Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

poLight (PLT)

He he satser på at vi er i januar 2015 nå da…

Men poLights teknologi er det ingen tvil om at fungerer og det er lett å argumentere for at den er bedre enn den tradisjonelle VCM på de aller fleste parametere.

Hehe.
det kan hende. Men så er dette et helt annet konsept enn bankkort.

Polight blir nok ikke det samme, med mindre man tenker at man ikke vil ha rask fokus i sine kamera.

Ja Oneplus hvertfall

Det var en annen (mi10/mi11 tror jeg) noen postet kommentar på hifi klubben artikkel at “lille Polight fra Horten” var inne…

Men nok om det… Lykke til fremover :blush:

1 Like

Viktig å ikke stole på hva en random skriver i forum i alle fall :sweat_smile: Når det er sagt er det veldig mye synsing og håp og tro fra litt for mange. Uten noe håndfast venter jeg med jubelrop.

Takk!
Kanskje du blir med på reisen etterhvert😎

1 Like

Se til utviklingen i ELABS for svar mht når det er riktig å gå inn. Selskapet går i pluss, og har en udefinert men potensielt enorm ordrereserve som vil begynne å materialiseres i år. Og ennå har ikke kursen beveget seg særlig - “seeing is believing” er hva som gjelder der. Dvs når de store pengene renner inn, da vil det begynne å røre på seg. Og risikomessig kan det være best “risk/reward” å gå inn, samtidig som det er kortest tid til potensiell belønning. Heller betale litt mer for mye lavere risiko…med mindre selskapet er utrolig billig og er en opsjon. Med den prisingen PLT har nå, er det ikke lengre enn billig opsjon. Det er ganske mye inntjening og bunnlinje priset inn allerede. Jeg følger selskapet men eier ikke aksjer, har ikke eid, og vil vente på de-risking.

3 Likes
4 Likes
5 Likes

poLight ASA - Invitation to presentation of Q4 2022 results

1 Like

TLens bekreftet i Magic Leap 2:

6 Likes

Magic Leap er en MAJOR player i dette segmentet! Ikke så mange som kjenner navnet. Men stort heftigere blir det ikke.

2 Likes

Når (hvis) Apple melder blir det vel heftigere.

Ettersom det ikke kommer børsmelding på bekreftelsen her enda, så vil det nok gå de fleste hus forbi. Jeg tipper dette presenteres i mer detalj på Q4 28. februar.

2 Likes

Magic leap er jo kron eksempelet på hvor på tryne ar kan gå, og magic leap 2 har vært i salg siden september 22, så kan tyde på at det ikke er all verdens volum(hvorfor er ikke det bekrefte i en børs melding ?) hvis Elliptic labratories faller så mye på å bomme på guideing burde det vøre en wake up call for at polight er alt for høy priset ’

Å dra inn spekulasjon om apple er på lik linje som å fantasere om iox bli kjøp oppp av equinor, ingen basis i virklighet

1 Like

Ingen basis i virkelighet?
Apple har patent som tyder på annet. Sharp og Sunny Optical, modulprodusenter som har TLens-moduler klare for masseproduksjon, har tilknytning til Apple.

Det er ikke så vagt å anta at dette kan være realiteten i årene som kommer.

Og så må du ikke sammenligne AR i industrial mot consumermarkedet som kommer senere. ML2 er og vil aldri være mer enn et høykostnads premiumprodukt for industrien. Det beste til nå, i et relativt ungt marked som alle vil være først inn mot.

PoLight har ingen nylige guiding og er priset på lite annet enn tro på store gjennomslag i flere vertikaler. Vanskelig å prissette, og derav så veldig volatil.

Hvorfor det ikke meldes? NDA.
Design win var meldt over et år siden, dog uten navn.
Nå er det et helt annet selskap som har fått kloa i produktet (som har vært utsolgt, tross 3,4kUSD i pris) og gjort tear-down.

2 Likes

Nda på produkt som allerede er i butikken og hvem som helst kan skru fra hverandre Hvor er det utsolgt (Magic Leap 2 – Base Edition | Immersive Tech) ? Fint om du linker til apple patener som nevner polight? iphone selger i så store volum at polight må øke produksjonen betraktelig dersom det var nærstående ( ville det hadde blitt meldt, kommer ikke som lyn fra klar himmel)

Aldri sammenlignet magic leap med noe annet magic magic leap, hvis ikke du kjenner historien så gikk de høyt ut; industri, consumer, education you name it. og så viser det seg at markede ikke er der, det ser heller ike ut til å bli bedre med det første Microsoft has laid off entire teams behind Virtual, Mixed Reality, and HoloLens | Windows Central

Vet de ikke har noe guideing (fordi de ike har noe har noe salg) sikte heller til at det som holder prise oppe “tro på gjennomslag…” raskt kan kollapse hvis optimismen (forstålig nok ) kjølner

2 Likes

Nå har TLens fått svært gode skussmål innen barcode, medical og AR. Det ser ut til at introduksjonen i smartphone er nørt forestående.

Apple er godt kjent med TLens og alle kameramodul leverandørene til de. Det spekuleres i at MR headsettet til Apple kan åpne for TLens, og at volumene ikke er så voldsomme som i iphone. Det er og forblir spekulasjoner frem til lansering, trolig i juni.

2 Likes

NDA har vært presisert på kvartalspresentasjoner. Hadde man bare sett de så får man vite det.
Magic Leap2 var utsolgt etter lansering og fikk produsert opp nytt etter CES. Det skulle være tear-down av ML2 rett etter lansering, men denne ble utsatt pga tilgang.

Apple har ingen patent som sier TLens from poLight, men de har flere patenter som bruker ordene variable lens, adjustable lens, tunable etc. Jeg gidder ikke lete opp alt de har men kan vise et eksempel.
“Optical systems with adjustable lenses”
https://patents.google.com/patent/US11105963B1/en

Det at andre OEMs faktisk har TLens direkte nevnt i patenter er nesten uhørt uansett, da det er normalt å være veldig vag i patenter.
Man nevner ikke produkt, men heller en typisk løsning. Slik sikrer man seg bredt uten å måtte patentere hver eneste teknologi som oppstår. “Tunable Lens, Variable Lens, adjustable lens” favner over flere teknologier. Bla fra andre produsenter av (liquid) tunable lenses.

Jeg sier ikke at poLight er nær leveranse til Apple. Men at det skjer de nærmeste årene har jeg ganske stor tro på at vil skje. Hvorfor skulle ikke Apple ta i bruk produktet som (av deres modul-leverandør) spås å være fremtiden for selfe-cam?
poLight kan produsere millioner av linser i måneden. Apple kan produsere 500k telefoner om dagen når de setter i gang. (Nei, det er ikke kødd). I tillegg kan poLight ha tilgjengelig mange millioner linser på forhånd, om de rette signalene gis. Dette må ikke børsmeldes.
Dessuten vil en eventuel DI med bestilling komme lenge før offisiell DW. Og kanskje enda lengre før man vet at det er Apple. Som med ML2, som tok over 1 år før det var kjent (selv om man “visste” det var TLens før Tear-down)

Kanskje teknologien ikke var god nok? Virker å være ganske bra nå.
ML-historien er godt kjent, og det er spytta masse penger inn i dette.

Heldigvis er ikke ML de eneste som har stor tro på AR-markedet de neste årene. Apple, Samsung, Google, Meta; Det satses hardt.

Apple sin MR HMD slippes mest sannsynligvis i juni. Ikke et consumerprodukt, men et high-end industrial-produkt. Forbrukerproduktet ikke er ventet før 2025-2026.

Det er mot forbrukermarkedet volumene vil komme, men først må teknologien klar, og det har ML2 vist at den er.

Sunny Optical VET vi har en kameramodul klar for produksjon. Denne er for AF i selfie-kamera. Sunny er en av hovedleverandørene til Apple når det gjelder kameramoduler. AF i selfie-cam som er mindre og raskere enn noe annet på markedet.

Sharp(Foxconn) VET vi har en kameramodul klar for masseproduksjon for bruk til HMD; AR/VR/MR, XR. Sharp har også store leveranser til Apple. Dette er dog skjermløsninger per nå. Men produktet som ble lansert på CES23 vakte interesse i VR/AR-verden1

Apple skal sannsynligvis lansere et MR-headset. Mulighet for både AR og VR.

Apple har 100% jobbet med poLights TLens.
Når eller hvis de kjører en design-in eller design win er umulig å vite. Men at det kommer, det tror jeg.

De som investerer i poLight må være inneforstått med at det er mulighetene framover som er caset.
Hvis linsen er god nok (bedre enn dagens konkurrenter i alle fall), så er det store markeder å komme inn i på sikt.

6 Likes

Jeg er helt sikker på at TLens kommer til å være i Apple sine briller. For å få disse til å fungere optimalt, så må en ha en linse som fokuserer så raskt som kun poLight har løsningen på. Apple kommer ikke med noe som ikke fungerer og som gjør deg sjøsyk av å bruke de. Med estimert 800.000 enheter årlig, og 2 kamera med TLens i, så snakker vi kanskje om 80-100 mill. I ett produkt i salg inn til plt. Derfor plt er så spennende, det kan gå fort fra 0 til 100 her:)

Og linser til å levere slike volum har de på lager…

3 Likes

Tror nok det blir helt feil. I din beregning koster pr TLens kr 50,- i Apple sine briller, og det er bare tlensen + alle deler i modulen som TLens er i. Det skjer ikke.

Jeg tror TLens kanskje kan få maks 1$ pr TLens, da blir det 1.600.000$ for 2 stk TLens i 800.000 AR briller.

Tror dette er maks. Egentlig tror jeg prisen blir 0,5$

Du tror?

Vet du hva poLight allerede får for TLens i sine industrial-leveranser?
Barcode-produkt: 50+
Medical: 100+
(4000 per TLens i sine Mini2p-salg, men dette er LAVT volum)

50 kr per Tlens i lav-volum-produkter er absolutt mulig.
I Høyvolum er prisen å gå < 2 USD.

Dette er hva selskapet går ut med av tall.

2 Likes

Ja jeg vet, har fulgt poLight siden 2019.

De du nevner får en mye høyere pris enn Apple / (masseproduksjons som mobil).

Og ja, jeg tror.