3 mill sender mcap opp 300mill… my god 🫠
Det er ikke de 3 millionene. Det er en ny vertikal med 3 milliarder potensielle linser (i året!)
Hva koster en linse? 3 milliarder linser, i året, til hva?
Mye potensielt i denne aksjen, som det har vært i et par år. Er det denne som er gjennombruddet?
1,5-2 $
Det gikk vel nesten 25% ned da smartphone lansering ble utsatt om jeg ikke husker feil, så mcap lagger fortsatt en del.
Eg har lenge synst selskapet virker veldig interesant, men aldri skjønt den labre interessen.
Jeg syns mcap har forskuttert vanvittig mye, som med sist “lansering” som ikke ble noe av, eller var det var.
De omsatte for 10m i 2021, og 6mill pr q3 2022 og har 100mnok på bok.
Og mcap idag er på snaue 1,5mrd.
Her prises det helt klart inn forventninger, men det er så vanvittig mye bevegelige deler for at f.eks “3mrd(i året)” skal slå til…
Sekskapet er pdd “skam dyrt”!
Skulle man derimot “plutselig” selge 3mrd linser til 1usd pr stk så skal jo mcap være 50x høyere enn idag, og da er de jo “billige”.
Ser visst ikkje på samme selskapet vi
Edit : beklager, eg var på feil tråd
Nettopp. Det er et veddemål på at de vil lykkes.
Det er gårsdagens mcap.
Gratulerer med fin melding!
Men hvor får dere 3 milliarder fra? 2 linser per telefon for alle telefonmodeller i hele verden?
Derfor jeg sier 1,5mrd og ikke 1,1.
Uansett, veddemål er det.
Men mye er allerede forskuttert inn, de har jo ikke vært vellykket i jaget etter den “store kontrakten” helt enda, selv om linsen virker til å være i toppsjiktet.
Snever nisje, mye konkurranse og krever mye edge og egentlig en stor kontrakt for å i hele tatt bli satt på kartet.
Smartphones, wearables,
accessories
• Smartphone represent a large
addressable market for which billions
of cameras are produced each year
• 1,5 billion phones per year with 1
front camera and an average of 3
back cameras
• Camera function key
• Potential addressable market for
TLens®/poLight technology
estimated at 3 billion units per year
Fra Q3-presentasjonen til poLight.
Er dette hele markedet eller den delen de sikter seg inn på i et marked av hvilken størrelse?
1,5 milliarder telefoner med 2 linser i hver er det potensielle markedet i smartphonesegmentet.
Får de 10 % av det vil de jo være en megasuksess. Noen av oss tror de vil få lang mer i løpet av de neste årene.
I tillegg kommer de jeg nevnte over, hvor det er vanskeligere å anslå størrelsene på markedene. Volumene er mindre men prisen per linse langt høyere.
AR er forventet av alle de store spillerne å bli stort fra 2025 og utover og her er poLight en sterk konkurrent til å levere til alle som driver med AR.
Merk at det finnes produkter på markedet med TLens i alle disse vertikalene untatt mobiltelefon!
Jeg syns rapporten virker generell, store tall store forhåpninger. Men hvor er resultatene?
Håper selvsagt at de, og da dere, lykkes!
Strengt tatt hele poenget med å være inne nå. Hvis du vil kjøpe etter resultatene får du mindre risiko og mindre oppside hvis markedet fungerer som det skal.
Det er ikke urimelig å tenke at aksjen er dyr nå, hvis man bare ser på tallene. Men hvis man ser på potensialet og har satt seg inn i linsemarkedet og teknologien er det etter min oppfatning gode grunner til å tro at poLight vil ha helt andre resultater og en helt annen verdi om bare ett til tre år.
Skulle man ikke være inne i fjor og året før også?
Hvilke tidsestimat ser du for deg?
Det som har skjedd er at på grunn av covid har flere nye mobilmodeller som skulle vært lansert med TLens blitt kanselert. Grunnen til at aksjen stiger i dag er troa på at når vi først kommer i gang med mobiltelefoner vil flere produsenter raskt følge etter.
Men de store volumene kommer nok ikke før neste år og 2025.
I 2025 er det også sannsynlig at vi vil se større volum innen AR som er den vertikalen hvor TLens virkelig får vist sine overlegne egenskaper.
Samtidig vil vi trolig stadig få se flere produkter innen de andre vertikalene. Poenget er å være tidlig inne.
Her ser man en oversikt over utviklingen de siste årene:
Q3 2020
Q3 2021:
Q3 2022