Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

poLight (PLT)

poLight ASA - Invitation to presentation of Q3 2022 results

1 Like

poLight ASA - a quarter with continuing good progress - enterprise Augmented reality (AR) product using TLens® confirmed to be on the market in 2022

1 Like

Dette er det få som har fått med seg, eller vil se børsmelding på før de tror det.

Kommer til å smelle hardt den dagen navnet på aktøren blir kunngjort.

1 Like

DW AR ble meldt i fjor. Så folk burde vite det, men såklart; Om/når et kjent navn kommer inn i loopen skaper det nok raskt mer interesse.
Rapporten var egentlig som forventet, men med noe lavere cash burn enn jeg trodde.

De har økt inventory, så det forberedes vel til større bestillinger.

Neste emisjon kan komme Q2 eller Q3, og jeg håper det har kommet gode nyheter innen den tid, slik at kursen til emisjon ikke blir for lav.

1 Like

Fortsatt lavvolun, så jeg tror ikke på noe smell før AR i feks Apple eller at det smelles inn en DW i smarttelefon.

1 Like

Flaggemelding fra Nordnet AB

Flaggemelding fra Dan Ekelund.

1 Like

Vi vet de er inne i Medical og AR. Trenger kun børsmelding på disse nå.

Medical kan bli meget viktig, da det er godt betalt!

2 Likes

Hentet fra shareville:

Ca 4 minutt inn har vi så og si bekreftelse på TLens.

Kameramodulen SHARP har utviklet med en ikke navngitt polymerlinse, som gir constant field of view :sunglasses:
Bilder fra Sharp viser figurer hentet fra poLight sin hjemmeside.

Ikke sikkert vi får noen melding, og det er ikke sikkert dette vil gi noen store ordrer enda, men det skjer i alle fall ting.

AR/VR/XR blir et spennende segment de neste årene!

5 Likes

Dette blir inten annet en enormt👍 Aksjekurs 1-2 år frem i tid, tenk på et tall…

4 Likes

Ja la oss tro (håpe) at det nå bare velter inn med nyheter i 2023 og at det gjenspeiles i kursen! :slight_smile:

Spørs om det velter inn, PLT melder ganske lite :sweat_smile: DI, PoC eller ekstrabestillinger (under viss sum) blir ikke meldt.

De melder jo ganske lite, fordi det er ganske lite (av størrelse som du nevner) å melde om. Dersom det nå starter en effekt der ting skjer av størrelse, så vil nok også meldingene komme hyppigere antar jeg. Alle DW meldes jo, men det har vært litt langt mellom slagene, la de komme fortere i 2023 :slight_smile:

De har 30 prosjekter i AR, fra planning poc til DW. 1 DW, 5 DI og 11 completed POC. Ser ut som startskuddet for AR er nå i 2023. Tror derfor vi vil få en stor økning i meldinger utover😊 Sharp melder at modulen er klar for masseproduksjon om 2-3 måneder. Mener det stemmer godt med leaks om Apple også😉

5 Likes

Polight er vel et kjempe eksempel på at 10 potensielle fugler på taket, er bedre enn en i hånden. - når en mulig demo sender aksjen opp %10.

om det skal gå både vinter og vår …

2012

https://etn.se/index.php/nyheter/55811-snabbt-fokus-pa-mobilen.html

2016

2016

Neste år kommer mobiler med norsk super-kameralinse - Tu.no

2021

Og ingen snakker om gorillaen i rommet, Corning Varioptic – som også har snublet Varioptic and Seiko to Bring Liquid Lenses to Cellphones, Finally

når selskapet som selger glass til alle mobil, pc og vr produsenter ikke klarer å lage en pakke avtale ( glass + linse ) som er spiselig – bør det gi et hint om at hundrevis av ingenører/produkt designere, innkjøpere etc har konkluder at dette ikke er det største siden farge film.

Ma kan selvfølgelig “grave” i patenter, knytte alt som ligner på Tlense til Polight og ukritisk håpe på at alt av tech kommer til nytte https://patents.google.com/?q=G02B3%2f14

Men de som har tatt steget bruker sin egen tech Mi MIX introducing Liquid Lens - YouTube

Det er alltids neste år

3 Likes

Ja vi har alltid neste år, kan nesten ikke vente :slight_smile: Om du skal vise til Samsung patent, bruk et litt nyere som har TLens heller;) De har vel funnet ut at disse andre licuid linsene ikke funker tilbake i 2010:)

https://worldwide.espacenet.com/patent/search/family/080631973/publication/WO2022055266A1?q=pn%3DWO2022055266A1

4 Likes

tok første og beste, samsung har litt å ta :slight_smile:

(G02B3/14) assignee:(Samsung Electronics Co., Ltd.) - Google Patents

skal ærlig innrømme at jeg ikke et patent advokat ( supert hvis noen vil legge kortene på bordet og stå frem) men hvordan er denne knyttet til polight? Er ikke nevnt i citations

2 Likes

Tja, vi kan være uenige i markedsverdien i dette. Rent øknomonisk betyr ikke dette så mye i dag, men at SHARP med en viss sannsynlighet vil være leverandør til Apple på dette, kan det bety mye på sikt.

Og ingen snakker om gorillaen i rommet, Corning Varioptic – som også har snublet Varioptic and Seiko to Bring Liquid Lenses to Cellphones, Finally

Corning sine stats ligger langt unna TLens sine. Dette er da vel liquid lenses som er dårlige i temperatur-endringer, mot gravitasjon og bevegelse, og har treg AF?
Det er en grunn til at liquid lenses i hovedsak har vært brukt i industrien og på samlebånd.

Her har vi da altså polymer-tunable lens i stedet, og har helt annen karakteristikk.

Men de som har tatt steget bruker sin egen tech Mi MIX introducing Liquid Lens - YouTube

Dette er altså også en liquid lens, men fra Optotune. Det er ikke Xiaomi som har laget dette.

Jeg kan forstå kritikken, og hvorfor noen ikke har tro på dette. Forskjellen fra da til nå er masseproduksjonsklare enheter fra flere av verdens største modulprodusenter, og der disse selskapene sier at TLens er fremtiden. I tillegg er gravingen i patenter til “alt som ligner på TLens” endret til å faktisk henvise direkte til TLens. Det er en ganske stor forskjell.

De sier ikke Liquid Lens. De sier ikke tunable lens, de sier TLens. Noen sier i tillegg TLens from poLight.

Det er lett å vise til gamle artikler, men det er mye som har skjedd siden. Ikke utfra hva poLight sier, men fra hva tech-verden og deres kunder sier. Har noen av produktene du viser til fått god respons i consumer-markedet?

TLens har høstet positiv respons fra alle som har benyttet produktet. Maxhub. Xiaomi klokker, Honeywell barcode, ikke minst Moser-mikroskopet.

Nei, jeg er bull som bare det helt til tech-verden ikke er det. Og det er ingenting som tyder på at Tech-verden ikke liker poLight. De bruker bare lang tid.

Du må gjerne grave og vise til konkurrenter av TLens som kan tilby det samme, det har ikke jeg funnet. Det finnes enkelte som forsker på lignende løsninger, men de er langt ifra å være produksjonsklare.

5 Likes

forklar de utalige completed PoC’er der er, som ikke er blevet til et produkt eller kommet videre endnu. Der må være masser som har prøvet TLens, og ikke kunne lide det.

Dette er ny tech, og det tar år å implementere ny tech. Når ny tech skal inn i millioner av enheter må noen tørre å gjøre dette. Man vet VCM fungerer, men det har sine begrensninger. Første som tar steget vil resultere i et ras av nye enheter. Vi vet det fungerer knallbra og har ingen klare konkurrenter. Men det tar tid………

Covid satt stopper for første mobil for PLT. Nå løses det opp i Kina.

Denne enheten som vises fra Sharp kan gi innpass hos mange produsenter da Sharp leverer til flere av de største.

Jeg har sittet i flere år i PLT og til tider har jeg vært oppgitt og skeptisk. Men med innpass i AR og Medical åpner dette en ny verden.

3 Likes