Q-free er en global leverandør av produkter innenfor Road User Charging (RUC) og Advanced Transport Managing System (ATMS). De har ca. 350 ansatte fordelt over 17 land.
I går kom selskapet med rapporten for Q4. Den viser en EBITDA på -71 millioner. Av dette tilskrives -80 millioner en restruktureringskostand i forbindelse med omtransformering til et fullverdig, strømlinjeformet ITS-selskap. De går altså bort fra å være et selskap basert på i hovedsak veiprising, og ønsker nå å utvide horisonten. Det innebærer en betydelig nedskriving når det gjelder assets innenfor RUC, som nå er foretatt i rapporten.
Markedet reagerte negativt på rapporten, til tross for at dette ble varslet i en egen melding 07.12.2015 som finnes her.
Som de skriver i den ønsker de å “…significantly improve our profitability and financial
robustness”. Derav kostnaden på 80 millioner i Q4. Jeg hadde litt aksjer i selskapet, men solgte før rapporten, vel vitende om at markedet ville reagere negativt på denne posten i regnskapet. Nå har jeg kjøpt litt mer for kr. 8.40.
Etter min mening virker denne omstruktureringen fornuftig, spesielt med tanke på salg. De kan nå tilby et mer fullstendig produkt til kunden, hvor de kun trenger å forholde seg til en leverandør – i hovedsak veiprising, styringssystemer for parkering og trafikkstyring.
I går kjøpte også fungerende CEO, Roar Østbø, aksjer for kr. 93500 i selskapet. Aksjen er svært positiv på innsidekjøp, men ledelsen har også svært gode incentivordninger.
ITS står for “Intelligent transportation systems/intelligent transportsystem”. I dette ligger en mer effektiv og sikker trafikkavvikling ved hjelp av både kablet og trådløs teknologi.
Dette omhandler blant annet:
- ATM (active traffic management). Gjør at trafikken flyter bedre ved, blant annet ved styring av tavler/veisignaler, men også med mer avanserte løsninger som dynamiske fartsgrenser som responderer på vær, dynamisk styring av kjørefelt, køvarslingssystemer, mer intelligent lysstyring (TSP) m.m.
- RUC (Road User Charging), som omhandler bomstasjoner, hvor avgiften kan avhenge av tidspunkt, sted og kjøretøystype.
- GNNS navigasjonssystemer. Bedre kjent som GPS i Europa. Flere intelligente tilleggstjenester utvikles, som informasjon til sjåføren om trafikkflyt.
- ALPR (Automatic License Plate Recognition) for gjenkjenning av bilens registreringsnummer.
- Kameraer som blant annet måler farten til kjøretøyet.
- Intelligente parkeringssystemer, gjerne betalingsfrie.
Framover vil C-ITS (Cooperative Intelligent Transport Systems) ha en betydelig rolle i trafikken. I ordet cooperative ligger det at vi også vil være delere av informasjon, og ikke bare mottakere. Q-free har helt fra oppstarten av teknologien, vært involvert i utviklingen.
De har et sterkt ordreinntak (1,070mill) og en god ordrebeholdning (748mill).
Kursen er på nær ATL med en kurs på 8.2, noe jeg tror kan være en fin inngang.
MCAP 571 millioner.