Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

poLight (PLT)

Hvis man fortsatt eier aksjer i selskapet, men selger fordi det økonomiske resultatet er elendig har man jo ikke fulgt med. Q2-resultatet har jo vært offentlig tilgjengelig informasjon lenge. Alt over 600 000 kr i inntekter og rundt 20ish millioner i underskudd er jo bra basert på det vi vet. Selvsagt kan underskuddet bli større, og det kan tas negativt i mot. Men selskapet har som sagt 190 millioner kroner på bok og kan holde ut ganske lenge med det.

De eneste forventningene jeg tror markedet har til Q2 er at vi får vite at vi har progresjon i consumer AR.

Positivt: Vi har fortsatt god progresjon i consumer AR

Negativt: Forsinkelser i consumer AR

6 Likes

Støtter denne 100%.

Vært i denne aksjen i flere år og vært med på flere emisjoner.

Alltid trodd det skal være grønnere på andre siden av kvartalet, men kvartalene og årene går uten at det løsner. Nå er jeg på -83% og kan bare takke meg selv for at jeg ikke har fulgt godt nok med i timen.

Selv om produktet er superbra betyr ikke det gjennombrudd. Det finnes det flere eksempler på opp igjennom historien.

Men jeg har fremdeles et lite håp. Selv om håpet blir mindre for hver million som ruller ut av selskapet. Og det ruller ganske fort…

Og selv om et produkt får sitt gjennombrudd til slutt betyr ikke det at man vil tjene penger som investor. Alt handler om å time inngang. Så ja, ingen skal påstå at høyrisiko er lettjente penger.

1 Like

Hvis det er tett og jevn konkurranse internasjonalt er det ikke lett for et bittelite selskap fra Norge dessverre

Er ikke lett for noen. Som ikke betyr at det er verre om man er fra Norge. Eller at det er umulig å treffe blink for vår del. Men uhyre vanskelig? Åpenbart.

Amerikanske selskaper som feks har connections med noen av de store er ikke lett å hamle opp med. Så lenge det er tett og tøff internasjonal konkurranse hadde jeg ikke turt å satse på et lite tech selskap fra Norge.
Hvis det ikke er reell konkurranse derimot…

Blir ikke mye kapitalisme i verden hvis man alltid skal være pessimist! Børsen er der også for å skaffe risikokapital, noen ganger tryner det.

5 Likes

Vel kursutviklingen taler vel for seg selv.
Flott å være optimist, jeg er det i livet generelt. Men hvis optimismen i denne sammenheng bare fører til at man mister alle pengene sine så forstår jeg ikke helt poenget. Det beste rådet man kan gi er og heller kjøpe Tech fond løpende og ETFer så kan man heller bygge formue i stedet for å gå konkurs.
På 3 år er kursen ned 90%
Hvis man heller hadde spart i Tech fond eller ETF så hadde man vel doblet pengene sine heller.

1 Like

Det finnes alltid unntak, satser på at Polight er en av de.
Spennende patenter,med de store selskapene.

Det er vill gambling til enorm odds. Går uhyre sjelden inn. Kursen er 3 kr av en grunn.
Her som i mange andre aksjer produseres det helt urealistiske forhåpninger dessverre. Hvis man først skal gamble på Tech start ups hadde jeg gjort det i USA heller.

1 Like

image

Jeg har ikke vanskelig for å skjønne at poLight kan fremstå som et sorgens kapittel, hvis man kun ser på kursutviklingen siden våren 2021. poLight tjener fortsatt ikke nok penger til å drifte seg selv, og med jevnlige emisjoner de siste årene har kursen gått rett i kjelleren.

Men hvis man ser forbi dette har poLight levert til produkter som er regnet som de mest avanserte i sine respektive bransjer. Ref. beskrivelsen i sliden jeg legger ved fra Kavli instituttet i Trondheim med nobelprisvinnerne Moser i spissen, som bær være en troverdig og uavhengig kilde. Kvaliteten er det ikke noe å si på. TLens løser mange av utfordringene eksisterende teknologi på samme området har. Utfordringen er å få dette inn i produkter med store nok volum til at de virkelig skal tjene penger. Det må være et behov for denne teknologien, som det hittil ikke har vært i stor nok grad.

Som Aaleby sier – alt handler om å time inngangen. Skulle mye heller ønske jeg hadde valgt å gå inn i poLight nå enn rundt 2020. Men det er uhyre vanskelig å vite akkurat når det rette tidspunktet vil være. Jeg tror poLight sin teknologi har vist seg å være såpass viktig og banebrytende at dette vil bli stort på sikt. Men selvfølgelig, det er ikke sikkert akkurat nå er rette tidspunktet. Kanskje inntektene fortsetter å utebli, og det vil bli nye emisjoner lenger frem i tid, som knuser eierandelen til folk. Hjelper ikke om de lykkes stort hvis andelen man har blir vannet ut såpass mye underveis at det bare blir en brøkdel igjen av opprinnelig andel.

Det er en vanskelig og tidkrevende øvelse å føle at man får god nok oversikt over poLight sin teknologi, potensiale, hva behovet er i diverse markedsområder, hva fremtidig tech-utvikling i store megatrender er opptatt av osv osv., til å faktisk kunne vurdere om dette er liv laga. Jeg mener det er det i høyeste grad, men skjønner godt mange mener det kun er å slå selskapet konk og bli ferdig med det.

Jeg syntes det er mye spennende som skjer for poLight fremover, og det er hovedsakelig pga hva som skjer i AR/MR-vertikalen, som er spådd å være fremtidens megatrend. Dette er det virkelige juicy, og hva ledelsen virker mest entusiastisk på fremover. Nå får vi Q2-rapporten torsdag denne uka, så det blir interessant å se hva de har å komme med der. Men det er bare å vente et blodrødt regnskap, så akkurat det vil i hvert fall ikke komme som noen overraskelse.

(PS. På dette forumet er det svært lite aktivitet og diskusjoner rundt poLight, og deler av kommentarene som faktisk postes virker til handle mest om å komme med sleivspark eller syrlige kommentarer, noe jeg syntes er litt synd. Men hvis folk er interesserte så finnes det en Discord-server med drøyt 1750 medlemmer. Her er det samlet ekstremt med info om alt tenkelig og utenkelig som er relevant for poLight. Så hvis man virkelig vil gå dypt inn i poLight-kaninhullet så kan man bruke noen tusen timer til å lese seg opp om man vil. Men ellers er det nok flere som også her gjerne diskuterer poLight, så lenge det fremstår som at man er genuint interessert, og ikke bare vil påpeke hvor udugelig alt med poLight er.)

Det får være dagens lille «rant» / «forsvarstale» for poLight. Takk for meg🙏

7 Likes

Har vært flust av muligheter til å tjene gode penger på Polight. Man høster som man sår. Og høyrisiko er høyrisk av en grunn i. De som evner å beskytte nedsiden kommer seg helskinnet gjennom. Alle andre :money_with_wings:. Tough call. Blind langsiktighet er den sikre død.

2 Likes

Yes, det er å selge på en hype som er måten å tjene penger på disse aksjene, samme som biotek. Når det koker som mest kursen har 2-4 doblet seg er det bare å selge. Men ikke alle har denne vanvittig geniale tradingevnen og timingen. Det er nitrist at det ikke er hold nok i disse aksjene til å sitte long, men det er bevist gang etter gang at det bare er å glemme. Et knippe investorer starter fuzz rundt en norsk start up, i takt med oppgangen kommer flere og flere til og det jubles over hvilket verdensherredømme dette selskapet kommer til å få. Polight må være det verste eksemplet. På det drøyeste på Shareville så ble det spadd opp det ene etter det andre og folk ble helt ville. Det tok helt av i kommentarfeltene, et positivt innlegg fikk drøssevis av likes på et blunk.
Så går det at skogen alt sammen dessverre…

2 Likes

Viktigste i så måte er vel evnen til learning by doing. Og unngå å bli wiped out i prosessen. Ikke minst; få grådigheten under kontroll. ikke være en genial trader for å gevinstsikre underveis. Eventuelt innse at man er en fisk på land.

Polight har nok tidvis vært som en sekt. Hvor mulighetsvinduet har blitt glorifisert, uten at man egentlig har kunnet ha kontroll på graden av realisme i det hele. Og da blir det gambling mest av alt for min del.

3 Likes

En god forståelse av konkurransebildet internasjonalt bruker å være mangelvare og det er ofte der det ryker. Hvis det er flere tilbydere og objektivt sett jevnere enn mange her tror så er det uhyre vanskelig om ikke umulig å komme fra Norge å vinne der ute i den store verden og i særdeleshet USA. Det perspektivet der er det ikke mange som helt har tror jeg. De blir så glad i tlens, i dette tilfelle, og dyrker det noe helt voldsomt. Da blir det helt umulig å se dette utenfra og det kan fort dannes helt urealistiske forventninger.

Hvordan ser konkurransebildet ut internasjonalt da? Og hvem er tilbyderne du snakker om som danker ut TLens? Du må gjerne mene dette, men vil gjerne høre en begrunnelse på hvem dette er og hvordan. Stoler du ikke på uttalelsene fra Kavli instituttet som jeg linket til? Problemet til poLight er ikke at de ikke har den beste teknologien pr. nå. Problemet er at de ikke har fått denne teknologien inn i produkter som produseres i stort nok omfang til å generere nok cash. De har nå kommet inn i en del topp-moderne produkter til profesjonell bruk de siste årene. Det neste blir at teknologien smitter over til “consumer-produkter”, altså produkter som du og jeg kunne brukt.

“The speed at temperature stability of TLens is much better than any other tuneable lens we have tested, implying we can achive results we never have been able to do before”

1 Like

Jeg vet ikke, men en grundig analyse av dette bør være en selvfølge før man velger å investere
Hvis det er tøff konkurranse fra bla amerikanske aktører så blir det ikke lett.
@DenGladeAmator1 Er det andre aktører enn Polight som har fått sin teknologi inn i produkter som produseres i stort nok omfang til å generere nok cash?

1 Like

Jeg mistenker at du ikke har satt deg inn i eksisterende teknologi og hva som ligger i utviklingsstadiet. Konkurransen i bransjen er et viktig tema og noe du bør sette deg inn i dersom du skal investere.
Flere kommentarer på samme nivå peker mer mot at du later som du kan mer enn du egentlig gjør.

Etter min mening er det ikke konkurransen i teknologi som avgjør. Ei heller er det at poLight er fra Norge (:grimacing:)

Det faktum at TLens skiller seg såpass mye fra eksisterende teknologi skaper en dørstokkmil, og det koster MYE for OEMs å videreutvikle nye løsninger. Her tror jeg mye av årsaken for at TTT ligger.

Det at alle de beste løsningene som finnes bruker TLens sier sitt. Som @DenGladeAmator1 viser til: Mini2p, verdens raskeste og letteste 2foton-mikroskop taler om evnen til TLens.

Vuzix, Varjo og Magic Leap, som alle leverer de beste high-end-brillene løser også problemene på grunn av TLens. Men dette er lav-volumprodukter. Her er det vanskelig å få solgt i millioner.

Det er ikke gitt at store OEMs vil ta tak i dette og lansere kjapt. Skal man selge millioner av enheter skal de vite at alt fungerer perfekt.

3 Likes

Jeg syntes ikke q1 2024 sliden er så positiv SoriaMoria, snarer tvert imot. Den viser at de 100 poc de har vært med i hittil, tilføyer Tlense så lite merverdi kontra kost ( i form av kr, supply chain, kvalitet whatever ) at det nettop er byttet ut med noe annet.

På ikke tale om de hundertalls av produkter med kamera som har blitt lanser siden 2012 ( den gangen de hadde løsning på mobilkamera Nyheter, Nyheter | Polight lager framtidas mobillinse ) hvorav “ingen” bruker Polight sin linse eller lignede teknologi.( det er andre som kan levere tilsvarende ) Det sier meg at tusenvis av ingenører, produkt designere, markedsførere etc har sett på konsept og funnet ut at det ikke er verdt det

Det var en fot innenfor og det hadde vært lavterskel for xiaomi å bruke Tlense på en telefon (de lansere mange ila et år) novelty selger – men også de valgte å ikke gå videre

Om ar/vr blir stort i nærmest fremtid er en annen diskusjon, men hadde ikke satt mye penger på at det nødvendigvis blir med Polight på laget

2 Likes