis man ser på volum, pris og svingninger så ser det positivt ut.
Man får mindre og mindre volum i bunn, samtidig som man lager HL.
Man kan og argumentere for at man får LH også, men det er ikke noe særlig store volum som kommer der, dette tyder på at større aktører ikke er de som selger unna på toppen. Kortsiktige trades, eventuelt nervøse småsparere som blir skremt av dippene, og selger ved neste topp.
Største volumspikene ligger i bunn. Også verdt å merke seg er at når prisen har vært nede mot bunn av tradingrange, har den aldri blitt liggende der. Man får umiddelbar reaksjon til oppsiden.
Volatilitet har avtatt betraktelig etter forrige topp. Er ikke mye kjøpere foreløpig, men heller ikke mangen selgere. Skal prisen ned må det inn med flere selgere, men om det er så smart med tanke på fremtidige forventninger kan diskuteres.
Edit: Nå vil jeg ikke gå god for at den siste dippen er bunn, før vi har en full reversal over den siste negative baren.
Takk for fine resonnemanger
Daily / weekly minner om en descending triangle tho’
Er på mobil så vanskelig å tegne skikkelig men jeg så dette før jeg tegnet strekene så ikke sikker på om det stemmer. Måtte sett det på flere ulike måter men… tenker noe sånn:
Strekene er ikke perfekte pga. mobil
Fin den. Skjønner godt hva du mener. Takker.
Her er en liten artig ting.
Dippen fra før Cevira avtalen kontra denne dippen.
Her er dippen på en lavere timeframe.
Og hva som skjedde etterpå.
Og denne dippen i dag på en lavere timeframe.
Rsi har nå kommet brukbart ned, så man kan håpe på en bounce. Men er jo litt bob bob med hansson da.
Einaste eg er litt usikker på er karakteren av siste bar. Close er litt langt ned i rangen av baren. Men på den andre siden så ble ikke intensjonen bak bevegelsen oppfylt. I tillegg ser det ut som man er midt i en lokal test av dippen.
Slenger man inn RSI, har man fått en bounce på dette nivået hver gang siden mars. Så blir spennende å se om dette gjentar seg denne gang.
Tommelfingerregel når det gjelder støttenivåer er jo at jo mer de testes, jo svakere blir de. Tror ikke dette er et unntak. På den annen side så synes jeg det ser veldig uavklart ut…
No tenkte eg på RSI nivåene. Hver gang den har komt ned på 40-tallet siden mars har blitt etterfulgt av oppgang.
Eg er ikkje uenig i det du skriver, men eg og du ser nok på chartet fra litt forskjellig vinkel. Eg er fremdeles usikker ka vei den går, men eg ser mye likheter tidligere i rangen som man kan dra paralleler fra som eg syns er artige å vise.
Med tanke på støttenivåer og svekkelse/styrking, vil jo dette bestemmes utifra om det er akkumulering eller distribusjon som pågår i rangen. Før eller siden vil motstand i topp eller støtte i bunn ryke. Og når en aksje ligger i en distribusjonsfase eller akkumuleringsfase vil disse nivåene bli testet flere ganger (Nå snakker jeg ifra et Wyckoff perspektiv). Når så aksjen bryter den ene eller andre veien, så har disse blitt testet opptil flere ganger, og man kan da si at den har blitt svakere for hver gang. Men alt dette avhenger jo av kontekst i hva som har skjedd tidligere.
Så det jo egentlig en uttalelse som ikke kan bli feil.
To negative ting i chartet:
Den har falt rimelig hardt gjennom 50 dagers snittet, og en ser at volumpeakene har bare fortsatt å være kjipere og kjipere helt siden “ATH”.
Så de helt umiddelbare kjøpssignalene er ikke å se.
Når du sikter til volumpeakene blir kjipere og kjipere. Sikter du til volum på nedtur eller volum på opptur?
Mitt syn per dags dato:
Hvis man ser på den største volumspiken på opptur som kom 10. august 2018, så har den tydelige tegn til “supply” som kom inn. Volum var nesten 3 ganger større en dagen før, men prisen økte bare 10 øre fra close til close.
Så vi kan ikke se på den volumbaren som ren opptur. Det er tydelige tegn til salg inn i oppgang på den.
Samme med volumspiken den 3. september 2018.
Sammenligner man da volum med dette i minne så ser bildet litt annerledes ut.
Hver eneste større korreksjon har hatt lavere volum og laget en higher low. Noe vi ønsker å se.
I tillegg har prisen etablert seg på et høyere nivå en tidligere etter Cevira avtalen. Hver eneste gang prisen har havnet under 50,7, har den returnert over dette samme eller neste dag.
Siste store push til nedsiden var over på 30 min (3 september 2019)
Ca 90000 aksjer ble dumpet på 10 min, alt ble absorbert av markedet og prisen gikk rett tilbake til utgangspunket i løpet av de neste 20 minuttene. Og dette på mye mindre volum.
Kort tid etter fikk man en liten retest på mindre volum. Etter dette har prisen flatet ut, og det er ikke omsatt en eneste aksje under 50,7. Dette kan indikere at alt under dette blir plukket opp. Hvis man da bruker effort vs result opp i dette, har man en meget stor økning i innsats, men ganske skuffende resultat til nedsiden.
Den siste store røde baren som kom på tirsdag er og noe som blir kalt “Significant bar”. Bekreftet close over denne på daily er kjøpssignal for min del hvis jeg ikke allerede var inne i PHO.
Jeg kunne også tatt inngang 3. september da det er mye som taler for at dette kan potensielt være
LPS i fase C. Dette er 3 volumøkning i rangen, og noe som ser ut til “2nd point of fear”. Selvfølgelig med en stoploss.
Den store økningen i pris på Cevira avtalen i tillegg til volum den dagen, tyder på proffesjonelle aktører. Dette taler imot at man vil få en reversering ned til tidligere lave priser. At man da i tillegg ser reversering opp over 50,7 hver eneste gang bekrefter dette i mine øyne. Man kan selfølgelig havne ned igjen, men da må det noen ekstreme fundmantale nyheter til. Enten fra PHO selv, eller makro. Ser man mot indeksen er PHO den enste Biotek aksjen som er i oppadgående trend, mens indeksen har vært nedadgående.
Man har også avtagende volatilitet. Man kan påpeke at det er tydelige tegn til lower highs, men det er også higher lows, men ikke så tydelige.
Significant bar: Dette er noe man blir introdusert for under “Wyckoff Practicum Course”. Vil ikke mase for mye om det, men er et hjelpemiddel for å bekrefte swing reversals. Det er visse regler og forhold for at man kan definere barer som signifikante og ikke alle plasser man kan bruke det.
Jeg ser kontinuerlig forsøk på å bryte ned til neste tradingrange definert av stort volum 8. november 2018. Kursen har gjentatte ganger falt ned i denne rangen, men blitt dyttet opp igjen umiddelbart. Men, kursen har ikke holdt seg oppe, den siger sakte ned hver gang. Og siste rekyl oppover flyttet nesten ikke på kursen. Men, man kan jo ta inngang ut fra teorien om at kursen skal holdes i den rangen og derfor snart skal opp.
Noe av det samme syntes jeg at jeg så i forkant av Cevira avtalen (den fundamentale hendelsen endret jo mønsteret drastisk).
Jeg har vel ikke noe større teori om dette uten at det subjektivt sett ser lettere for aksjen å falle ned enn å bryte opp. En inngang nå ville jeg sett på som å trade eksisterende trading range, ikke fordi jeg trodde den skulle ha brudd opp egentlig.