Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

poLight (PLT)

Fin utvikling, hvordan har dette materialisert seg i salg? Jeg kan svare, det har det ikke.

Hva er det som biir forskjellen mot 24-25? Tenker ledelsen må på banen å forklare konkret strategi mot salg og ikke minst guide dette. Først da vil markedet reagere, ene eller andre veien, jeg tror andre. Ledelsen må guide håndfast, da man ikke kan villede markedet. Frem til de gjør dette er de en pølsebod med litt shiny logo og state of the art varmelement nede i pølsegryta… 10mill i året og prising på 1,5mrd, det er ganske sjukt.

Jeg tror ikke at FLERE nye mobilmodeller av relevans i markedet har blitt “holdt igjen” pga covid - dette markedet gjelder det å være først med det “beste”, og elektronikk har solgt som hakka møkk under covid såvidt meg bekjent

1 Like

Synes PoLight er superinteressant og vanskelig. Har stor tro på at de kommer til å lykkes i flere vertikaler. De kommer nok med flere gode meldinger om avtaler, spesielt innen AR, i 2023. Samtidig er det nok en stund før de virkelig tjener penger. Hmm når er det best å gå inn???

Børsmeldte salg siden 1.1.2020

• 25 February 2020 - poLight ASA (OSE: PLT) today announced that the
    company has received a purchase order of approximately NOK 250,000 of TLens and
    ASIC drivers.

• Horten, 13 July 2020 - poLight ASA (OSE: PLT) today announced that the company
    has received a purchase order for TLens of approximately NOK 700,000. The
    purchase order is related to the barcode customer announced on the 5th of March
    this year.

• Horten, 9 September 2020 - poLight ASA (OSE: PLT) today announced that the
    company has signed an Memorandum of Understanding (MoU) and received a purchase
    order to develop a prototype of a new version of the TLens from an unnamed
    camera module supplier. Depending on the result of the prototype and the party’s
    strategic consideration, the aim is to release a new version of the TLens having
    a bigger aperture and hence fitting bigger sensor formats and new applications,
    primarily for the smartphone market. The purchase order is worth NOK 1,3 million.

• Horten, 28 October 2020 - poLight ASA (OSE: PLT) today announced that the
    company has received a purchase order for TLens of approximately NOK 750,000.

• 11 March 2021 - poLight ASA (OSE: PLT) today announced that the company
    has received a purchase order for TLens[Ò] of approximately NOK 750,000. The
    purchase order is related to the barcode scan engine product already released to
    the market.

• Horten, 7th April 2021 - poLight ASA (OSE: PLT) today announced that the company
    has received a purchase order for TLens of approximately NOK 430 000. The
    purchase order is related to the web camera customer announced on the 6th of
    April this year.
    The purchased material is in addition to the TLens and ASIC drivers already
    purchased for the development phase, mass production validation and initial mass
    production worth NOK 320 000.

• Horten, 21 April 2021 - poLight ASA (OSE: PLT) today announced that the company
    has received a purchase order for TLens of approximately NOK 450 000. The
    purchase order is related to the web camera customer announced on the 6th of
    April this year.
    "This follow-up order came quicker than we anticipated and is potentially a sign
    of good initial feedback from their distribution channels.

• Horten, 9 august 2021 - poLight ASA (OSE: PLT) today announced that the company
    has received a purchase order for TLens of approximately NOK 1,450,000. The
    purchase order is related to the barcode scan engine product already released to
    the market.

• Horten, 20 August 2021 - poLight ASA (OSE: PLT) today announced that the company
    has received a purchase order for TLens, including a custom assembly service, in
    preparation for mass production of an ultra-compact surgical device under
    development by a medical customer worth NOK 2.300.000.

• Horten, 21 September 2021 - poLight ASA (OSE: PLT) today announced that the
    company has received an additional purchase order for TLens, including custom
    assembly service. The material is to be used in the development phase of the
    ultra-compact surgical device already announced 20 August 2021. The value is
    approximately NOK 1,700,000, and the accumulated order intake is NOK 4,000,000.

• Horten, 15 March poLight ASA (OSE: PLT) today announced that the company has
    received a purchase order for TLens, including design of a custom package, to
    support the development of a display solution to be used in Augmented Reality
    application, worth in excess of NOK 3.500.000.

• Horten, 16 August 2022 - poLight ASA (OSE: PLT) today announced that the company
    has received a follow-on mass production purchase order related to an Augmented
    Reality (AR) product. The design-win and first mass production purchase order
    was announced on 1st December 2021.
    The value of this purchase order is approximately NOK 1.2 million and is
    expected to be fully delivered during 2022. Customer’s AR product market launch
    is planned to be in 2022.

• Horten, 24 January 2023 - poLight ASA (OSE: PLT) today announced that the
    company has received an order related to a smartphone project. The purchase
    order is worth approximately 2.9 mill NOK, and the material will be used for
    mass production. The smartphone is planned to be released to market in Q2-2023.

Er man sikker på at poLight vil forandre verden med sin state of the art TLens.

Totalt børsmeldte salg på snaut 17mill på 3 år… mcap 1 500 millioner kroner.

@MAVRICK - du er ikke kjent for å være veldig langsiktig gitt nordnet profilen din, med mindre du har byttet strategi langs veien (noe jeg ikke skjønner gitt avkastningen du har, og at du er denne brukeren selvfølgelig)

Det sagt - aksjonærer har spyttet penger inn i gildet - og de har nok på konto enn så lenge… Så noen har troen.

Poenget mitt her er ikke at det er et dårlig selskap eller dårlig produkt - bare at markedet er SÆRDELES dårlig å prise selskapet ut fra metrics som er nokså enkle å finne i et crowded space som telefon(og ymse) elektronikk.

Samt jeg syns ordvalg og oppbygning av børsmelding er veldig ledende mot at “positive ting vil skje” selv om det kanskje ikke er belegg for å si det på gjeldende tidspunkt - altså utover at CEO tror på det hen gjør hver dag.

2 Likes

“Fin utvikling, hvordan har dette materialisert seg i salg? Jeg kan svare, det har det ikke.”

poLight har i løpet av de tre siste årene, som det er snakk om her, vunnet frem i stadig nye vertikaler og fått flere nye kunder innenfor både wearables, industrial, augmented reality, medical endoscopy, webcam og nå smartphone, så det er vel ganske åpenbart at du ikke kan svare likevel…

“Jeg tror ikke at FLERE nye mobilmodeller av relevans i markedet har blitt “holdt igjen” pga covid”

Vel, CEO i poLight har tydelig forklart at dersom det ikke hadde vært for makroforhold i Kina hadde poLight allerede vært inne i tre forskjellige smarttelefonmodeller. Og Øyvind Isaksen er en mann som IKKE er kjent for å hausse. Slik man ser av dagens artikkel angående PO mot smarttelefon i Finansavisen, er han heller typen som holder igjen litt ekstra i sine uttalelser.

“dette markedet gjelder det å være først med det “beste”, og elektronikk har solgt som hakka møkk under covid såvidt meg bekjent”

Ja, for enkelte aktører handler mye om å være først, og godt er det tenker jeg. Spesielt en stor del av kulturen blant mange asiatiske OEM’s. Andre aktører er mer tilbakeholdene på å være først, med større fokus på andre faktorer, eksempelvis Apple. Men samtidig er det EKSTREMT strenge testkrav i vertikalen rundt kvalitet, holdbarhet og pålitelighet, testkrav som poLight’s TLens nå har bestått samtlige, og dermed er good-to-go med kameramoduler som er klare for leveranser fra Sunny Optical (verdens største CMM).

At elektronikk har solgt som hakka møkk under covid stemmer til dels, og ja spesielt tidligere i pandemien med hjemmekontor, hjemmeskole, mindre reise å bruke penger på etc. Men de makroforholdene som har vært de siste månedene, spesielt i Kina, tror jeg ikke kommer så tydelig frem for de fleste her i Norge. Det har vært litt av et kaos for å si det mildt… Men at pengene ikke sitter på langt nær like løst for folk flest om dagen, sammenlignet med typ to år tilbake, det tror jeg de fleste også her i Norge kan kjenne seg igjen i (høye strømpriser, renter, inflasjon, you name it…)

Likevel, markedet i Kina er nå på full fart fremover etter gjenåpning av samfunnet igjen (ref. Hong Kong/Shanghai indeksene osv.), og det ligger utvilsomt an til å kunne bli en meget spennende periode fremover å være poLight-aksjonær.

4 Likes

Her inne var det mye synsing og oppsummering basert på salg og inntekt. Er kun rapportene lest? Presentasjoner, markedet teller ikke?

Selvfølgelig er dette et bet på fremtidens inntekt!

Alle markedstrender roper TLens. Ikke bare i smartphone, AR/VR/XR, industrial og barcode, men også et spennende medical-segment.

Fungerer linsen? Ja.
I alle vertikaler de har kommet inn i, er de best på mange parametre, bortsett fra for større kamerasensorer og linser. (enda)

Fokushastighet, strømforbruk, arealbruk og EMinterferens dras frem som styrker. Honeywell er enig, Edvard og May-Britt Moser er enig.

Flere av verdens største modulprodusenter er enig. (Sunny og Sharp bekreftet)

Om man tror dette skal materialiseres i milliard-inntekter det neste året, har man misforstått. Det tar årevis å utvikle nye produkter, og vi har så smått sett starten.

Trenden har vi sett de siste årene startet i patenter. Så kom det i proof of concepts, så på firmapresentasjoner til modulprodusenter, og forhåpentligvis skal dette materialiseres i flere produkter.

I dag peker det meste mot at TLens vil bli dominerende i AR/VR/XR-markedet, som spås heftig vekst.

Mot 2025/2026 forventes mengden consumerprodukter å øke.
Her estimeres linsekostnad 50-100kroner, hvorav enkelte produkter er patentert med 12-20 linser. Alle de store OEMs har patentert løsning mot TLens.

Iris-scan, ansiktsuttrykk, outworld-facing, OLED-prosjisering mm.
Markedsmulighetene er store hvis AR lykkes.

Gjerne kom med eksempel på kommersielle linseprodukt som kan tilby samme kvaliteter som TLens og vil ta markedet alene!

For smartphone per i dag er selfie hovedfokus. Totalt marked opptil 1,5mrd linser.
Med bakkameraløsning som utvikles per i dag vil ikke markedspotensialet bare dobles. Hvor mange kamera er vanlig i bakkamera i dag? 3-4?

Jeg er 100% enig i at inntektene er for små i dag, men det er lite som tyder på at dette ikke vil endres de neste årene.

Markedets behov, trendene som er ønsket og modulprodusentenes uttalelser er solide tegn som gjør at jeg ikke betviler poLights gjennombruddsmulighet.

2 Likes

Mye repetering her…

Selskapet er altfor dyrt. Hvorfor er ikke tlens i samtlige nye telefoner hvis den er så insane mye bedre enn konkurrentene?

Vi snakker 27mill i salg på siden 2018, hva er IPen verdt om de skulle solgt den idag uten rabatt?

Poenget mitt, som gjerne misforstås. Er at mcap er latterlig høy. Og hva er greia med at de melder hver bestilling?

1 Like

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

Hvordan har mottakelsen vært av TLens i Webcamera, Barcode og Mikroskop? Det tar tid å bygge en troverdig posisjon i verdikjeden til store aktører! Her snakker vi om en ny type teknologi som det tar tid å få på plass, dagens melding er en POC i en low volume high-end telefon av en grunn, noe som er temmelig opplagt.

2 Likes

Kom gjerne med argumenter i mot i stedet for å kalle meg arrogant. Og gjerne med tallfestede og bekreftede utsagn eller dokumenter. I stedet for at “Jeg tror ikke”

Jeg ser også repetisjoner fra flere sider i chatten over.

2 Likes

De melder kun i nye markedsvertikaler eller kunder av relevans, med mindre etterbestillinger er av en “viss” størrelse.

1 Like

Toppsak på NRK.no akkurat nå er at The Mosers får pengestøtte fra Mark Zuckerberg. For de som ikke har hørt Zuckerberg snakke om AR med Joe Rogan, så er det verdt en lytt. Og da må det vel være lov å tenke noen tanker om Polight og Meta?!

2 Likes

Jeg er absolutt ikke uenig i potensialet, bare så det er sagt.

Men kan du, eller noen andre her, forklare meg på hvilket grunnlag man kan rasjonalisere seg frem til en mcap på 1,5mrd ?

1 Like

Ha ha, nå fikk jeg frysninger!

Dette er i hver fall et svar på hvordan mikroskopet er blitt tatt i mot!

«Innretningen blir plassert på hodet til ei forsøksmus, og dermed kan forskerne med egne øyne se hvordan nervecellene i hjernen samhandler.

– I høy oppløsning kan man se hvordan tusenvis av celler endrer aktivitet når musa springer rundt. Det er et direkte innblikk i hjernen og hva som skjer i nervecellene. Vi kan se hvordan cellene arbeider for å oppnå blant annet stedsans og hukommelse, sier Edvard Moser.

Dette har aldri før vært mulig.

Og for pengene de nå har fått, skal den nye teknologien deles med forskere over hele verden. Allerede i neste uke starter arbeidet.»

3 Likes

Hvordan regner man seg fram til verdien av IP?
Jeg er enig i at det er vanskelig å rasjonalisere en verdi på selskapet uten å vite hva IP er verdt.

Det er altså patentert en mikrolinse som slår VCM og Liquid lenses (Dagens “standard” for AF og OIS), i nesten alle parametre. Milliardbransjer.

Mange av de største OEMs har patenter med TLens (ikke bare tunable, variable, liquid etc, men TLens fra poLight). Det har verdi.

De kunne like gjerne patentert en generell liquid tunable lens, men her går de rett i konkrete løsninger. Hvorfor skal de gjøre det? Og hvorfor patentere flere titalls løsninger om de ikke mener dette har en verdi? Alle som har behov for AF i mikro-linser i smartphone og VR/AR/XR kjenner til PLT.

Om du leser interim results presentation fra Sunny Optical har de i 2022 økt R&D med over 2 milliarder NOK for å satse på TLens. Som de forøvrig spår å bli fremtidens løsning for Selfie-kamera. Sharp har også laget en ny modul med TLens klar til masseproduksjon for AR-headset.

IP til poLight er nok verdt ganske mye når så mange jobber med det.
Ting har bare tatt for lang tid.

I følge Dr. Isaksen hadde PLT dog vært inne i 3 mobiler allerede, om det ikke var for makro, krig og Covid.

Jeg tror ikke poLight blir kjøpt opp, fordi alle største modulprodusenter(Largan, Sunny, Foxconn, Sharp, STM, Ofilm, Omnivision) jobber med TLens og vil nok ikke la konkurrenter få dem.

Jeg tror kursen er presset opp mye på grunn av forventningene til fremtiden, og at de fleste ikke tør å sitte utenfor når meldingen kommer. HVIS det kommer AppleAR-melding eller SamsungPhone-melding blir det ikke lett å få tak i aksjer til dagens kurs lengre.

Du spør om hvorfor det tar lang tid; det kan sikkert andre enn meg svare bedre på.
Jeg kan likevel prøve å gjette med noen korte setninger:

• Det tar lang tid å endre fra det som alltid har vært standard.
  • Mye av tilhørende HW og SW i et produkt må endres.
  • Moduler med TLens var ikke klar til masseproduksjon før for et halvår siden (Sunny, juni/juli 22).
  • Det åpner for mye større funksjonalitet i smartphone. (Wooptix f.eks)
  • Hvor skal OEMs stoppe, hvor langt kan de gå? Hvordan får de det nye, uprøvde, helt perfekt?

Mye har skjedd de siste 2-3 årene når det gjelder funksjonaliteten til TLens, ettersom løsningen de hadde i 2016 ikke besto drop-tests. Idag gjør den det.

Forhåpentligvis er de fleste poLight-aksjonærer inneforstått med at det ikke vil komme store inntekter før om flere år; og jeg er hvertfall villige til å ta den risken gitt produktets overlegenhet mot andre løsninger.

Til @gejl :
Det må gå an at jeg presenterer fakta og min optimisme for teknologien og markedsmulighetene her, uten at du skal skvise inn klovne-figurer på mine innlegg.

11 Likes

Dette mikroskopet benytter Tlens?

1 Like

Ja! Du finner det bekreftet i kvartalsrapporten til poLight. Det er også omtalt flere andre steder.

3 Likes

https://www.nature.com/articles/d41586-022-03395-z?utm_source=twitter&utm_medium=social&utm_campaign=CONR_NCARS_ENGM_GL_ONMO_CAREE_NAT&utm_content=291022v1

Delt av moser i fjor vår, er poLight direkte sitert. 4 stk TLens montert sammen for å skape fokus ned til 0,4 millisekund.

PLT får vel omkring 4000 per TLens for denne applikasjonen. Det skyldes nok lite volum per ordre.

3 Likes

Har ikke fulgt caset så tett enda jeg synes teknologien virker veldig spennende… Mest fordi jeg kom over selskapet basert på falske nyheter om at Tlens var tatt inn i en Xiaomi modell for flere år siden… Det kom flere slike modeller som det var ryktet at skulle ha Tlens, uten at det kom noen meldinger…

Det virker som flere ting er på gang, men å ta en større del av smartphone markedet kan ta lang tid, som vi har sett på Elabs…

Nå er det riktignok stor konkurranse / prestisje av å levere det beste kamera på smartphone, så om de levere noe som gir veldig store fortrinn, så vet man jo aldri.

AR kan fort ta noen år å få nevneverdige volum, hvertfall ifølge en Redeye analyse av Image intelligence

1 Like

Får litt fingerprint card ab feel over selskapet :smiley:

Du tenker kanskje på Oneplus?
CEO i Oneplus sa våren 21 at de skulle lansere “T-Lens bionic eye lens” og hintet mot poLights TLens.

Det du nevner var sannsynligvis mobilen som ble kansellert, da tidspunktet Oneplus kansellerte en modell, passet med når PLT sommeren 21 meldte at de ikke ble lansert i mobil likevel.

Det var håp knyttet til Xiaomi mi mix, men ingenting håndfast. Her ble det lansert med en liquid lens fra Nextlens(Optotune(?)) som var ræva.