Tydelig at Anglogold A. har en hensikt med dette. Man kan spekulere vidt og bredt rundt dette, men at de sitter pÄ dypere ekpertise/informasjon enn de fleste andre skulle det vÊre liten tvil om.
Rufsete for den korte, en trygg statement for oss âlangeâ.
Jeg skjÞnner at aksjonÊrer leter etter positive tegn og det er absolutt positivt at Anglo gold har tro pÄ prosjektet, men det var jo en rimelig heftig rabatt.
UtgjĂžr ca 13% utvanning, men ingen Warrants inkludert.
Hvordan ligger vi an? Noen updates?
Har ikke fulgt med pÄ gull markedet pÄ Är og dag, men har fortsatt posisjonen min.
Hei!
Stille fra selskapet, de holder kortene tett og slipper ikke ut produksjons-fremgang eller annet.
Personlig tenker jeg at de Þnsker Ä presentere et snitt gjort over en lengre periode som kan vise til en mer stabil drift, og i hvilken retning dette gÄr, med en mer forutsigbar guiding. Uansett, fremleggingen skal etter sigende skje nÄ i mÄnedsskiftet.
Vi vet at Anglo A har tatt et sterkere grep om selskapet (siste finans en tid tilbake) men ogsÄ fÄtt et stÞrre innsyn i ressursestimater og exploration resultater, som forÞvrig holdes skjult for offentligheten. Dette var ogsÄ en del av den samme avtalen.
Spekulasjonene gÄr som vanlig hÞyt og lavt, med alle varianter av utfall, men personlig har jeg snittet meg ned med flittig handel
Da kom det nyheter fra selskapet. Her kommer det begge deler, dÄrlige pÄ kort sikt, gode pÄ lengre.
Hvordan dette blir tatt imot nÄ i markedet skulle det levne liten tvil om - ned.
De har et skille mellom fÞrste og andre halvdel i Är, hvor fÞrste blir med lav produksjons volum og gradering da de sier de trenger denne perioden for Ä implementere en rekke tiltak for Ä korrigere, hvor de i tillegg trenger 50M i denne prosessen. SelvfÞlgelig ikke populÊrt, og innebÊrer ogsÄ risiko.
Den andre halvdelen mener de at de implementerte faktorene skal gi frukter og at de vil gÄ med betydelig i cash-positive i slutten av Äret, hvor ogsÄ en ny NI-43-101 sammen med en ny LOM (life of mine) samt fremtidige ressurs muligheter skal utgis.
Vel, som jeg ser dette, blir det opp til eierne og avgjÞre om de tror pÄ prosjektet, og det tallmaterialet som legges frem for fremtiden, som forÞvrig er solide estimater, og om de da er enige i dette og blir med pÄ den nye finansieringen og i hvilken form.
Vi vet at Anglo sitter med mye informasjon og tall materiale som ingen andre utenfor har (del av avtalen de inngikk med selskapet) hvor deres bevegelser vil vÊre en viktig, kansje avgjÞrende faktor. Vi fÄr se hva de sier gjÞr med dette
Vel, personlig er jeg med for det som kommer senere, noe jeg fortsatt vil finne ut av. Det ble jo en strek i regningen, risikoen ligger her, men gullet gÄr ingen steder, vi henger med for Ä fÄ svar.
https://www.puregoldmining.ca/puregold-mine-operations-update-and-2022-corporate-outlook/
Hva tenker dere som kjenner selskapet om dette?
https://www.puregoldmining.ca/puregold-learns-of-notice-of-civil-claim-and-denies-allegations/
Sakens kjerne er vel dette utdraget :
âfailures to disclose certain information relating to its operations at its mine in Red Lakeâ
Selve saksÞkingsprosessen, hvordan den gÄr frem er ting jeg ikke har satt meg inn i, og hvor relevant det evt er med tanke pÄ hvor grensene gÄr.
Med dagens Mcap, som etter det jeg kan se, priset for en konkurs, Ăžnsker man tilsynelatende Ă„ rette fokus pĂ„ om selskapet burde gitt en mer nyansert og oppriktig informasjon, fra Ă„ gĂ„ fra en âopptimistisk og snarlig positiv utvikling som gikk rette vegen - til et intervall pĂ„ ca 3mnd som ble til negativt og krevende med tilhĂžrende ny kapitalâ
Vel, situasjonen er ikke ny i dette gamet, svaret vil ligge i om eierne, evt andre selskaper eller evt finansinstitusjoner har tro pÄ prosjektet, med deres egne vurderinger.
I sĂ„fall vil type finansiering vĂŠre avgjĂžrende for utfallet. I tillegg er man en âsitting Duckâ som ogsĂ„ kan vĂŠre et utfall for overtakelse om man ikke finner en bedre lĂžsning.
Selv om konkurs alltid er tilstede, tviler jeg pÄ det, da dette ikke handler om ressursestimater, men om en produksjonsteknikk som har feilet. En vesentlig forskjell.
Men for all del, min personlige mening.
Stort fall igjen i dag, uten nyheter.
Siste melding fra 22.4 hvor de har fÄtt utvidet kreditt og skal hente minst 5 MCAD i ny kapital innen 15. mai. Det fÞrste er vel positivt, det andre kommer vel an pÄ prisen, jo fÞr de fÄr satt emisjonen jo bedre?
Ja, Sprott henger fortsatt med, spÞrsmÄlet er hva Anglo gjÞr.
Flere utfallsmuligheter; en ny PP pÄ disse nivÄene, med evt tilsvarende warrants vil slÄ hardt inn.
Et gunstig lÄn med garantier i fremtidig produksjon, evt royalties av dette, ville gjort seg adskillig bedre. Dette krever dog at bidragsyterne er overbevist i prosjektet.
Anglo tror jeg kan vÊre den beste indikatoren for nettopp dette, da de har inngÄende detalj materiale i hele prosjektet, inkl over 1 Million drillet exploration meter som forteller mye om fremtiden og mulighetene.
Edit: tenker da pÄ total summen pÄ ca 50M, ikke pÄ den korte pÄ 5M
Takk for dine betraktninger!
Jeg kjenner alt for lite til historikken til PGM, men en PP pÄ 5 MCAD til la oss si 0,20 for Ä gjÞre det enkelt, pluss ditto warrants, blir 50 millioner nye aksjer, altsÄ rundt 10% av dagens antall. Det hÞres ikke helt krise ut hvis de midlene kan fÞre til at selskapet driver med overskudd i lÞpet av Äret?
Eller er jeg helt pÄ jordet?
Hva mener du med 50M total, er det et tidligere beregnet kapitalbehov?
Ja, 50M er det totale de forventer er nĂždvendig. Her er utfallsrommet stort. Et utdrag fra teksten i oppdateringen den 28 Mars :
âThe Company expects that, in total, over the next six months, it will require approximately $50 million of external financing to bring the Company to a state of sustainable positive free cash flow at the corporate levelâ
https://www.puregoldmining.ca/puregold-mine-operations-update-and-2022-corporate-outlook/
Noen som har betraktninger om status i PGM nÄ og hva som er mest sannsynlig utfall av CCAA?
https://www.puregoldmining.ca/puregold-obtains-ccaa-protection/
Lang historie kortâŠ
Selskapet var sett pÄ av mange i dette investormiljÞet som fortrinnsvis et Exploration bet, inkl stÞrre investorer.
Man hadde et team med klar fokus mot dette, parallelt med en produksjon i oppstartsfasen.
Potensialet i exploration delen var stort med tidligere indikative funn og interessen var stor. Dette gav ogsÄ et godt grunnlag for videre kapital innhenting.
Men denne ledelsen gikk brÄtt og uventet ut av selskapet, hvor den nye ledelsen endret denne strategien, hvor Exploration delen gikk helt ut, hvor de fokuserte kun pÄ produksjons enheten som var i en tidlig fase. Dette slet de med, produksjonsteknikken var krevende og pengene rant fort ut og interessen var ogsÄ da fallende. Det ble estimert et behov pÄ 50M$cad for Ä komme i positiv cash, men klarte bare ca halvparten. Warrants som kunne utlÞses pÄ dette nivÄet ble heller ikke vist interesse for og de stÄr der i dag uten finans til Ä fortsette.
Veien videre herfra er hÞyst usikker, med et stort utfallsrom. Det finnes selskaper som driver i dette omrÄde som kan overta og kjenner Madsen og dets sÊregne geologi, eller at eierne restrukturerer.
Uansett utfall ville jeg personlig ikke investert her i dag, da prosessen har mange negative utfall som det stÄr nÄ uten at jeg kjenner konkursbeskyttelsen i detalj selskapet nÄ gjennomgÄr. Har selv et tap jeg ikke forventer kan rettes, men sÄnn er dette gamet.
HÄper det gav litt info, det finnes mange andre selskaper Ä satse pÄ i denne bransjen.
Ja dette var en komplett skandale dessverre.
Kan ogsÄ sette en «presedens» for investeringsvilje i lignende selskaper.
Og en stygg ripe i lakken for Eric Sprott.
Kom meg ut med mesteparten nesten pÄ topp. Utrolig flaks.
Ja, Red Lake og Madsen viste seg fra den utfordrende siden, hvor dagens team ikke klarte denne utfordringen dessverre. Tilsynelatende ble risikoen for hĂžy, selv for drevne eiere, iallefall i denne omgang.
Rent regnskapsmessig var de ikke sÄ langt unna for Ä hente det de mente de manglet, men nÄr eierne ikke lenger har tro pÄ prosjektet hjelper det lite. De har tross alt strukket seg langt allerede.
Om de nĂ„ velger Ă„ restrukturere, begynne forfra, eller selge prosjektet vil framtiden vise. Ă
fÄ med evt nye investorer inn i dette kan bli interessant.
Generellt tilfÞyer dette seg inn i det man ser for seg i fremtidens gull utvinning; stadig vanskeligere Ä finne/utvinne billige prosjekter, hvor kostnadene generellt er for hÞye til nÄtidens gullpriser.
Har lite erfaring og kompetanse pÄ omrÄdet, men jeg sitter med et inntrykk av at PGM sitter pÄ gode assets, men at det er kvelt av gjeld. Hvis lÄnegiverene er proffe og innehar bransjekompetanse tror jeg de kan ende opp med verdier som er lettomsettelig litt lenger fremme.
Kan det vÊre et case hvor lÄngiverene Þnsket at det skulle gÄ i grÞfta?
Personlig tror jeg eierne, med Ashanti og Sprott i spissen mistet troen pÄ prosjektet etter en rekke innsprÞytninger og utsettelser pÄ div forfall av ulike lÄn, i kombinasjon med stadig utsatt frist for selskapet Ä gÄ i positiv inntjening. Andre lÄngivere fÞlger naturlig nok med pÄ prosessen og tenker i samme baner.
Tror ikke nÞdvendigvis lÄngiverne spekulererte i dette da de har strukket seg langt allerede for Ä gi stadig nye sjanser i flere omganger, men at de heller ville balansere risikoen med tilfÞrte midler som kunne dekkes opp av assets om det skulle gÄ galt. Denne grensen er nÄdd og man kaster kortene.
Jeg har ikke oversikt over alle bevegelige deler av den pÄgÄende konkursbeskyttelsen, og hvor ryddig prosessen blir.
Det beste utfallet for eiere, aksjonĂŠrer, selskapet, Madsen og Red Lake etter min mening ville vĂŠrt om Evolution mining overtok prosjektet. De er vel nĂŠrmest âDe enesteâ som kunne snu dette : For de interesserte er dette ogsĂ„ en vanvittig historie fra Red Lake âŠ
Skulle de komme pÄ banen, hvor de inkluderte et omfattende exploration program som inneholdt bla 8 zone og den 7km lange strike zonen kunne jeg bli interessert i Ä investere i dette prosjektet igjen, andre alternativer her er uinteressant.