Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Plejd

Noen som har sett på dette svenske selskapet innenfor smartbelysning i hjemmet/kontoret?

Med en market cap på 4 mrd synes jeg man får mye for pengene. Tross at valuation er høy med ev/sales på 12.

Case: Plejd driver med smart-belysning til en rimelig penge, der de bruker norske, svenske, hollandske osv. elektrikere. Elektrikeren foreslår så til kunden å bruke Plejd i hjemmet. I motsetning til Phillips Hue o.l. er ikke Plejd avhengig av smarte lyspærer og annen dritt, men har lett for å snakke med alle lyspærene dine.

Bull: Plejd er en sexy liten boks som er enkel å installere og som går på bluetooth. Den er mer driftssikker enn Ikea og annen drit. Og billigere og enklere å installere enn dyr smart-belysning. Man må ikke trekke kabler eller kjøpe spesielle lyspærer om jeg forstår rett.

Selskapet har en enorm suksess i Sverige og er markedsledende, de satser nå på Norge, Finland, Tyskland og Nederland. Elektrikere trives med å installere Plejd, sier de, fordi de går raskt og smertefritt, hvilket imponerer kundene. Plejd har marginer på 20-30 prosent og fin vekst, selv om den er litt i limbo pga. markedene i Norge osv. som det tar tid å penetrere.

Softwaren er veldig bra og presis - det er alt av instillinger med scenarioer, timere osv.

Bear: Sverige er penetrert langt på vei allerede og det finnes mye konkurranse i markedet. Plejd har en lukket software og du må kjøpe en Gateway for å kommunisere med Google Home og Apple Home (eller hva det heter) Mange er kritiske til at Plejd er lukket, men jeg tror “app-ification” er fremtiden. Jeg har selv en kjøleskap fra Phillips, ovn fra Bosch osv. Og en app for ditt og en app for datt.

En annen ulempe er bluetooth. Har du et veldig stort hjem må du installere 2-3 Plejd. En Plejd dekker cirka 15 meter, men dette er neppe noe stort offer om du har et stort hjem…

Valuation: Plejd har et fint balanseregnskap og handles for høye multipler. Selskapet har ingen gjeldsproblemer. Det vil aldri ha de høyeste marginene pga. at det er hardware og ikke software.

Opsjonalitet: Skulle Plejd erobre Europa vil det være naturlig å titte på andre ting til smarthjemmet. Om Plejd har kunnskap til det vet jeg ikke, det at de ønsker å være best på belysning er deres styrke så vel som deres svakhet.

Dislaimer: Jeg har 0 teknisk kompetanse om belysning og smarthjem osv. Litt derfor jeg lagde tråden, jeg vil lære om noen har meninger. Videre har jeg 0 aksjer i Plejd p.t. men tror det kan bli en fin reise med oppside på 3-4 gangeren de neste 5-6 årene.

Har installert det hos en kompis.

Samme opplegg som SG armaturer har. Nå kjenner jeg ikke til hele sortimentet deres. Men det jeg installerte var bare en dimmer som har blåtannstyring.

Man trenger ikke selve boksen, men man mister noen muligheter da. Som fjernstyring utenfra hjemmet osv.

Men det er ikke noe dem er alene om. Hadde jeg skulle installert noe selv. Hadde jeg verken tatt plejd eller SG. Nettopp fordi det er et lukket system.

1 Like

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

Brukeren Investor1985 var meg som forsøkte å lage en ny konto fordi jeg får aldri tilsendt innlogg på gammel konto. Men ordnet seg da jeg husket passord.

Liker selskapet, kursen har bare dratt litt ifra meg😅 Veldig bra write up her:

1 Like

Problemet med “lukket system” i mine øyne er todelt.

  1. Man er prisgitt til komponentene som finnes i sortimentet. Og skal man ha noe som ikke støttes, må man ha enda en “boks” for å få full utnyttelse. Å ha for mangen trådløse sendere kan lage kluss på sikt, selv om dem går på forskjellige frekvenser/protokoller.

  2. Mangen forskjellige apper. Hver enkel leverandør skal ha sin app. Som igjen fører til at det er flere apper som skal være kompatible og holdes oppdatert.

Man har sentrale enheter nå som støtter flere åpne standarder, zigbee, z-wave osv. Man har da mulighet å plukke utstyr etter behov og ønsker. Hue pærer, zigbee dimmere, z-wave termostater osv.

Å låse utstyret sitt bak en mur, gjør det automatisk at disse da blir valgt vekk med en gang når man kikker på utstyr for å utvide.

Finnes grupper på Facebook angående smartløsninger. Og mesteparten ser etter åpne løsninger som kan utvides på sikt, ettersom behovet og interessen øker. Utstyr som SG og Plejd er da automatisk ekskludert.

1 Like

Veldig bra svart.

Zigbee er en Kommunikasjonsprotokoll? Sånn sett har jo Plejd en åpen Kommunikasjonsprotokoll i Bluetooth som kan snakke med Google Home og Apple.

Gatewayen til Google/Apple vil sikkert elektrikere anbefale. Jeg ser elektrikere i Norge kurses i Plejd nå.

Jeg vet ikke hvor enkel Gatewayen er å plugge inn i etterkant for de som har installert Plejd (med eller uten elektriker osv)

Så da er spørsmålet hvor lukket Plejd egentlig er :thinking:

Men du har mer peiling, jeg bare søker litt diskusjon :laughing:

Plejd er ikke åpen i den forstand.

Tredjepart kan ikke komme med produkter som kan bli styrt av plejd app og boks. I den forstand er det et lukket system.

Ja, man kan koble seg opp mot google og Apple. Men man må gi via en “omformer”.

Zigbee er åpen, i den forstand at man kan styre lys kjøpt på IKEA med Phillips sin bridge og app.

Dette blir utviklet videre. Og nyeste nå blir kalt Matter. Som er videre standardisering for å få kompatibilitet på kryss av leverandører og utstyr.

Sjekk ut: https://buildwithmatter.com/

Det leverandører gjør som skal ha sin egen boks og egen protokoll for å beskytte/låse kunder inn i et økosystem, er at man ekskluderer seg fra disse større løsningene.

1 Like

Ja, spørsmålet er hvor mye “kål” og hvor driftssikkert disse løsningene er.

Samt hvor mye betyr det at gardinene og lyset snakker sammen, eller om det er for “nerder”.

Plejd sin suksess er fordi det er plug and play, enkelt for alle parter, og ekstremt driftssikkert.

Men du reiser nok spørsmål til at jeg holder meg langt unna aksjen p.t. Takk!

I praksis er det ingen forskjell for sluttbruker. Hvis man tenker lys isolert.

Men hvis man for eksempel tar lys og gardiner som du nevner. Så kan man med en lyssensor og tid på året programmere gardiner/persienner til å skjerme for sol. Og slå på lys når solen har gått ned, dimme ned utover kvelden. Fra en og samme styre enhet.

Selv har jeg SG styring på lys hjemme. SG har akkurat samme type styring som Plejd. Blåtann med mulighet for en ekstra boks for å utvide mulighetene.Men samtid har SG mye lysprodukter. Armaturer, spotter, utelys osv. Men appen er dårligere en Plejd, og jeg likte oppsettet til Plejd bedre.

Jeg har også Phillips Hue. Hadde jeg valgt idag hadde jeg ikke valgt SG eller Plejd, men gått for en mer åpen løsning.

Når det gjelder Matter så er det en ganske så stor standard. Vi snakker Google, Apple, Schneider, tidligere zigbee, ++++ Nordic Semiconductor er også inni der på et nivå.

Selv om det høres ut som jeg svartmaler mye her nå så kan Plejd fremdels ha mye oppside. Men de er ikke unike, og det er ingenting hos dem i mine øyne som gjør det bedre eller verre en andre aktører som låser seg bak et lukket system. Kvalitetsmessig virket både app, utstyr og oppsett på høyde med alt annet. Og appen/oppsettet var mye bedre en SG sitt. Da man kunne definere 0-100% på dimming selv. Hadde dem endret protokoll til Matter på produktene, hadde dem nådd et mye større publikum. Og jeg hadde selv vurdert dem som dimme moduler når jeg bytter ut SG dimmerene en gang.

Veldig bra igjen :slightly_smiling_face:

Det er definitivt ikke noe unikt med Plejd sånn sett nei, det unike er hvor gode de er på å selge inn produktet hos elektrikere.

De har solgt som hakka møkk i Sverige og svenskene er jo rimelig street smarte. Nå er Norge/Finland allerede 15 prosent av omsetningen og det før de har rukket å satse engang.

Plejd har forøvrig blitt kritisert for de tingene du nevner på diverse forum siden 2019 (etter hva jeg finner)

Det betyr ikke at kritikken din er ugyldig. Det villeste av home improvement (corona) ligger bak oss og multiplene har blitt veldig høye.

Jeg må følge opp Matter-protokollen. Litt søk på YouTube viser at det blit stort.

I mellomtiden kanskje Plejd selger som hakka møkk uansett hvor lurt det er å kjøpe en “egenartet” API.

Jeg ble litt turned off, skulle vært tidligere på her før aksjen gikk 300%, men C’est la vie.