Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

poLight (PLT)

Dersom noen på dette forum ønsker å ta del i et seriøst selskap med eventyrlig potensiale, så kan jeg bare anbefale å se opptak fra dagens presentasjon!

9 Likes

poLight ASA - Invitation to Capital Markets Day 30 October 2026

2 Likes

Nydelig presentasjon med en tydelig stolt Isaksen!:muscle::muscle:

5 Likes

Jeg har fått tillatelse til å kopiere inn et innlegg fra “Myrabakk” som han la inn på Hegnar sitt forum i dag. Vil virkelig anbefale alle å lese dette!:

"
poLight rapporterte Q2 nå i går, 6.august, og jeg var til stede på Hotel Continental i Oslo for å oppleve denne merkedagen.

Første Design In i Consumer-AR nylig meldt, og AR-vertikalen ser ut til å være på vei inn i det området jeg hele mitt aksjonærliv (siden 2020) har ønsket og trodd skulle komme.

Og hvilken dag det ble!

Isaksen var i perlehumør, kalte det en historisk milepæl, og mente mye skulle til for at dette ikke går til DesignWin. Han presenterte selskapets info ganske kort og greit, hoppet over litt detlajer som ikke er så kjemepviktige på kort sikt (men som jeg vet de jobber godt med i det daglige), og det virket som han gledet seg til Q&A-session. Jeg hadde sendt inn en god del spørsmål på forhånd, og satt med et lite håp om noen ledetråder å grave videre i, men uten tro på de store avsløringene. Men hvilken Q&A vi fikk da! Bang, kanonsvar etter kanonsvar.

Isaksen regelrett bekrefter at den meldingen vi fikk i november-25 om PO til Leading OEM er samme prosjekt som i februar-26 ble benevnt som “a PO from One of the Big Guys”, som senere har vært strengt hemmeligholdt og bare benevnt som “maturing every day”, etc.

Kort og greit: Vi er designet inn i et produkt som er ferdig utviklet og som tenkes lansert med TLens! Når? 2026!

Det kommer altså en Consumerbrille med TLens i år. Fra en av de ledende aktørene i consumerelektronikk. Det er nesten så man må klype seg i armen. Det jeg har ventet på skjer NÅ.

Kunden vet ikke hvor mange briller de kommer til å selge, det vet de ikke før de ser trykket på bestillinger når de lanserer. Men kunden ønsker IKKE å ha lager, det koster penger. Det som forventes av poLight er at kunden bestiller linser på kortere intervaller for rask levering og supplering av brilleproduksjon. Det vil aktså kunne komme POs månedlig, kanskje oftere, kanskje med lengre intervall, det vet de ikke før markedet svarer. Jeg har sagt at volum på første brille ikke er nøye, få brillen lansert så vi ser hvor bra den blir. Men det at det kan bli høyere volumer når den er lansert er gøy å vite.

Og det ble dundret på med gode nyheter, noe fra presentasjonen og noe fra Q&A:

Det er 3 svære prosjekter som vi har pågående OG som det er meldt PO på:

-Leading OEM med Desing In, lanseres i 2026, noe som vil generere Design Win når brillen offentliggjøres og markedet gjøres kjent med produktet.

-Cameramodule-prosjektet med USA TopTier er komplettert i første fase fra poLight. Komplette kamermoduler er utviklet i poLight for å hjelpe kunden, disse er shippet, og Isaksen skal om få uker besøke kunden igjen. Videre prosjekt (altså om kunden tenker TLens inn i konkrete produktprosjekter) ventes klargjort i løpet av 2026, etter at kunden har kjørt sine testinger og evalueringer av kameramodulene. Senere i år skal de altså møtes om “Usecases”.

-Til sist, TopTier USA Consumer som backer QTech. Det har siden forrige Q gått veldig fort med dem. TLenses produsert på QTechs assembleyline har passert testparametre og er gått inn i shipment til TopTier sine prosjekter. Med andre ord; QTech leverer som ønsket på assembley, og TopTier er happy med poLight og QTech. Bedre kan det nesten ikke bli. Også her

Så er spørsmålet; er det bare 3 Store OEMs som kjører prosjekter med TLens nå?

• Nei, det er det ikke. Det er enda flere! Flere store OEMs har prosjekter med poLight nå, og dette er aktive prosjekter. Disse har ikke bestilt så mange linser til sine prosjekter at det har vært meldepliktig enda, men de er aktive. Det er altså enda flere enn disse 3 vi vet om som ligger like under radaren i pipeline.

Videre svarer CEO ut at i møter med kunder så oppfatter poLight at det stadig kommer opp at det i fremtiden ikke vil være mulig å bygge en high-end brille uten AF. Og da er poLight klar for å levere den teknologien som kundene mener er perfect fit.

Så ble det sendt inn spørsmål om Ant Group, der det nylig kom frem at de har lagd sin egen brille med TLens-camera for å demonstrere sikker betaling med “Look-To-Pay”, en svært ønsket løsning i Asia. Det kom frem at poLight ikke er tungt inne i oppfølging av prosjekte, det har kunden kompetanse på(!). Dette har kunden gjort mye av selv, i samarbeid med andre (Jeg mener det er med QTech de har gjort dette, fordi QTech har levert kameraene med TLens). Brillen trenger lynrask og sikker AF, derfor bygger de med TLens.På presenrasjonen ble det faktisk forklart at Ant Group ikke er hvem som helst heller. Det er sub-selskap av Alibaba, et av verdens største selskaper (!). Det er Alibaba som håndterer mye av betalinger i Asia med Alipay. For å få til brillene til AntGroup har Alibaba stilt med sine folk i AR-subselskapet og brukt grunnbasen på Alibabas egne briller. Det kommer frem fra Q-pres at detter er Alibabas eget Quarck-prosjekt. (Det er navnet på brillen til Alibaba). De har en nylagd og lansert brille i dag, men den har bare FF, ikke AF. Så med andre ord: Alibabas egen brille med Fixed Focus fungerer ikke godt nok, så Ant Group har utviklet den videre med TLens Autofocus for å kunne bruke Alipays “Look To Pay”. Der er det et potensiale tenker jeg…!

I ettertid av demo med Ant fikk poLight en haug av henvendelser fra Asia om beskrivelser etc. Dette er det knyttet stor interesse omkring nå, og kan generere veldig mye fremover.

Kapasitetsmessig;

poLight er godt i gang med ramp-up. De svarer ut et godt spørsmål på Q&A om testkapasitet, og der kommer det frem at det kjøpes testmaskineri for dobling av testkapasitet på Phillippinene nå. Det rampes ikke opp kapasitet før det trengs har vi hørt hele veien. Det rampes opp nå…

Angående TWedge så ble jeg ved første tanke egentlig litt overrasket over at det ikke er landet vilkår for prosjekterings- og evt skaleringsplaner med en stor kunde innen Q. Men etter å ha hørt på Q ble det klarere hvorfor. Det er flere aktører, mest sannsynlig 3, som alle er i aktiv dialog med poLight om dette. poLight trenger i utgangspunktet ikke kjøre noe TWedge-prosjektering, de har egentlig nok med TLens slik det ser ut nå. Men, Isaksen og co mener dette er en så stor mulighet at de ikke kan la den glippe. Og kommentarer fra lederne til kunder som Isaksen refererer til gjør at det er vanskelig å droppe en skalering av TWedge.

“Vet du hvor viktig denne komponenten kommer til å bli?”

Det er nesten litt “skremmende” å høre dette nevnt. Det er ikke hvem-som-helst som sier det heller, for det er en av lederne for et av de store Tech-selskapene som kommer med dette. poLight jobber bare med de største på TWedge. Det er så stor interesse at de bare har kapasitet til å jobbe med noen få, og de største OEMs styrer hvilken retning markedet skal ta fremover. Det er derfor riktig å la de store få kjøre prosjektene som koster mye.

Hvordan medfinansiering blir ville de ikke si noe om, men med finansiering kommer også forventninger tilbake fra poLight til dem. Det at det er minst 3 store aktører som jobber med dette vanskeliggjør kanskje forhandlinger om rettigheter og plikter? Ikke vet jeg, men her er er det dialog på området på flere nivå. Utrolig stilig utvikling på TWedge altså. Denne forventes avklart i år den også.

Så finansiering:

poLight har på Q1+Q2 allerede passert revenue for hele 2025. De har bikket 20 mill med god margin. Til info så er cash-burn nå nede i knappe 18 mill for hele kvartalet.

Ebitda viser dårligere tall, men det handler om at aksjeopsjonene til ansatte er verdt mer pga kursstigning enn for et kvartal siden. Dette har lite med økonomirapportering fra et tech-selskap i tidlig gjennombruddsfase å gjøre, så poLight gjør faktisk et poeng ut av dette. Det må med, men har svært lite betydning i praksis.

Men tenk på tallet. 18 mill som er cashburn. Det er lavere enn veldig mange tidligere kvartaler, og det selv etter ramp-up av ansatte med 20%, og FØR revenue fra MLens og det som lanseres nå. Nå har poLight fortsatt 244 mill på bok. De har I praksis enda ikke begynt å bruke av pengene de dro inn i april 2025 fra QTech og rep.emi. Det var 220 mill (Minus utgifter til Pareto etc). CFO beskriver poLights finansielle situasjon som “Healthy”. Det betyr at det er romslig. Det betyr også at poLight KAN kjøre TWedge selv, men de ønsker medfinansiering og kunder som forplikter seg for fremtiden før de kjører prosjektet videre. Det er sterkt. De sitter kanskje på nøkkelen til AR-Display for consumer, uansett hvilken displayløsning en kunde vil gå for og hva som blir standard. Alle virker å trenge TWedge. Da er det godt med romslig økonomi om man ønsker å ha hele verdikjeden senere!

Utrolig god presentasjon, og nå er det bare å begynne å følge med på lanseringer av briller. En av de ledende OEMs skal ut med TLens brille I år!

Gratulerer til alle aksjonærer!"

11 Likes

Dette blir ille spennende :clap::clap::clap:

2 Likes

Dette ser ut og bli en ny aksje man angrer på at det ikkje ble kjøpt mer av når det ble kjøpt

5 Likes

Ja, og basert på hva selskapet sier på kvartalspresentasjonen kan neste år bli interessant.
Sommer er ofte fint for rolig bunnfiske, men man burde alltid ha kjøpt mer når kurs går nordover …:slightly_smiling_face:

3 Likes

Tror ikke man må vente til neste år før det virkelig blir interessant! DW er forventet for modell som lanseres denne høsten! I tillegg er det stor sannsynlighet for at man lander en partneravtale for Twedge også denne høsten!

5 Likes

Basert på kursutvikling i år er det nesten fascinerende hvor lite oppmerksomhet selskapet får.

Jeg hadde ikke hørt om poLight før jeg ble tipset om det av en kompis rett før sommeren…

4 Likes

Det har vært en del diskusjoner på HO, men de ødelegges som vanlig av en drittsekk.
Mer seriøs debatt om selskapet finner man på Discord!

2 Likes

Børsens mest stabile topp 50 aksjonærliste, svært lite bevegelser der

Sorry for latskap, men nr.1 på lista har nesten 30% eierskap. Hvem er det…?:see_no_evil:

Edit: bak konto i Shanghai og Hong Kong banking corp

Q Technology

1 Like

poLight ASA: Changes to the Board of Directors

Det som skjer er at QTech bytter person i styret. Ikke noe dramatisk i dette. Men det kan være et signal om at Polight er i ferd med å bevege seg inn i en ny fase. Noe som kan stemme med at de høyst sannsynlig melder om sin første DW i en consumer AR brille i løpet av høsten. Trolig i god tid før Polight arrangerer sin CMD 30 okt 26.
I tillegg til DW i AR brille, er det stor mulighet for at det vil bli meldt om en samarbeidsavtale mhp å bringe TWedge frem til masseproduksjon.

Ser ikke bort fra at QTech i denne situasjonen ønsker en annen kompetanse som sin rep i styret. Men det er kun spekulasjoner fra min side.

1 Like

poLight ASA - exercise of share options and joint sale of share option sales

Snakk om overreaksjon. Dette er en del av “lønnspakka”.

2 Likes

Heftig dump i dag ja.

Skulle nesten tru poLight var et biotec-selskap…

Forventer at den tar seg inn igjen. Regner med at enkelte angrer på salg i dag de neste ukene.

Har uansett ikke noe å si hvis man har litt lengre perspektiv.

2 Likes

Nei, denne nedturen varmen ikke-sak, selv om enkelte ønsker å dramatisere saken for om mulig få naive aksjonærer til å gi bort aksjene sine. Synd. For her vil nok flere selgere oppleve blåmandag.

1 Like