Har sittet inne siden 35 kroner Solgte halvparten på 73 kroner. De kommer til å tjene mer på eierskifteforsikringsdelen om det blir pålagt utvidet boligsalgsrapport slik alle parter kjemper for unntatt oss meglere. Vi ser at en kostnad for forbrukeren på 20-30 tusen for en bsr på en enebolig med utleieleilighet i kjelleren og garasje er litt mye for de aller fleste av våre kunder. Altså vanlige folk. Dette kommer nemlig ikke til å inngå i noen “salgsgaranti” og vil være penger som kundene vil måtte legge ut for i forkant.
Forbrukerrådet kjemper hardt for pålagt og utvidet boligsalgsrapport. La meg illustrere hvorfor de her gjør en tabbe. Når selgeren ikke kan fremlegge dokumentasjon på hvem som har utført et bad vil badet automatisk få en tilstandsgrad 2 minimum. Fremst i rapporten står definisjonen av Tilstandsgradenene og denne karakteriserer T2 som “vesentlig avvik”, og det er kluet… I avhendingsloven kreves det når en bolig er solgt “as is” at det må være et vesentlig avvik fra forventet tilstand. Sammen vil dette gjøre at når en familie kjøper en bolig hvor selgeren ikke kan fremskaffe god nok dokumentasjon på badet, men det ser helt nytt og fint ut, så vil det være helt umulig for kjøperen å reklamere på badet etterpå. Dette burde ikke forbrukerrådet anbefale.
Og alle parter innrømmer jo også at hensikten med å innføre rapporten er å redusere trykket på rettsapparatet. Alt for mange saker ender opp i retten. Så er problemet bare det da, at ikke alle forstår at de eneste som tjener på dette er takstmennene. For de skal bore hull i veggene til selgerne og bruke 6 timer(!) bare på kontrollen av et vanlig hus. Kontra 1,5 time i dag ca. Masse arbeid og greier. Koster 30 tusen - upfront med 14 dagers betalingsfrist. Lovpålagt! Ja det er gale.
Et 1970-talls hus pusset opp i 2012 og solgt nå i vår, vil bli en katastrofe for de stakkarne som betalte full pris nå med dagens boligsalgsrapport som er “snille” mot denne typer boliger. Med de nye rapportene vil de bli gruset sønder og sammen. De vil være de store taperne. Utenom dem, dvs de som kjøper enten nyere hus eller åpenbare oppussingsobjekter med den nye rapporten, vil veldig vanskelig kunne nå gjennom med en reklamasjonssak mot selger. Eller selgers eierskifteforsikringsselskap.
Protector er Norges største eierskifteforsikringsselskap. Og 80% av mine kunder tegner forsikring. 100% av de som selger eneboliger.