Jeg har ikke vanskelig for å skjønne at poLight kan fremstå som et sorgens kapittel, hvis man kun ser på kursutviklingen siden våren 2021. poLight tjener fortsatt ikke nok penger til å drifte seg selv, og med jevnlige emisjoner de siste årene har kursen gått rett i kjelleren.
Men hvis man ser forbi dette har poLight levert til produkter som er regnet som de mest avanserte i sine respektive bransjer. Ref. beskrivelsen i sliden jeg legger ved fra Kavli instituttet i Trondheim med nobelprisvinnerne Moser i spissen, som bær være en troverdig og uavhengig kilde. Kvaliteten er det ikke noe å si på. TLens løser mange av utfordringene eksisterende teknologi på samme området har. Utfordringen er å få dette inn i produkter med store nok volum til at de virkelig skal tjene penger. Det må være et behov for denne teknologien, som det hittil ikke har vært i stor nok grad.
Som Aaleby sier – alt handler om å time inngangen. Skulle mye heller ønske jeg hadde valgt å gå inn i poLight nå enn rundt 2020. Men det er uhyre vanskelig å vite akkurat når det rette tidspunktet vil være. Jeg tror poLight sin teknologi har vist seg å være såpass viktig og banebrytende at dette vil bli stort på sikt. Men selvfølgelig, det er ikke sikkert akkurat nå er rette tidspunktet. Kanskje inntektene fortsetter å utebli, og det vil bli nye emisjoner lenger frem i tid, som knuser eierandelen til folk. Hjelper ikke om de lykkes stort hvis andelen man har blir vannet ut såpass mye underveis at det bare blir en brøkdel igjen av opprinnelig andel.
Det er en vanskelig og tidkrevende øvelse å føle at man får god nok oversikt over poLight sin teknologi, potensiale, hva behovet er i diverse markedsområder, hva fremtidig tech-utvikling i store megatrender er opptatt av osv osv., til å faktisk kunne vurdere om dette er liv laga. Jeg mener det er det i høyeste grad, men skjønner godt mange mener det kun er å slå selskapet konk og bli ferdig med det.
Jeg syntes det er mye spennende som skjer for poLight fremover, og det er hovedsakelig pga hva som skjer i AR/MR-vertikalen, som er spådd å være fremtidens megatrend. Dette er det virkelige juicy, og hva ledelsen virker mest entusiastisk på fremover. Nå får vi Q2-rapporten torsdag denne uka, så det blir interessant å se hva de har å komme med der. Men det er bare å vente et blodrødt regnskap, så akkurat det vil i hvert fall ikke komme som noen overraskelse.
(PS. På dette forumet er det svært lite aktivitet og diskusjoner rundt poLight, og deler av kommentarene som faktisk postes virker til handle mest om å komme med sleivspark eller syrlige kommentarer, noe jeg syntes er litt synd. Men hvis folk er interesserte så finnes det en Discord-server med drøyt 1750 medlemmer. Her er det samlet ekstremt med info om alt tenkelig og utenkelig som er relevant for poLight. Så hvis man virkelig vil gå dypt inn i poLight-kaninhullet så kan man bruke noen tusen timer til å lese seg opp om man vil. Men ellers er det nok flere som også her gjerne diskuterer poLight, så lenge det fremstår som at man er genuint interessert, og ikke bare vil påpeke hvor udugelig alt med poLight er.)
Det får være dagens lille «rant» / «forsvarstale» for poLight. Takk for meg🙏