Jeg bare lurer på dere som er skeptiske til blockchain og Crypto. Hva er det dere tror at blir bygget på på de ulike blockchains?
Jeg er bare interessert i å høre hva det er dere tror dere sier nei til.
Jeg bare lurer på dere som er skeptiske til blockchain og Crypto. Hva er det dere tror at blir bygget på på de ulike blockchains?
Jeg er bare interessert i å høre hva det er dere tror dere sier nei til.
En ting som du kanskje finner interessant er hvordan kommunene tar opp lån i det åpne markedet. Ganske sykt opplegg hvor de lever på penger de ikke har konsekvent via utstedelse av sertifikater og obligasjoner:
Bare å søke på “Kommune” på newsweb, så får du en fullstendig oversikt med alle beløp.
Flere har milliarder i lån som bare vokser og vokser år for år.
Folk har alltid vanskeligheter med å se endringer som går svært sakte. Dette er ikke noe som skal endre seg over natten. Tenk 20 år frem.
Så langt skjer akkurat det som cryptomiljøet har spådd siden 2011 ca. De svake valuttaene svekker seg og alle rømmer til de sterke valutaene. Så er spådommen at de sterke skal svekke seg.
Tror du at Romerne ville gi fra seg sin kontroll? Eller alle andre valutaer som har blitt utstedt av konger verden rundt de siste 3000 år?
Det som skjer er at tilliten svekkes. Helt til den er null og folk finner alternativer.
Problemet er pengetrykking og Bitcoin er løsningen.
For noen er Bitcoin en spekulasjon. Det er med norske briller. For andre er Bitcoin effektivitet. Det er med Equinor sine briller. For andre igjen er Bitcoin en nødvendighet. Det er med Argentinske briller eller med Russiske briller (f.eks.)
Jeg tror Bitcoin ender i 0 før krona eller dollaren, det er ikke mer som skal til enn at det slutter å være folk som blir overbevist, og vi er på nest siste/tredje siste runde i mine øyne. Om 8 eller 12 år tror jeg vi ikke ser Bitcoin som et investeringsobjekt lengre. Lurer også på hva de proffe gjør når de skal ut før “alle andre” over neste bear-market. Nekter å tro de vil sitte igjennom 80% ned.
Jeg er glad for at sånne som deg fortsatt fins. Det vil gi nye kjøpsmuligheter i fremtiden. Det tjener jeg flere hundre prosent på hver eneste gang
Jeg sier som M. Saylor at dersom du ikke tror Bitcoin skal til 1 million dollar så er du en “moron” (det var engelsk)
Crypto er ikke bare penger. Sentralbankpenger og andre cryptovaluttaer som kan trykkes i det uendelige er dømt til å mislykkes akkurat som alle de andre pengene verden har sett i 3000 år.
Det er optimalt ja, og du har rett i at det er mange skeptiske til bitcoin fortsatt. Mannen i gata har ikke omfavnet bitcoin akkurat, så det er fortsatt en god vei igjen til lasset tipper over. Har mest tro på 12 år, men kan bli 8 år til det skjer. Tendensene vil vi se i denne runden også, hvis jeg har rett. Delen av prediksjonen som må skje for at jeg fortsatt skal ha tro på at Bitcoin vil gå til H. om 8 eller 12 år er 2-delt. For det første må kursen nå ikke toppe ut i en enkelttopp, men bryte historisk trend med f.eks. 3 topper etter hverandre i noenlunde samme høyde. Og så må fallet bli verre enn før, så rundt 85-90% fall etter et unormalt mønster på topp-nivået. Total fortjeneste fra forrige topp kan ikke overstige 3x heller, så over 200k vil jeg også se min teori som feil.
Tegner det opp her: Går bull runnet over 200k faller min teori i grus, og om bullrunnet stopper under 200k må bearmarkedet også under 37,5k for at det skal være intakt i min teori om at Bitcoin går mot dårligere og dårligere langsiktig avkastning, og om 2-3 sykluser ikke lenger vil være å foretrekke over andre alternativer.
Når behovet for strøm er større enn hva som produseres av strøm, er det naturlig at myndighetene må prioritere mellom hva som er viktigst for folk og samfunn.
F.eks. er det jo noe stort tull at vi skal elektrifisere sokkelen. Oljeselskapene har økonomi til å forsyne seg selv med strøm fra egne vindmølleparker ute i havet.
Et annet eksempel på prioritering , er at vi kanskje reduserer eksporten av strøm til Europa som Norge trenger selv.
Det skjer ikke. Volatiliteten i Bitcoin har vært fallende i 10 år. Og vil trolig bryte ned i negativ volatilitet innen 2 år ca.
Eller prioritere utbygging av Nammo fremfor et jævla Tictoc datasenter…!
Men selvfølgelig klart jo den ubrukelige regjeringen vår å bæsje på leggen også her.
Strømnettet er vår viktigste infrastruktur. Strøm er et knapphetsgode. Strømproduksjonen er en belastning for de som rammes, enten det er av nedemning eller vindmøller.
Det finnes knapt noe mer vesentlig for våre myndigheter enn å ha en viss kontroll med bruken av og tilgangen til denne knapphetsressursen. Det meste annet blir til sammenligning bagateller.
Vi skal bruke mye mer strøm i fremtiden så løsningen ligger ikke i å begrense bruken, men å bygge mer kraft.
Men inntil den dagen kommer da elektrisk strøm falbys, bør man ha en viss kontroll. Vi kan ikke åpne for et strømforbruk som foreløpig knapt finnes på tegnebrettet.
Greit, men det er dårlig planlegging og politikere som setter oss i en slik situasjon må byttes ut.
Så er det helt klart at noe har nytte og noe ikke har nytte. Bitcoin har en enormt stor nytte. Mye som har null nytte som vi heller kan kutte. At folk er negative til Bitcoin basert på total kunnskapsløshet må ikke få ødelegge for fremtiden.
Its estimated that spam consumes more than 33 billion kilowatt-hours of electricity every year , the same amount as 2.4 million homes. It also produces the same amount of green house gas(GHG) emissions as 3.1 million passenger cars.
Estimates showed that, in 2023, dedicated mining companies with highly efficient setups would consume about 155,000 kilowatt hours (kWh) of electricity to mine one Bitcoin.
Så er egentlig Bitcoin genialt fordi man kan bruke kraft som ellers bare ville gått til spille, til å mine Bitcoin. Da er tapet 0.
Problemet er at knapphet på strøm her til lands er en politisk skapt problem.
Det er bare å se på eksport vs import over tid.
Når aktørene får bonus basert på hvor høy pris dem klarer å få på strømmen så sier det seg selv hvilken vei det går.
Man sier så fint at markedet skal håndtere det selv. Men når man da driver jojo-produksjon basert på prisene på kontinentet, tapper bassengene over en lav sko for å eksportere, for så å møte seg selv i døra på et senere tidspunkt med at prisene går i taket fordi man blåste ut all kapasitet for å makse bonusen, så er ikke markedet i stand til å regulere seg selv.
Eller bygge enorme mining-datasentre som kjører på kullkraft i Kina <3 Så lenge det er lønnsomt å mine vil ikke spillkraft være kilden til mining. Da vil hovednettet tappes så lenge det er profitabelt og strømprisene nødvendigvis måtte stige alle steder det er verdt å mine.
De miner ikke i Kina. De miner i Equador f.eks. som har vulkan kraft.
Regnestykket mitt over viser at
155000*900 =139 500 000 x 365 er lik 50,9 milliarder kwh.
Spam bruker nesten like mye strøm som hele Bitcoin miningen. Jeg vil heller ta bort spam enn bitcoin mining.
Tror ikke det er noen som er i mot å fjerne SPAM (tror alle gode forslag tas i mot med takk, men definisjon og kontroll over virksomheten er vel strengt tatt vrien?), men det forhindrer ikke at man ikke også kan fjerne andre storforbrukere av strøm som ikke er samfunnsnyttig.
Morti har forklart nytten av Bitcoin ganske bra vil jeg si, men selve miningen er ikke nødvendig i utstrakt forstand for at Bitcoin skal fungere. Chainen hadde fungert like bra om det var 10x mindre mining.
Suprise:
“There was a lot of optimism that China banning Bitcoin mining would make mining more green,” Mr. de Vries said. “But the fact is, it was already a dirty business and it just got worse.”
According to the peer-reviewed study, which appears in the journal Joule, the Bitcoin network’s use of renewable energy sources like wind, solar or hydropower dropped from an average of 42 percent in 2020 to 25 percent in August 2021.
One likely reason: Bitcoin miners lost their access to hydropower from regions within China that had powered their computers with cheap, plentiful, renewable energy during the wet summer months. Instead, a substantial number of miners migrated to nearby Kazakhstan, as well as farther afield to the United States.