Nok av folk som er negative - det gulpes opp både her og der.
Det er ett bet og tiden vil vise hvor mye penger man vil sitte igjen med om 3-5 år.
Noen laster hverfall opp litt etter litt i denne aksjen.
Nok av folk som er negative - det gulpes opp både her og der.
Det er ett bet og tiden vil vise hvor mye penger man vil sitte igjen med om 3-5 år.
Noen laster hverfall opp litt etter litt i denne aksjen.
Beklager at jeg gulpet! Glemte at Polight-fansen utelukkende ønsker et positivt hausende ekkokammer!
Utfordringen er om de klarer å signere en større volum kontrakt før pengene tar slutt?
Hva tenker dere?
Jeg tror det tar av, men ikke før de må hente penger uheldigvis
Ca. cashbeholdning da emisjon ble utlyst 20. Mars 2023:
Ca. cashbeholdning da emisjon ble utlyst 13. Mars 2024:
(Ca. cashbeholdninger er regnet ut ved å se på beholdningene ved kvartals-start og slutt, og anta et gjennomsnittlig daglig forbruk.)
Fra 2024 Q4 rapport:
Cashbeholdning ved periodestart:
Cashbeholdning ved periodeslutt (etter Q4):
Cashburn i perioden blir dermed:
Fra årsrapport 2023 og børsmeldinger:
“Cash and cash equivalents” desember 2023:
“Approx gross proceeds” etter emisjon 2024:
Penger brukt i 2024 (årsrapport for året har ikke kommet ennå, tror jeg):
110,57 + 140 - 166,75
= 83,82 mill NOK.
Dermed blir daglig endring i cashbeholdning 2024:
83,82 / 365 = 0,2296 mill NOK.
Altså en reduksjon av cashbeholdning på 229,6 tusen NOK daglig.
Går vi tilbake til at vi hadde en cashbeholdning på 166,75 mil NOK etter 2024, og bruker samme cashburn for 2025 som 2024 (Vi har vel ikke noe annet å bruke?)
Da har vi 100 mill NOK i kassa:
166,75 - 0,2296 * 290 (dager)
= 18.10.2025.
Og 57,44 mill NOK i kassa:
166,75 - 0,2296 * 476 (dager)
= 25.04.2026.
“Samme” inntekter som i 2024. Daglig cashburn er summen av inntekter og utgifter.
Jeg klarer ikke å gjøre det noe mer nøyaktig enn det. Så får man bare ha i bakhodet at kommer det inn høyere inntekter i 25, så dyttes de datoene lenger frem i tid. Blir de lavere så skjer det motsatte.
Endring i utgiftene påvirker på samme måte, men de får vi få oppdateringer om utenom Kvartalsrapportene.
Jeg har hørt på minst én Qpres at det er et visst press fra en eller flere kunder at polight har en viss cashbeholdning, slik at kunden kan føle seg trygg på at selskapet ikke går konkurs samtidig som kunden tar i bruk teknologien.
Derfor er kanskje ny emi når cashbeholdning er rundt 100 mill mer sannsynlig enn 57 mill eller lavere. Samtidig tror jeg personlig at hvis polight er sikre på at det kommer PO av betydelig størrelse på et tidspunkt etter at cashbeholdning har nådd 100 mill, så tror jeg de vil la vær å utlyse emisjon.
Det finnes av en eller annen grunn en haug med mennesker som nesten daglig skriver negativt om Polight på Shareville.
Enten har du troa, eller så har du ikke. Og har du ikke troa, så kan man vel heller bruke tiden sin på mer fornuftige ting, enn å prøve å dytte sin overbevisning over på andre som har det.
Når det er sagt, så kan de samme personene sende raketter og flammer når kursen stiger, så er vel også en form for manipulering av enkelte, til tider.
Når det gjelder utviklingen innen AR så er den ganske tydelig. At man da tror at Polight kan få en stor rolle her, gjør at kurs får bli ett midlertidig parentes.
God lørdag!
Du skriver at du synes det er spesielt at folk selger på disse nivåene.
Jeg mener at det er rasjonelt gitt at man tror det kommer en emisjon, for da kan dagens kurs vise seg å være ganske hyggelig.
Jeg synes det er problematisk hvis man ikke skal kunne ytre er slikt syn (som noen oppfatter som negativt), men at man da heller «bør bruke tiden sin på mer fornuftige ting».
Det er intet nytt du kommer med. Det blir repetert.
Det er uansett opp til hver enkelte hva de tror blir mest lønnsomt.
Personlig syns jeg det er trøttende og samtidig facinerende hvor negative folk som ikke er i aksjen er…
Hvis jeg forstår deg riktig, enten har man troen på at aksjen kan gå opp eller ned, men kommentering i begge retninger er dårlig bruk av tid da dette kan påvirke andre som en form for manipulasjon eller forutinntattoverbevisning, postet på et annet aksjeforum enn det du opplever negative ytringer som du ikke liker. Stemmer den oppsummeringen?
Jeg skal lese setningen 10 ganger til.
Jeg forstår ikke hvordan folk som ikke er investert, kan bruke så mye tid på å kommentere - negativt.
Folk flest bryr seg vel om sine egne investeringer og burde ikke være så opptatt av selskap man ikke er investert i.
At man kommenterer en aksje man har investert i, er jo naturlig.
«Folk burde ikke være så opptatt av selskap man ikke er investert i».
Man skal altså ikke kunne interessere seg for et selskap før man er på eiersiden?
Hvordan skal man da gjøre research?
Eller skal man ikke gjøre research, men bare kjøpe først og spørre senere, men da passe på å kun stille positive spørsmål?
Jeg tipper at de fleste som vurderer inngang i en aksje ønsker mest mulig kunnskap - både positiv og negativ. Da kan vi ikke bare sitte og rosemale alt, og ignorere alt som ikke er rosenrødt.
Jeg vil anbefale deg Discordkanalen. En ryddig kanal hvor du finner det meste om selskapet.
Skal man sette seg inn i selskapet så bør man hverfall være åpen og søkende, og ikke forutinntatt.
Posten din som startet diskusjonen, Henr, på hvilken måte er den research? Hvor er spørsmålene, negative eller positive?
Jeg kommenterte at jeg tror at årsaken til at kursen er der den er, er at jeg tror Polight må hente penger.
Det må det kunne gå an å prate om uten at det kun blir sett på som negativt oppgulp.
Jeg har ikke sagt at du “gulper”.
Ikke noe behov for å bli krenket.
Jeg skrev at det er nok av negativt oppgulp både her og der.
Grunnen til kurs er mer sammensatt enn mulig kommende emisjon.
Nok av techaksjer som har hatt det tøft de siste årene.
Ellers tenker jeg at de som virkelig er interessert i aksjen, er kompetente nok til å lete seg frem til nødvendig informasjon. Og da er kanskje Q rapporter og hjemmeside mer passende enn forum.
takk for at du bidrar Henr, men du må da skjønne at man ikke kan værte noe anet enn bull på polight- ar kommer til ta av til neste år og hvis ikke så er T-lens uunnværlig når det kommer til ai ( på en eller annen måte)
det er også god folkeskikk å kun følge aksjer som man eier og da helst bare via rapporter, fan sites, podcast eller annen offisiell pr. Å prøve å sette ting i context og se hva de andre selskapene i markede man operere i er bare tull.
Vi ser kun kampene til Odd og renger med at de vinner serien, om ikke i år så i hvert til neste !
Haha. Der dukket du endelig opp. Polights fanboy nr.1.
jepp, stadig forundret at et selskap som generere så lite kan skape så mye engasjement ( meg selv inkludert ) ha en fin helg