Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure - Teknisk Analyse (PHO) (TA)

Hvis du måler target for formasjonen i log så har den nådd target nå :slightly_smiling_face:

1 Like

Har selv en p&f count på rundt 75-78 kr den ser ut itl å ha truffet klokkerent på. Men det er bare første fasen av p&f tellingen. Ligger mer i banken. Men må muligens ha en liten pustepause før neste push.

4 Likes

I dag ser det ut for at vi passerer 1mill aksjer i volum. Det utgjør ca 5% av det total antall aksjer i PHO. Antar vi at de 20 største aksjonærene ligger rolig, blir volumet 10% av de frie aksjene. Vil påstå at dette er store volumer som en ser skjelden. Mitt poeng lenge har vært at med lite aksjer totalt og frie blir det store bevegelser når noen vil inn. Om vi får en pullback er det Ok da er det bare å kjøpe mer. Stor sannsynlighet for at vi ser 100 før jul.

4 Likes

Blir interessant å se om dette var toppen i denne omgang. Tenker det ikke er reell støtte før 65ish kr her, og mest sannsynlig kan den korrigere så lavt som 61.50 - men jeg tviler litt på det.

Hourly ser ikke så galt ut - om dette holder så kan det fort bli rekyl videre opp.

Forventer en god del volatiltet fremover, må bare få spille seg ut.

3 Likes

Lange briller, vi er nå inne i trading range fra tidlig 2000-tallet. Skal vi opp og teste motstand på 130? :sweat_smile:

Også interessant å merke seg hvordan volum har utviklet seg siden 2015.

2 Likes

Altså, når man sjekker Accumulation/Distribution og Volum, så MÅ det jo være endringer på topp 50 på mandag.

3 Likes

kan du forklare litt bedre for en som ikke forstår, hvilken graf er det du viser til her?

1 Like

Ja, Accum/Dist er den jeg har lagt inn som sterk gul. Se hvordan den eksploderer nå helt på slutten.

Volumet er stolpene som er øverst under kursgrafen. Jo høyere stolpe, jo mer omsetning den dagen.

Edit:

Klart, hele chartet SKRIKER jo at noen må trykke på sikkerhetsventilen og slippe ut litt damp snart. Alt utenom en test av 65 ville etterlate et digert gap som en tidsbombe i fremtiden en gang.

2 Likes

Spørsmål fra en som absolutt ikke har peiling på TA :grinning:

Hvorfor skal det på død og liv testes både støtte og motstand i hytt og pine? Er ikke mange investorer ganske så likegyldig til kurs så lenge man mener kursen kan forsvares i forhold til verdi?

Jeg tenker sjelden på slik ting når jeg kjøper da jeg fokuserer på antatt verdi og forventet verdi x antall år framover.

2 Likes

Konseptene støtte og motstand er modellering av at summen av deltakerne i markedet enten synes aksjen er for dyr til å holde eller så billig at den er attraktiv.

Så det er ikke egentlig noen motstand i det du sier.

En typisk teknisk motstand kommer på et punkt der en mengde investorer som har sittet med tap i lange tider omsider kommer ut i null.

4 Likes

Du tror ikke turen ned om 72 var nok? Er nok ren tilfeldighet, men den har jo snudd her noen ganger for en evighet siden :wink:

1 Like

At den snudde på 72 holder jeg mest som en tilfeldighet, kan hende andre har en god forklaring på det… Men nå er streken der, og da gir den en ankring.

Jeg er ikke noen ekspert på det tekniske, men ser innimellom på Norsk Bulls: https://www.norskbulls.com/SignalPage.aspx?lang=en&Ticker=PHO.OL

Hadde dette vært et annet selskap så hadde jeg nok solgt meg ut igår. RSI er skyhøy, men her er det Pho som gjelder og dagens pris er fortsatt svært lav mtp potensiale som ligger i selskapet. Vi får en rød dag igjen en eller annen gang, rett og slett for å ta en pust i bakken. Det er rart vi ikke allerede har hatt det, men mønsteret som kjøres nå har jeg ikke vært bort i og troen på dette selskapet overstyrer hva det tekniske sier for min del :slight_smile:

3 Likes

Jeg håper forklaringen er at noen større er på vei inn!

2 Likes

Har i lengre tid undret meg over at Myrlid bare sitter stille i Pho. Regne kan han jo!

1 Like

Jeg tenker at for Asieris så er Photocure perfect match som oppkjøpsobjekt. Det er nesten så jeg blir svært overrasket om ikke det kommer et bud på ett eller annet tidspunkt.

7 Likes

Tror du et mulig bud på PHO kommer tidlig i prosessen.
PHO er jo i en “oppgangsfase” og hvor lenger en venter jo høyere blir kanskje kjøpssummen?

Ellers hjertelig takk for “guidingen”

1 Like

Det er en faktor i Pho som jeg mener har stor betydning for utviklingen i aksjekursen. Det er bare 21 mill aksjer i Pho. I Roger sin aksjegeuppe er det nå over 1000 medlemer, hvis disse kjøper bare 1000 aksjer utgjør det 1 mill aksjer som er 5% av aksjemengden. Hvis de top 20 ligger fast utgjør det 10% av frie aksjer. Hvis de i gjennomsnitt øker til 2000 er vi allerede i 20% osv. Hvis vi i tillegg får in noen større aktører som vil inn, skjønner vi lett at det bare tar av. Må understreke at dette er min teori og jeg tror at den overstyrer det tekniske her. Hva sannsynligheten er for at teorien er rett er ukjent.
Et tillegg er hvis Hansson nå begynner å kjøpe, skal opp fra sine 10% og opp mot20% da blir det helt vilt. Han fikk fin omtale i Finansavisen og påstår han skal tjene 1 milliard på sin shipping virksomhet neste år.

1 Like

Flaks for meg da at jeg sitter med aksjer i ContextVision, som har under 7 mill aksjer!!!
Trodde markedsverdi var det viktige jeg og ikke pris/antall aksjer. Så feil kan man ta… :slight_smile: