Interessant. Så får vi se hva effekten blir i morgen.
Vel, det var vel ingen stor overraskelse at den gikk i grønt i dag. Med slike meldinger er det nok en del potensielle selgere som tenker seg om en ekstra gang, og de som halvsolgt den siste tiden er nok neppe førnøyd. At en del av dem nå løper seg inn igjen er helt normalt. Og med økende kjøpsinteressen kombinert med lavere salgsinteresse, da blir det gjerne en opptur.
Så får vi se hva som presenteres i USA i kveld fra ØI. Ser ikke bort fra at det kan komme ett og annet gullkorn fra ham.
Men dersom kursen skal gå til himmels, da må det nok mer og sterkere lut til, gjerne en betydelig PO.
poLight ASA receives purchase order for TWedge® wobulator evaluation kits from a top tier consumer OEM customer
Trolig ikke en PO som gjør at muffene flyr i taket. Men ser man bort fra kroneverdien av kontrakten, så er denne PO fra en av de virkelig store aktørene (top tier)og viser at TWedge øker momentum. Og nettopp det bør fjerne noe av den usikkerheten som har bygget seg opp his markedsaktørene i løpet av vinteren. Tar jeg ikke mye feil vil mer usikkerhet bli fjernet på Q4 24 presentasjonen på tirsdag.
God morgen
Liten korreks bare; det står Ikke topp 10, men en som er i top segmentet- som kan bety alt fra nr1 til hvem vet hva
Spennende likevel, selv om kommersialisering er ifl de selv lang unna (da er det i realiteten lenger) og hele segmente fikk et lite skudd for baugen nå som ms skrinlegger hololens
Korrekt det. Top tier betyr: « **of the highest level or rank with regard to quality, reputation, or importance» Så det er tydeligvis ingen novise som har fattet interesse for TWedge. Interessant.
"Furthermore, the company is yet to actively explore several market segments and fully develop the technology platform, both of which have the potential to open up a wide range of business opportunities. " - ikke stress gutta, gi det 20 år til og se om dere finner et marked innen da. Skal ha for optimisme !
Nja, 20 år er vel å dra det vel langt. Samtidig har jeg full forståelse for at enkelte mener det har tatt vel lang tid uten at PoLight har hatt nevneverdig suksess med sin TLens.
Jeg vil likevel henvise til hva ledelsen sier mhp hvorfor de ikke lykkes med å få innpass i smarttelefonmarkedet. Her kom PoLight til «bords» etter at forrett, hovedrett og dessert var ferdige. Kun smuler var igjen av dere markedet. AI var heller aldri en del av smarttelefonmarkedet og følgelig hadde ikke telefonene behov for så raske og presise linser som det TLens de facto er.
Nå er vi helt i starten av at en ny teknologi skal avløse smarttelefonen. Det skjer ikke i år og heller ikke til neste år. Men vi ser at hastigheten i AR/MR markedet har tatt seg kraftig opp i løpet av det siste året. I tillegg er AI blitt en viktig komponent å inkorporere i AR produkter. AI vil sette nye krav til nøyaktighet til den info AR skal hente inn til AI-prosessering. Linser må gi klare bilder, rask fokusering, linser må være minst mulig påvirket av temperatur, gravitasjon m.m og ettersom linsene skal sitte i briller må de være små og kreve minst mulig elektrisitet.
Her vil Polight sin teknologi passe svært godt inn. Men kanskje enda viktigere; her kommer Polight i god tid før gjestene har satt seg til «bords». Og det er dette som gjør at interessen for Polight sin teknologi er kraftig økende, noe som ØI viste på dagens presentasjon.
Så må vi akseptere at en del investorer som har vært med i flere år har gått lei. Samt at en del investorer som har kjøpt seg inn i løpet av 2024 og som forventet en kjapp gevinst, velger å selge seg ned/ut. Polight har selv presentert en tidslinje på Q2 24 presentasjonen om at en kommersiell suksess ført kan forventes i 2026/27.
Vi går spennende måneder i møte og ingen kan i dag si med sikkerhet om det blir kommersiell suksess. Men det at Polight er med på «fødselen» av AR/MR vertikalen og har en teknologi å tilby som kan være en katalysator for bruk av AI i AR/MR vertikalen, kan vise seg å være a turning corner for Polight. De nærmeste månedene vil vise om økende interesse vil gi seg utslag i flere og større kontrakter for Polight. Spennende. Og det trenger ikke ta 20 år. PoLight selv antyder 2026/27.
My bad: selskapet har eksistert i 20 år, demonstrerte linsene i 08 og snakket om volum i 2012/13/14 …etc De var på plass i begynnelsen av kameratelefonene sitt inntog; så det var ikke smuler igjen, de var bare ikke gode nok
her er rapport fra 2011 som nevner polight på side 43
“linser må være minst mulig påvirket av temperatur, gravitasjon m.m og ettersom linsene” Det viser seg at i den virkelige verden er voice coil linser er mer enn godt nok, fordelene til Tlens er nok spec sheet only. Ai kommer ikke til å påvirke dette en tøddel
Leggger vanligvis ikke så mye skyld på ledelsen, men hvis fortsatt er marked segmenter de ikke har utforsket, må man lure på hva i all verden de har drevet med !
(vet er vansklig å skrive slike outlook, men selv hvis det viser seg å være sant kunne de spart seg den setningen)
Det beste de har klart å levere hittil er emisjonene, å skaffe så mye kapital på så tynt grunnlag er imponerende!
og hvis argumenter er at Polight var \ er for ukjent så ble nevnet i en 2012 patent av Pelican Imaging, (som hadde en kjempe deal med Nokia, som ikke ble noe av men det er en annen historie.)
Så at ingen i bransjen viste ( vet at de eksisterer ) har jeg lite tor på - de kjenner produkte men er ikke interessert
Var på plass ved kameratelefoner inntog? Jeg antar at du vet st første kameratelefonen var IBM sin Simon, som kom i 1992. Første IPhone ble lansert i juni 2007. Såvidt jeg vet ble PoLight etablert i 2008, altså ett år etter at første IPhone ble lansert og således alt for sent til å få ta del i den store smarttelefonrevolusjonen, selv om de trodde de skulle få innpass. Man må nesten være klar med sin teknologi når man begynner å utvikle konseptet smarttelefon og ikke komme diltende selv etter at første IPhone er lansert. Det er med respekt å melde å komme for sent til party.
Nå er de i en helt annen og langt bedre posisjon. Men det er fullt lovlig å basere seg på feilinformasjon og tro at PoLight feilet i smarttelefonmarkedet ved å lulle seg inn i en tro om at smarttelefoner ble utviklet fra 2010 og utover. Det blir ditt problem. Men sannheten finner du enkelt ved å slå opp på nettet. Lykke til!
Ibm Simon hadde ikkke kamera, og hvis du skal bruke den logikken så er Polight for sent ute til å være med i bå Ai racet ( som har pågått siden 60s) og ar/vr headsett som har eksistert siden tidlig 80s - er du enig at ikke det gir mening?
De har vært der siden mobilkamera begynte å ta av, men fikk det ikke til. Å skylde på at marked allerede var for etablert er å skrive om historien
At investorer som har fulgt PoLight tett siden selskapet ble startet, kjøper seg videre opp i selskapet i en tid der andre aktører tydeligvis velger å selge seg ned/ut, forteller meg at selskapet er på vei til å lykkes med sitt gjennombrudd i AR/MR vertikalen. Dette understøttes også av en stadig økende interesse for selskapets teknologi gjennom et økende antall potensielle kunder.
Men TTT. Og akkurat det er det tydeligvis en del aktører som ikke har. Og det er helt greit for min del.
Triste tider for aksjonærene for tiden. Hvem skulle tro at vi nå skulle være på full fart i kjelleren?
At folk velger å selge på disse prisene syns jeg er spesielt. Ikke mange som selger med fortjeneste på denne kursen.
Ellers får kursen gå der den går, så tror jeg uansett det endres når det kommer gode nyheter.
Det burde ikke være noen overraskelse at kursen er der den er. Selskapet må jo snart hente penger igjen. For n-te gang. Og er jo ingen som vil kaste inn mer kapital her uten en gedigen rabatt.
Og det er jo heller ikke slik at det vil snu på gode nyheter. De må begynne å tjene penger.