Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

poLight (PLT)

Har du sett utviklingen fra kvartal til kvartal?
Fra PoC til prosjekter økes det stadig. Det er ikke slik at et nytt produkt som dette kommer et halvår etter de har gjort PoC. Det kan ta år før det plutselig slår ut. Logistikken knyttet til å utvikle et nytt consumerprodukt med millioner i volum tar tid å utvikle. Hele supply chain endres, og det er gitt at poLight også kan levere. Og hvem tør å være først ute med et nytt produkt i et nytt segment?

“Der må være masser som har prøvet TLens, og ikke kunne lide det.”

Hvem da?
De fleste fortsetter å utvikle nye patenter etter de har gjennomført PoC. Hvorfor skal de gjøre det? Det at PoC er gjennomført betyr ikke at det “consept” de valgte var best; Men de vet at det funker.

Det jeg tror er at de ønsker å perfeksjonere løsningene. Mobilenes utforming endres, software endres, strømforbruk blir lavere.
Hvor gode software-løsninger klarer de å få til med en så stor endring i fokuskvalitet?

Glassfiberski ble første gang produsert på slutten av 50-tallet. Likevel var det ikke før midten av 70-tallet glassfiberski ble mer vanlig å bruke i langrennskonkurranser. I VM i 1974 var siste gang en person vant VM med treski, etter dette byttet alle til glassfiberski.

3 Likes

Ikke glem hjul på koffert som tok 15 år fra patent til produkt😄

3 Likes

PoC til produkt ratioen er jo kritisk lav. det kan alle se. Jeg ved ikke hvem det er som prøver TLens og ikke kan lide det ligeså vel som jer andre. Vi kan kun spekulere omkring det. Hvis produktet var godt og modent nok, så ville producenterne kaste sig over det, og så kan poLight give covid skylden ligeså meget som de vil. Men TLens implementering er blevet udskudt utalige gange og vil nok igen. Er spændt på hvilken undskyldning, dem der er super bullish på polight, så finder på.

Nei – bevegelse, hastighet og temp etc skal ikke være noe problem med varioptics, i hvert fall ikke ifølge dem selv :slight_smile: Corning® Varioptic® Lenses: Vibration Resistance Demonstration - YouTube

Som er det samme problemet polight har. Ettersom jeg (lekmann) kan se er grunnegenskapene mye av de samme; rask, kontinuerlig fokus, bruker lite strøm osv. De færreste av oss har ekspertisen som skal til for å vurdere optikk samt erfaring med de faktiske produktene ( det være seg polight, corning, optotune eller andre) og er derfor avhenging av selskapene selv sier - hvor har du sakset tabellen fra ?

Det er heller ikke gitt at det beste produktet vinner. Forhold mellom selskapene, type avtaler de kan få til er også veldig avgjørende. Det er derfor jeg syntes at utfordringene til varioptic taler så høyt. De har prøv siden 05 og Corning (siden 17) men får ikke solgt gorilla glass + linse pakke

Hadde de tenkt Polight var løsningen ville selskapet vært kjøpt før det kom på børs

Polight har nok bruksområder. Syntes det hadde vært gøy om gøy om de fikk det til, både for lokal patriotismen og fordi bedre kamera er moro.At det kommer til å bli noe kjempe volum har jeg liten tro på

Ei heller Conring for den saks skyld, kan ikke finne noe nyer tall enn 2019 men frem til da hadde de solgt 2 millioner totalt - varioptics så for seg produksjonskapasitet på 6 millioner enhet pr år i 08.

En kan trekke frem koffert hjul og glassfiber ski :grinning_face_with_smiling_eyes: men siden 2012 har vi gått fra sped utbygging av 4g til 5g. Windows 7 til 11 og Apple fra intel til egen designet M, iphone 5 til 14 , Alle mye mer kompleks og med større utfordringer enn å bytte kamera linse. Dette ble gjort fordi det var verdt det; hadde Polight vært veldig mye bedre enn hva vi har i dag, ville det nok allerede vært dominerende

Tid er ikke techs venn,

Det er også spennende helt nye linser på vei

1 Like

Hva tenker du rundt denne Prototypen Sharp nå viser frem? Er det bare tull? Sharp leverer til de store. Ville tro de ikke kommer med søppel på CES…

Nei – bevegelse, hastighet og temp etc skal ikke være noe problem med varioptics, i hvert fall ikke ifølge dem selv :slight_smile: Corning® Varioptic® Lenses: Vibration Resistance Demonstration - YouTube

Det var litt dette argumentet jeg prøvde å argumentere imot.
Selvfølgelig sier de selv at de er veldig gode.

Som er det samme problemet polight har. Ettersom jeg (lekmann) kan se er grunnegenskapene mye av de samme; rask, kontinuerlig fokus, bruker lite strøm osv. De færreste av oss har ekspertisen som skal til for å vurdere optikk samt erfaring med de faktiske produktene ( det være seg polight, corning, optotune eller andre) og er derfor avhenging av selskapene selv sier

Men de viser ikke til tall. Tallenes tale er klar; De er ikke i nærheten av TLens på hverken strømforbruk eller fokushastighet. Alle kan si at de har “rask AF”, men det er forskjell på hvor rask.
Og dessuten er det her ikke kundene som skryter av produktet deres. Og når det gjelder videoen til Corning Varioptic ser man tilogmed hvor mye AF-pumping det er, i stedet for en instant focus.

hvor har du sakset tabellen fra ?

Hentet fra Reddit i analyse presentert av Kramz fra Shareville. Kan godt hende noe av det er hentet fra poLight presentasjon; Jeg husker ikke.
Men tallene kan man finne andre plasser også.

20 mW med driver for focus. (TLens under 5 mW)
Fokus < 50 ms; (TLens oppnår under 1 ms)

Nobelprisvinnerne Moser med det nye mikroskopet oppnådde under 0,4 ms med 4x TLens

Hadde de tenkt Polight var løsningen ville selskapet vært kjøpt før det kom på børs

Hvem skulle kjøpt dem? Hvilke av de hundre selskapene som har PoC og planning prosjekts vil la en konkurrent kjøpe dem opp?

Og før det kom på børs? Det er mye som er endret de siste årene.

hadde Polight vært veldig mye bedre enn hva vi har i dag, ville det nok allerede vært dominerende

Hadde andre løsninger enn VCM vært bedre, hadde de vært dominerende. Heldigvis er denne trenden på vei til å snu; Og dette nevnes som problemet i “alle” patenter; VCM er for treg, for stor og for strømkrevende. Og derfor patenterer de løsninger med TLens i stedet, fordi det løser problemet.

Tid er ikke techs venn,

Det tar tid å bygge nytt, men det tar enda lengre tid å utvikle nytt → Heldigvis er poLight ferdig utviklet for produksjon og har nå flere modulprodusenter som det siste halvåret har klargjort for masseproduksjon. Nå må bare Apple, Samsung, Google, Meta, Huawei, Oppo, Vivo, Oneplus og de andre få ut fingern og bestille moduler :smiley:

Det er også spennende helt nye linser på vei

Dette er ikke linser som kan brukes til foto, Metalenz kan brukes til industrial vision og annet, men ikke til foto. Dette er diskutert mange ganger før.
Spesielt ikke til AR som behøver kjappe løsninger og rask fokus. I beste fall kan poLight og Metalenz være samarbeidspartnere, men det er ikke en konkurrent pdd.

Det er mye vi kan diskutere, og dette har vært diskutert før. Det finnes ingen kommersielt tilgjengelige konkurrenter med samme hastighet og strømforbruk som TLens. Og det er andre fordeler.
Constant FoV trekkes frem av Sharp som en stor fordel i deres nye prototyp.

Jeg er dog enig i at dette må utvikles til større bestillinger over tid, og ikke bare de halvmilionene og millionene her- og der.
Det er vel dette veddemålet vi aksjonærer tør å ta: At poLight kommer inn i telefon og/eller AR med volum innen de neste 2-3 årene.
Med 20 kr per linse for høyvolum blir det raskt kroner. Spesielt der hvor det er opptil 15-20 linser i et AR-glass.

Redigert:
Formattering og sitater+ noe tekstlige endringer

10 Likes

Skal xenocor presentere ikveld, eller 11. Januar?

1 Like

Som investor tenker jeg “opportunity cost” - begynner å se på PLTnå men lurer på om det ennå kan være et år eller to til det er verd å ta en posisjon. I allefall så lenge jeg tror at alternativ avkastning kan være å sitte i selskaper som har fått volumkontrakter og bare skal vente på utrulling (f.eks. ELABS). Lurer på et par saker:

1. Hvilke - om noen - meglerhus følger ELABS, og hva slags prising og fremdrift ser de? Dvs når har man en bunnlinje som gjør at PLT er mer enn en (dyr?) opsjon til en og en kvart milliard?
  2. Hvor mange emisjoner blir det - holder det med en i 2023 eller må det fylles på med mer senere?
    Nå er det et litt råttent emisjonsmarked - 20-40% discount til markedspris ikke uvanlig. Kanskje emisjonstidpunktet kan være god inngang? (Men gikk meg “vill” i ELABS og gikk inn ifm emisjon høsten 2021 - og kursen ble nesten halvert senere pga manglende investor- og analytikerinteresse mens selskapet stort sett har nådd egne mål).
3 Likes

Hentet fra Capital Markets Day 2022

3 Likes
  1. Hvilke - om noen - meglerhus følger ELABS, og hva slags prising og fremdrift ser de? Dvs når har man en bunnlinje som gjør at PLT er mer enn en (dyr?) opsjon til en og en kvart milliard?

Jeg regner med at du mente PLT?
Så vidt jeg vet er det ingen som følger PLT enda. Bunnlinjen er vanskelig å spå da det hele avhenger av når de store bestillingene kommer. Ettersom det er vanskelig å regne inn noe enda, er det vel ingen meglerhus som har gjennomgått det.
Hva verdien til poLight kan defineres til er også vanskelig å regne på, men de intellektuelle verdiene i selskapet kan være verdt mye selv om det per i dag ikke er store volum-salg.

1. Hvor mange emisjoner blir det - holder det med en i 2023 eller må det fylles på med mer senere?

Siste emisjon var forventet å være siste, men så har markedet i Kina ført til utsettelser. Generell børs-uro har vel også vanskeliggjort investeringsvilligheten.

Mobiltelefon er et viktig segment for poLight. Det at mobil ble utsatt er etter min mening hovedpunktet for at det er nødvendig med emisjon. Det forventes dog mobiltelefon i løpet av året.

Følgelig antar jeg at neste emisjon vil være siste; Forhåpentligvis vil året bringe inn nye kunder, blant annet i AR og mobil-telefon.
Disse markedssegmentene vil være avgjørende for å skape volum og inntekter i større grad, selv om industrial-markedet (barcode etc) vil kunne bære poLight på lengre sikt. Her er det dog ikke store volumer av gangen, slik som i mobil.

3 Likes

Ser ut til at det er 11.januar ut fra hva det jeg finner hvertfall.

1 Like

Er det slik at Xenocor og Xencor er to forskjellige selskaper? Ble litt forvirra nå :sweat_smile:

image

image

1 Like

Haha, se der ja!
Det er vel xenocor vi skal se på😅

1 Like

poLight ASA - Order worth 2.9 million NOK received related to a smartphone project planning to use TLens®

7 Likes

Dette har vi ventet på!

Hvis mobiltelefonen lanseres vil vi ha TLens i følgende vertikaler:

Mobiltelefon
AR-briller
Barcodelesere
Smartklokker
Machinvision
Kikkhullskirurgi
Webcamera
Mikroskop

5 Likes

Dagens nyhet avblåser vel emisjonsfaren.
Eller i hvert fall at den blir satt under børskurs.
Det er jo knapt nok aksjer å oppdrive om du ikke er student nå.

3 Likes

Det spørs nok om den avblåser emisjonsfaren. Men den kan kanskje hjelpe på at emi’en kommer på en høyere kurs.

1 Like

Tror der kommer emission snart. Polight brænder penge oh med deres nuværende midler og indkomst så holder de kun ét år.

En sikker financiel base er også nødvendig for at kunderne vil bruge dem. Så jeg forventer en emission meget snart

Det er bare tull at dette skjer raskt.
Nå må dere slutte å komme med påstander uten hold .
Vent på Q rapporten, så kan vi snakkes.

1 Like

Eller kikk bak tallene på forrige Q-rapport. Massiv lagerbygging, så pengene brant egentlig svært sakte. Bare en sløv FA-journalist som ikke gadd å sette seg inn i tallene.

Med dagens ordre og høyere inntekter fra medical-vertikalen som vi har sett, så er emisjon kun nødvendig ifm en massiv oppramping dersom det blir lansering i en smartphone volummodell. Og DA er det ikke snakk om rabatt på emi aksjene om man er en større aktør og vil inn…

2 Likes