Det store spørsmålet er jo om det er lurt å kjøpe egne aksjer. Jeg tenker iallfall det er bedre at de bruker de pengene de har på å bygge selskapet istedenfor å kjøpe egne aksjer.
Aksjer kan også brukes til å bygge selskapet:)
Helt enig, men hvis kursen er lav pgr veldig lav omsettning så er det “lite penger” som skal til. Når de kjøper opp andre selskaper så bruker de ofte Aksjer som betaling og da er det jo viktig at aksjene har høyest mulig verdi. det er ikke lett og forhandle om aksje kurs på 21kr (Fra siste emisjon) hvis markedet ikke vil gi mer enn 14,10kr. Og slik jeg ser det så er det helt feil kurs og eneste grunn er at volumene er lave og noen "må"selge og for få vil kjøpe. (Så da er jo prisen det markedet sier)
Livestream nå fra han sjølveste hvor vinnere fra Play Magnus-appen får møte mesteren selv.
Litt gøy at en fra managementet trodde mikrofonen til Carlsen var mutet hvorpå han la ut om hvordan Carlsen måtte reklamere for appen og få folk til å laste ned Bra de står på.
Har ikke handlet denne aksjen ennå, men følger med og er interessert.
Edit: på slutten av sendingen klarte en eller annen (motstander?) å koble seg på med lyd. Temmelig surrealistisk. Ble brått kuttet sending da.
Det var en etterlengtet snu på fredag. Heldigvis på stigende volumer. Håper dette kan være startet på ett comeback. Som det sies over her så er det ikke mye nyheter eller info som skal til for og drive denne. Det var jo en stor selger som skulle ut og nå kan det tyde på at den er ferdig solgt. Så får vi håpe dette snur pessimisme /overslag Til optimisme. Og jeg stemmer for tilbakekjøpet (you got my axe). Pris/bokførte verdier er jo veldig attraktiv (ikke mange nykommer som kan si det) og at disse er Corona vinnere er det ingen tvil om. (Jeg lasta ned appen og klarte og slå Magnus som 7 åring…Men 0 sjangs etter det… bra jeg ikke lever av sjakk)
Mm eg er litt uenig, eg ser for meg at det skal ned igjen en gang til om ikkje så lenge. Det er mangen som tenker raske penger (mer enn én stor som skal herje her) at det kan bli kanonbra tror eg men har personlig tro på en eller to kjøpsmuligheter til rundt 13, mulig enda lavere,. Det er vel ikkje akkurat et forrykende volum og i starten sånn er det sårbart å det kan muligens herjes med en stund,.
Noen tanker?
Emisjons kurs var 21kr så denne har jo falt som en Stein. Den er så lav at selskapet nå har ekstraordinær samling for og kunne kjøpe egne aksjer. Aksjer synker og verdier forandrer seg over tid, kortsiktige svingninger er kjøp eller salgs signaler jeg tror den bunnen som er nå er kjøps signal. Selskapet har 330 mill i cash og ingen gjeld, de utvidet emisjonen med 50 mill pgr stor interesse. De 50 mill kan brukes til egne aksjer til 14/15kr det er god deal.
Å kjøpe egne aksjer er jo som å pisse i buksa. De pengene bør de heller bruke til å utvikle selskapet videre.
Det blir varmt før det blir kaldt
Edit:
Poenget mitt var at det er ikkje omsatt så mangen aksjer enda av totalen.
Som regel er det noen ulver som planer om å selge så fort som mulig etter ipo,… Kortsiktig gevinst, mulig det er mer enn én som sitter å venter på en rimelig cut loss… Tradere har alltid et bedre kort å spille på om plan 1 gikk i vasken.
Idk eg kan jo ta helt feil
Helt enig med deg at det og kjøpe aksjer ernormalt ikke en god ide av oppstart selskap, menns pleier heller ikke 1/3 av verdien på ett selskap synke på 14 dager med gode nyheter. Så alt er relativt.
Antar at dette kun er aktuelt på lave kurser. Risikoen er jo at markedet ikke tror på høyere kurs og volumet stiger. Men jeg (som nevnt før) tror dette selskapet er kjempe spennende. Må er det min 2 største investering.
Man kan vel være enig om at IPo prisen var på bærtur
Det er jeg ikke enig i. Forrige emisjon var på 14.60kr og de har fått flere betalende kunder, hat første tour Magnus som var stor suksess og har derfor dobbel touren med 12 måneder og enda flere kamper. Fått TV rettigheter på det. Så at kursen var ± en krone kanskje men ikke på bærtur.
Vel vi får se synker den til 13 blir det mer kjøp. Håper det blir mulig og se top 50 på denne her inne.
ikkje nødvendigvis sånn eg ser det (still a newb tho) , har du et litt utdypende eller et bedre hypotetisk utfall?
Det er mye eksponering i media rundt det de holder på med, reklameinntekter kan bli betydelig.
At aksjen falt 30% etter emi er vel bevis på at de var på bærtur?
Men de klarte å strekke strikket , de fikk utnytte momentumet og hente penger.
Vel markedet er ikke enig med deg…
Og fasiten har vi jo nå i prisen.
Synes selv selskapet er spennende, men de omsetter enda bare for 70? mill i året (30 i fjor). Det er lite med den mcapen. Da er det priset inn en veldig vekst i årene fremover.
Du har helt rett med Markedet har rett men vi ser at aksjer blir over solgt på lave volumer kan være misvisende. Fredag ble de i hvertfall anbefalt.
Spennende hva som kommer.
Hans-Marius Lee Ludvigsen
Hans-Marius Lee Ludvigsen leder fondet DNB Nordic Small Cap. Han har plukket ut følgende:
Play Magnus
Selskapet utvikler en app og en nettside hvor brukerne kan spille sjakk mot en datamaskin som imiterer Magnus Carlsens ferdigheter i forskjellige aldre.
– Et mageplask av et børseventyr så langt dessverre, men vi synes investeringscaset er attraktivt, sier han.
Aksjen har falt 26 prosent etter knappe to uker på børs.
Lee Ludvigsen mener online sjakkspilling vokser voldsomt og at en veldig lav andel aktive sjakkspillere faktisk betaler for kursen, men at de som faktisk gjør det har ekstrem betalingsvillighet. Forvalteren viser til at Play Magnus hadde rundt 30.000 betalende brukere ved utgangen av første halvår, men at det finnes 40 millioner registrerte spillere på Chess.com.
– Her ligger det altså et stort potensial i å få flere sjakkspirer til å benytte seg av digital kursing, om så på noe lavere priser, sier han.
Om selskapet når målet om en omsetning på 60 millioner dollar i 2025, tror ikke Lee Ludvigsen markedsverdien vil stå igjen på 810 millioner kroner.
Trenger ikke være galt på lang sikt, men på kortsikt var de på “bærtur”
I de fleste tilfeller vil en nedgang etter emi/børsnotering være negativt kortsiktig. Det setter ofte et naturlig lokk på aksjekursen, flere som vil ut? interessen var ikke tilstede? osv til det fundamentale tar over.
En lavere emi, kunne hatt en hyggeligere oppgang for de som deltok / bedre medie oppslag for framtidige emisjoner.
Nå er det gjort og jeg var heldigvis ikke en av de… men verdiene nå er lave (litt takket være den «gode») emisjonen. Har tro på vesentlig omsetnings økning 2020 pgr corona og tour en. Så får vi Q3 snart og kanskje en meglere verdivurdering. Jeg får sitte helt rolig ned min del.