Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Polkadot DOT

Polkadot fortjener en egen tråd.

Jeg er ingen ekspert, men ble med på crowdloan på MoonBeam og Acala.

Et crowdloan er en mekanisme der man staker DOT for å få mulighet til å kjøpe tokens (eller om man får dem automatisk) i nye prosjekter.

MoonRiver ble startet på samme måte, og hadde en ekstrem prisvekst. En kamerat av meg gikk inn med kr 700 og solgte på rundt 60000, men gevinsten hans var over 100k en stund.

Sannsynligvis vil disse på Polkadot ikke gi samme ekstreme gevinst, siden flere vet om dem, men vi kan vente oss en god reise.

https://crowdloan.moonbeam.foundation/

Personlig gikk jeg for 70% MoonBeam og 30% Acala.

Acala-linken gir både deg og meg 5% større allocation.

Personlig gikk jeg inn med 70% i MoonBeam og 30% i Acala.

1 Like

Hva skiller dette fra å kjøpe DOT coin?
Er det mulig å forklare for en noob?

Kort forklart slik jeg forstår det.

Polkadot vil som kjent bestå av flere “parachains” som sikres av “relay chain” som er Polkadot. Ganske likt slik Ethereum er tenkt å fungere når sharding er på plass.

Til å begynne med så vil det kun være 5 parachains, men totalt skal det vel bli opp til 100. Disse slottene auksjoneres ut 5 og 5 i gangen.

Flere prosjekter kjemper for tiden om å få de første “parachain slottene”. Hvilke prosjekter som får en slot avgjøres ved en auksjon, der de ulike prosjektene byr i form av DOT for å få leie plassen i 96 uker.

Prosjektene kjører derfor såkalte “crowd loans” for å skaffe DOT til å leie en slot.
Med andre ord så kan du låne ut dine DOT for å hjelpe et prosjekt å sikre seg en plass. Dersom prosjektet vinner auksjonen så låses antall DOT man måtte by for å få leie plassen i 96 uker. Når leieperioden er over, så tilbakebetales DOT til de som bidro i crowd loans.
Som belønning for å låne ut dine DOT så mottar du coins for prosjektet du backer. Hvor mye varierer fra prosjekt til prosjekt, samt hvor mange som backer prosjektet etc.

Dersom prosjektet ikke vinner auksjonen så får du refundert dine DOT når auksjonen er ferdig (i Desember en gang mener jeg), men du mottar da ikke noen belønning i form av coins fra prosjektet du backet. Dersom prosjektet vinner auksjonen så låser du som sagt dine DOT i 96 uker.

Sorry for all norsk engelsken, men føler det av og til er håpløst å skrive om crypto på Norsk :slight_smile:

Rett gjerne opp om jeg har sagt noe feil.

3 Likes

Var du med på denne?

Moonbeam er nå live som første operasjonelle Parachain på Polkadot.

1 Like

Ja - jeg tror jeg ble med på den ene - takk, skal sjekke ut om jeg får claima noe…!

Trader for ca. $14.50 nå. Første 30% får du med det samme, mens de resterende 70% kan claimes løpende over 96 uker.

1 Like