Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

poLight (PLT)

Det er vanskelig å argumenter en negativ :slight_smile: kan ikke bevise at det ikke finnes magisk stein uten å gå igjennom alle

For å ta det som i mine øyne er opplagt. Dersom polight hadde levert noe som helst til apple ville det nok kommet en børsmelding umiddelbart.

Det er heller ikke spesiell grunn til å tro at en leverandør av kamera linser er super hemmelig ( da hadde nok selskapet blitt kjøpt og brakt in house for lenge siden) vi vet jo at TSMC levere prosessorer, samsung + lg skjermer, sony kamer etc

Vanskelig å si om størrelsen på orde ville gjort det pliktig ( plikten forsvinner ikke selv om kunden ikke kan navngis) men pressemelding ville i hvert fall komme – alt annet er utrolig aksjonær findlig, det renner jo ikke akkurat over av nyheter.

For å snu det på hode, hva tilsier at polight levere linser uten å si et ord om det ?

Ville det vært de samme ville gjetningene dersom det ikke var et norsk tech selskap «Veidekke får milliard kontrakt på å bygge Indonesia sin nye hovedstad fordi levere ok kvalitet ( best i verden ifl aksjonærer) og sønnen til cfo studerte til pt på Bali" :grinning_face_with_smiling_eyes:

1 Like

Det er ikke vanlig med melding før lansering og ikke alltid da heller. Lanseringen kommer først i 2024.

Får de PO her så gjetter jeg den blir meldt. Men mtp lanseringen er i 2024 så er det ikke sikkert det er kommet noen Masseproduksjons PO enda (oss aksjonærer håper i alle fall ikke det). Så en evt PO vil kunne hjelpe til på spekulasjonene selv om det selvsagt kommer til å være til en ‘ikke navngitt kunde’ :slight_smile:

Takk for gode innspill!

Da Magic Leap ble lansert i september kom det ikke noen børsmelding. Det kom en PO til ikke navngitt kunde i AR i desember 2021, som vi antar er ML 2. Det eneste Isaksen kunne si på kvartalspresentasjonene var at det ville være lansert en AR-brille med TLens i 2022. Det var først da Yole gjorde en teardown og fant TLens i brillene at poLight fikk lov til å fortelle at de befant seg i ML2.

Apple bruker eksterne leverandører til de aller fleste komponenter i produktene sine og lager ikke egne linser. Apple er kjent for å ha superstrengen NDAs, så det er absolutt ikke riktig at dette nødvendigvis ville vært kjent. Se for øvrig også forrige punkt om ML 2.

Det er mange gode grunner til å tro at Apple kan bruke TLens. En av de viktigste er at ut i fra beskrivelsene av hvordan kamera fungerer er det ingen andre kjente kamerateknologier som kan levere noe liknende. Videre har Apple patenter som beskriver TLens. Det er ingen tvil om at ikke Apple kjenner til og har vurdert TLens. Spørsmålet blir om de faktisk har tatt det i bruk, og det får vi mest sannsynlig ikke et helt sikkert svar på på en god stund.

At poLight ikke sier et ord om det kan være at de rett og slett ikke har fått lov.

Mer relevant er kanskje at NOD faktisk leverer sine produkter til Apple. At TLens er norsk betyr ikke at de ikke kan konkurrere i et internasjonalt marked. OG det er ingen tvil om at i forhold til en rekke parametere er TLens faktisk verdens beste linse, og har egenskaper som passer meget godt til bruk i AR-briller. Noe, som tidligere nevnt, har ført til at noen av verdens fremste AR-produsenter har tatt linsen i bruk allerede.

Så lenge det ikke er dokumentert, er dette til syvende og sist spekulasjoner. Men de er godt fundert og ikke tynn spikersuppe. Om det viser seg at Apple bruker TLens eller ikke vil vi nok ikke vite med sikkerhet før i 2024 en gang. I mellomtiden kan det komme opplysninger som kan styrke eller svekke hypotesen. Så får hver og en gjøre seg opp en mening om dette er noe de vil investere i eller ikke.

4 Likes

Så at jeg ikke hadde svart på denne.

I og med at dette var en slags forhåndsvisning, og mange nå regner med at den blir lansert i 2024, er det neppe kommet så store bestillinger at det har vært meldepliktig. Men hvis det stemmer at Apple bruker TLens kan vi nok vente oss den største ordren til nå, senere i høst en gang. Til en ukjent kunde.

2 Likes

Jepp – frem til en evnt tear down eller noe melder de har fått kontrakten, får vi ikke vite med sikkerhet. Skjønner at ikke alt kan skrikes fra hustaket, men tenker på ELAB ( har ikke aksjer der heller ) som melder om ikke navngitte kunder ( før produkt er i hyllen) under hva jeg vil tro er tilsvarende strenge nda -er.

De kan konkurrere, bare et noe flåsete forsøk på å belyse at vi til tider har et litt overdrevet positivt syn på norsk teknologi ( uten sammenligning; thin film, opticom, next biometrics, Astrocast etc etc ) og blir lettere revet med innen denne sektoren enn f.eks opprett, anlegg, olje etc. hvor folk ( ink meg) har mer grunnlag for å faktisk forstå marked og produktet.

Er verken optikk ekspert eller ip advokat og ut ifra det jeg leser kan ikke resten av forum(ene) gjengen skryte på det de heller ( ikke rettet mot deg :)) Så når glade amatører skal tolke snevre patentsøknader og vage beskrivelser av hvordan kamera fungere (ingen andre kjente kamerateknologier som kan levere noe liknende … kommer det fra apple eller noen andre?) tror jeg det blir i lys om at man ønsker det beste for PLT

Vil ikke påstå at jeg har rett, men mener selskapet ikke har vist nok til å forsvare en market cap på over 800 millioner - mer spekulasjon gjør det enda mer ute av sync

1 Like

Ja, man bør helt klart være skeptisk og generelt ikke investere i noe man ikke har nok kunnskaper om eller forståelse for basert på anonyme innlegg på et nettforum. Så først og fremst vil jeg anbefale at man setter seg grundig inn i selskapet og gjør grundige vurderinger før man investerer en eneste krone. Det er mange som har tapt en god del penger på poLight fra den sto i 50 kr (gammel kurs 250 kr) under “mobiltelefonhypen” som det dessverre ikke ble noe av.

Det er selvsagt begrenset hva glade amatører kan forstå om kvalitetene til TLens. Men følgende aktører har allerede produkter med TLens på markedet, og det finnes mange ikke-poLight-aksjonærer som mener at dette er noe av det beste som finnes innen sine kategorier:

Magic Leap
Honeywell
Teledyne
Superlead
Xiaomi
Maxhub
Hikrobot
LLVision
Mini2P (Mikroskop fra Kavli instituttet)

I tillegg til flere som ikke er lansert i markedet, blant annet Meizu, Xenocor og Vuzix.

Markedet fungerer fordi det er ulike oppfatninger av hva et selskap er verdt. Og det finnes ingen garantier for at poLight vil lykkes. Men hvis de lykkes vil de kunne bli et meget verdifullt selskap.

At selskaper som Opticom (som på det meste var verdsatt til 23 milliarder kroner for 20+ år siden) ikke lyktes betyr ikke at poLight ikke kan lykkes. For øvrig kjenner jeg ikke nok til hverken selskapsutviklingen eller teknologien til de ulike selskapene du nevner til å kunne vurdere om de er relevante sammenlikninger.

2 Likes

Nei ikke direkte relevant sammenligning, bare de gikk opp som en bjørn ned som ei skinnfelle.

Uansett – gratulere med kjempe oppgang i dag :slight_smile:

1 Like

Kanskje relevant hvis man ser på oppturen høsten 2020/vinteren 2021 og nedturen etterpå.

poLight er en meget volatil aksje. Men jeg håper at historien gjentar seg. Her er et bilde som viser kursreaksjonene ved forrige emisjon. Merk at kursen på denne grafen stopper i april og ikke viser dagens kurs. Uansett ikke noen aksje for den risikoaverse.

1 Like

Flagging

poLight ASA: Transparency Act Report

poLight ASA Executive Jon Edwards to Speak at TechBlick AR/VR/MR Vision Systems Event on July 26

2 Likes

poLight ASA - Invitation to presentation of Q2 2023 results

1 Like

Notice of Extraordinary General Meeting of poLight ASA

poLight ASA - continues to make headway in important markets

poLight ASA - fortsetter fremgangen i viktige markeder

poLight ASA Confirms Positive Feedback for the Autofocus Performance of TLens® Selfie Camera on MEIZU 20 Infinity Smartphone

2 Likes

poLight ASA - Amendments to share option plan - grant of share options to primary insiders

poLight ASA: Notifiable transaction in connection with share option exercises

poLight ASA - resolution to increase the share capital