Det var da voldsomt så mye juling poLight skulle få; først gikk aksjen på snørra da forkjøpsrett-emisjonen ble meldt. Under emisjonen ble aksjen stort sett handlet rundt +/- 12 kroner. Ingen fikk tildelt flere aksjer enn de hadde tegninsretter til.
Til tross for dette skled aksjen ned til 10,5-10,6 kroner på tirsdag. Det er bare så vidt over emisjonskursen og må sies å være latterlig billig. Med grei oppgang på Wall Street både på 17. mai og “himmelspretten” bør det bli positivt på Oslo Børs på fredag, herunder brukbar opptur også for poLight som har mye å hente igjen.
Tillater meg å lime inn et par innlegg postet på Shareville fra et par frustrerte aksjonærer nasjonaldagen, først et innlegg fra happi67:
Hvor er polight i dag? Når man ser på kursen og hva noen mener så er det bare å finne frem løkka og henge seg. Dessverre er jeg ikke enig. Polight leverer som Øyvind har sagt. Vi får ikke noen negative meldinger om at TLens ikke gjør jobben sin. Men kursen synker! Hvor er polight om 1 måned/ 1 år.Er vi i Apple AR? Er vi i flere telefoner. Ingen kan svare på dette. Det vi kan svare på er : er vi raskest.
Bruker vi minst strøm.
Klarer vi AF.
Vi kan si ja til allt dette.
Vi vet at innen medical, Barcode kan ingen måle seg med TLens.
Er det verd å betale 4 ganger mer enn vcm?
Tror det på sikt
Skribenten “Dag N Derpå” skriver:
Ja, det er mye informasjon å trekke ut fra dataene vi har nå, selv om det ikke kan brukes som en garanti på hva som vil skje videre. Det er, som trådstarter skriver, det fundamentale man bør basere investeringen på. Og der går det utvilsomt i riktig retning, selv om mange begynner å bli utålmodige. Har man ikke psyke til å sitte gjennom en periode som dette bør man revurdere hvilke investeringer man går inn i. Så hvilke data har vi:
- 9,42% av aksjene er omsatt for under 16 kroner.
- Salg av aksjer under 16 kroner tilsvarer 44% av antall nye aksjer i emisjonen.
- Det var 3,2M overtegninger som garantistene ikke valgte å la gå videre. Det ville vært mer lønnsomt for dem å latt de gå til overtegnerne enn å selge de under 10,45.
- Minst fire av garantistene har ikke uventet tatt gevinst ved å umiddelbart selge nøyaktig likt antall gratisaksjer som de har fått utdelt.
- Blant garantistene og på topplistene for øvrig ser vi flere navn som har vært med i poLight lenge og som har økt sin posisjon betraktelig og ikke minst mer enn de har garantert for. Ikke noe nedsalg å spore der foreløpig.
- Hvor mange aksjer er det da igjen som ønskes solgt på disse eller lavere nivåer?
De neste punktene er mer spekulatative.
- Mange av de nye aksjene er er plassert på noen få meglerkontoer. Hvorfor er ikke disse fordelt slik som for alle oss andre? Hva om dette er noen store aktører med langsiktig perspektiv?
- Dan Ekelund flagget over 5% i november. Han er en av de som kjenner poLight aller best gjennom styreverv, Industrifonden og Hasselblad. Han økte faktisk sin posisjon frem til ex subscription rights day. Det vil si at han hadde 670k egne tegningsretter i tillegg til 190k for å være garantist. Hva om han har tatt en stor del av de ubenyttede tegningsrettene i tillegg med et langsiktig investreringsperspektiv?
På den negative siden har vi enda ikke fått noe kontrabeskjed på utlånet av aksjer. Det virker å ha vært vesentlig shorting den siste tiden og disse er tjent med å få kursen enda lavere. Hvordan de går frem for å oppnå dette vet jeg ikke. Men det er påfallende å se det samme antallet aksjer gå frem og tilbake mellom de samme kontoene. Om noen aktører har hatt en felles strategi for å få høyeste mulig margin i emisjonen har jeg ikke grunnlag til å si. Men jeg håper det følges med på.
Selv om det ser litt brutalt ut om man utelukkende ser på kursen velger jeg fortatt å se lyst på fremtiden. Forhåpentligvis er dette bare en liten dump som knapt er synlig på grafen om noen år.
Opp 8,37 prosent til 11,4 kroner på fredag er godkjent.
PoLight toppet ut på HOD 12,00 i dag; ikke helt uventet da det gikk en del aksjer der under emisjonsperioden. Nivået utgjør også break even for mange av dem som kjøpte tegningsretter.
Derfor ikke så rart at aksjen støtte på motstand der og nå faller noe tilbake.
For å penetrere motstanden trengs det trolig en nyhet, og med en virkelig god nyhet kan aksjen etter hvert nærme seg gamle høyder.
poLight ASA - Meizu today announced availability dates of their new flagship smartphone Meizu 20 Infinity using TLens®
Mandag kom Apple med sitt augmented reality headset, Apple Vision Pro.
Du kan se presentasjonen av det her fra 1 time og 21 minutter:
Noen av de aksjonærene som kjenner selskapet best på andre forum er meget overbevist om at dette må inneholde TLens. Men det får vi mest sannsynlig ikke vite sikkert før i 2024.
Neste uke, 12. juni, slippes Meizu Infinity 20 (børsmeldt tidligere i år) som er første telefonen i verden med TLens, “powered by poLight”. Vi aksjonærer er meget spente på tilbakemeldingene på selfiekameraet. Dette er for øvrig den andre telefonen i verden som vi kjenner til som bruker annen teknologi enn tradisjonell VCM i et kamera.
Selskapet har vært gjennom en fortrinnsrettet emisjon på kurs 10,45 kr, og kursen er historisk lav samtidig som selskapet akkurat har hentet inn netto ca. 115 millioner kroner for oppramping.
De spekulasjonene er muligens den tynnes spiker suppen noen sinne
Takk for svar!
Har du noen gode argumenter for at Tlens ikke skulle være i Apple Vision Pro, så er jeg meget interessert i å høre dem? Jeg er relativt tungt investert og ønsker både gode argumenter for og i mot meget velkommen!
Tror de er inne, men hvor mange får de solgt, pris 35 000 er vel i drøyeste laget for de fleste konsumenter. Når vil dette slå ut i regnskapet og når bør en gå inn?
De store inntektene fra AR kommer nok ikke før i 2026 og utover, gitt at AR blir en suksess. Etter å ha sett introduksjonsvideoen til Vision Pro er jeg ikke mindre overbevist om at med den utviklingen teknologien har, kan dette bli stort frem mot 2030.
Det vi helt sikkert vet er at noen av de beste, som Magic Leap 2 og Vuzix, allerede benytter TLens. Det er sannsynlig at Varjo (VR/XR) som regnes som kanskje aller best innen VR kommer med TLens senere.
poLight hadde på kvartalspresentasjonen sin i mai en oversikt som viste at de var involvert i 39 AR-case på ulike nivå av modenhet fra produkter i markedet til de som planlegger PoC.
Før den tid kan det likevel være at vi får større inntekter fra mobiltelefoner. Derfor er tilbakemeldingene på Meizu Infinity så veldig spennende!