Noen som har sett på dette svenske selskapet innenfor smartbelysning i hjemmet/kontoret?
Med en market cap på 4 mrd synes jeg man får mye for pengene. Tross at valuation er høy med ev/sales på 12.
Case: Plejd driver med smart-belysning til en rimelig penge, der de bruker norske, svenske, hollandske osv. elektrikere. Elektrikeren foreslår så til kunden å bruke Plejd i hjemmet. I motsetning til Phillips Hue o.l. er ikke Plejd avhengig av smarte lyspærer og annen dritt, men har lett for å snakke med alle lyspærene dine.
Bull: Plejd er en sexy liten boks som er enkel å installere og som går på bluetooth. Den er mer driftssikker enn Ikea og annen drit. Og billigere og enklere å installere enn dyr smart-belysning. Man må ikke trekke kabler eller kjøpe spesielle lyspærer om jeg forstår rett.
Selskapet har en enorm suksess i Sverige og er markedsledende, de satser nå på Norge, Finland, Tyskland og Nederland. Elektrikere trives med å installere Plejd, sier de, fordi de går raskt og smertefritt, hvilket imponerer kundene. Plejd har marginer på 20-30 prosent og fin vekst, selv om den er litt i limbo pga. markedene i Norge osv. som det tar tid å penetrere.
Softwaren er veldig bra og presis - det er alt av instillinger med scenarioer, timere osv.
Bear: Sverige er penetrert langt på vei allerede og det finnes mye konkurranse i markedet. Plejd har en lukket software og du må kjøpe en Gateway for å kommunisere med Google Home og Apple Home (eller hva det heter) Mange er kritiske til at Plejd er lukket, men jeg tror “app-ification” er fremtiden. Jeg har selv en kjøleskap fra Phillips, ovn fra Bosch osv. Og en app for ditt og en app for datt.
En annen ulempe er bluetooth. Har du et veldig stort hjem må du installere 2-3 Plejd. En Plejd dekker cirka 15 meter, men dette er neppe noe stort offer om du har et stort hjem…
Valuation: Plejd har et fint balanseregnskap og handles for høye multipler. Selskapet har ingen gjeldsproblemer. Det vil aldri ha de høyeste marginene pga. at det er hardware og ikke software.
Opsjonalitet: Skulle Plejd erobre Europa vil det være naturlig å titte på andre ting til smarthjemmet. Om Plejd har kunnskap til det vet jeg ikke, det at de ønsker å være best på belysning er deres styrke så vel som deres svakhet.
Dislaimer: Jeg har 0 teknisk kompetanse om belysning og smarthjem osv. Litt derfor jeg lagde tråden, jeg vil lære om noen har meninger. Videre har jeg 0 aksjer i Plejd p.t. men tror det kan bli en fin reise med oppside på 3-4 gangeren de neste 5-6 årene.