Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Pure Gold Mining (TSX-V: PGM) đŸ„‡

Ja folkens, da er vi i gang :clinking_glasses:

2 Likes

Gratulerer PGM’ere i trĂ„den!

Jeg har lÊrt noe nytt i dag ogsÄ; PGM er partnere med to indianer reservater. Wabauskang First Nation og Lac Seul First Nation. Hva innebÊrer disse partnerskapene?

1 Like

Virker som alle «mÄ sikre seg» mot fremtidig rot og surr i forhold til urbefolkning. En slags form for utpressing.
Ellers kan de komme i etterkant Ä rope ut at Storkapitalen raserer deres forfedres Änder osv. Aviser og raddisene ville slukt agnet rÄtt.

Canadian Nickel fikk akkurat pÄ plass en slik avtale. Limer den inn sÄ du kan du se hva det gÄr i.

1 Like

Jeg skjÞnner tegninga! Du kunne jo kanskje ikke fÄtt sagt det bedre, «avisene og raddisene» :joy:

1 Like

Her ser dere avtalen mellom First Nation.
Mao man inngÄr en avtale om naturen, miljÞet, forvaring og hÄndtering av landskapet. Dette med bytte mot aksjer og % av produksjonen som jo er typisk varemerke i Canada. Dermed er alle parter fornÞyd og tjener felles til interesse.

1 Like

Det er nok en liten pris Ä betale, og fair enough, for minerne Ä inngÄ sÄnne avtaler ja. De risikerer som onco sier et helvete hvis de ikke inngÄr sÄnne avtaler. Og som du sier, sÄ lenge begge parter er fornÞyde sÄ er alt vel!

1 Like

Dette danner grunnlaget for at myndighetene ogsÄ stiller opp med infrastruktur som vei, vann, hÞyspent, initiellt exploration, skattelettelser osv. Viktig, da alt henger sammen.

For de helt spesielt interesserte kan man her se hva parlamentet i Canada sier om lovverket angÄende disse avtalene, ogsÄ prÞvd i hÞyeste rett. Tror det er lurt at man fortsatt har dette, er en god grunn for at jurisdiksjonen fungerer i Canada , bÄde pÄ fÞderalt- og delstatsnivÄ.

1 Like

Blir interessant hva det nye ressurs estimatet blir, da kan vi sammenligne litt priser pÄ verdien og hva et evt bud mÄtte bli.
Kan vĂŠre det dukker opp et bud med de nye estimatene + drillresultatene de allerede har.
Oxygen har alltid hatt intensjon om Ă„ selge prosjekter, ikke drive dem, og man kan jo spekulere i hvorfor de ogsĂ„ har plass i ledelsen fortsatt, mulig som “rĂ„dgiver” i denne prosessen. Som du sier; det sirkler noen sultne gribber rundt dette fristende byttet, alt kan skje.

Edit: Er du med i NFG nÄ ?

Kjenner ikke selskapet, kun nevnt i enkelte sammenhenger, men verdiene dere nevner er ikke ulike QMX Gold som jeg sitter med, da i Quebec Canada.
M&I : 1M.OZ. i 7 omrÄder totalt, 45K.M. pÄgÄende drillprogram, 28% eierskap i store aktÞrer, godt finansiellt, Mcap 58M$. En grei pris pÄ dette nivÄet, sammenlignet med flere tilsvarende selskaper som har en lett spredning pÄ utviklingen av sine omrÄder, fra tidlig- til utviklet. Markedet vil se resultater fÞr man kan forvente en vesentlig stigning.

Som det er med Exploration, betyr bla drillresultatene, hÄndteringen av selskapet med framdrift og Äpenhet samt omrÄdene de opererer i nesten alt. Et godt rÄd er et dypdykk i selskapet, fÞlge alle bevegelser til enhver tid Ä handle deretter.
Det finnes ingen direkte fasit pÄ hva som er dyrt eller billig, hvem som lykkes eller ikke, exploration lever sitt helt spesielle liv. Ett stort funn snur saken pÄ hode uansett, alle har muligheten

1 Like

Skal vi fÄ litt hjelp fra stigende gullpris i dag da?
GÄrsdagen var en skuffelse rent kursmessig. Men sÄnn er det nÄr mange tydeligvis skulle selge «on news».

Edit
@lafajet Nei dessverre. Solgte litt for tidlig.

Edit 2
Noen som har hĂžrt med diverse meglere hva som skjer med aksjene etter spinnoff i Fosterville?

2 Likes

Hvis du tenker pÄ leviathan aksjene sÄ leste jeg i en eller annen bÞrsmelding at de skulle «commence trading» i lÞpet av desember. SÄ jeg sjekker hver bÞrsdag nÄ, det blir spennende Ä se prisingen.

2 Likes

Burde komme ut pÄ markedet om ikke lenge.

Interessant uttalelse fra FED at inflasjon vil komme
 uvant Ă„ hĂžre dette derfra, Mao burde det faktisk ligge noe i det. Som vi vet: den stĂžrste driveren for gullprisen

1 Like

Mowi og laksjebransjen har tydeligvis ikke tatt til seg samme lĂŠrdom som miner bransjen har:

2 Likes

God artikkel som viser konsekvensene, som etter min mening skjer nÄr man ikke spiller sammen med First Nation, som nevnt tidligere har en sentral plass i Canadas styresystem, bekreftet av bÄde parlamentet og supreme court.
Som du sier; dette har gruvedriften i Canada lĂŠrt gjennom generasjoner.

Ja, ikke sant. Jeg hadde en prat med faren min om akkurat det her, da vi i utgangspunktet begge to er enige med Onco om at det kan minne om utpressing. Samtidig ble vi enige om at dette egentlig er en god ting. Bare se for deg at noen kanadiere skulle kommet til Finnmark og gjort inngrep i naturen uten Ă„ Ă„ kompensere samebefolkningen. Alt i alt helt fair, og smart.

Ja, dette er viktig for at reguleringen skal fungere. Uten en Ăžkonomisk kompensasjon i en eller annen form vil man sitte igjen med “lovnader og ord” uten Ă„ legge sitt eget skinn i potten, noe som ikke fungerer nĂ„r ting drar seg til i tilfelle en “uheldig” drift i en eller annen sammenheng.

Det kan se ut som at PGM nÄ er helt transparente pÄ at oppkjÞp er det de sikter seg inn pÄ :slight_smile:

1 Like

Ja, det er et mulig scenario, en annen mulighet er at de Ăžnsker investorer med lang horisont, som store institusjonelle fond.

Som de sier, store reserver er mangelfullt i dag og fallende, samtidig er det billige gullet vanskeligere Ä finne, dvs AIC (all in cost) gÄr opp og begge drar prisen opp.
I tillegg hamstrer nasjonale banker, mens politikerne stimulerer systemet med pengetrykking og gjeld.

PGM er helt klart i den gode Ligaen.

1 Like

Ja, det er ogsÄ en mulighet. Jeg burde nok se videoen en gang til i lys av akkurat det der. Fordi fÞrste gang jeg sÄ den tolket jeg det som at de helt klart var ute etter Ä bli kjÞpt opp.

Uansett, jeg er 100% overbevist om at begge strategier vil skape betydelige aksjonĂŠrverdier i det pengepolitiske og finansielt usikre markedet vi er i.

Det betyr at PGM vil tjene gode cash pÄ en vedvarende hÞy gullpris, og at store mining selskaper vil sirkle rundt FSX og LVG som haier med blod pÄ tann. Det kan jo selvfÞlgelig ta rikelig med tid, men jeg tror vi kommer dit innen et Är.

1 Like

Gullet vil nok gÄ endel framover. Stimuli druknet litt i mutasjonsfokus i dag. Men stimuli kommer, sammen med en slow devaluering av dollar. Bull for gull.

Utbyttene fra endel produsenter har startet Ä ramle inn pÄ konto.
I Q1 starter ogsÄ sÞlvprodusenten min (First Majestic) med utbytte.

2 Likes