Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Questerre Energy Corporation (QEC)

EU søker gass fra Canada – geopolitikk møter energirealisme

EU vurderer nå økt import av naturgass fra Canada og Qatar for å redusere sin økende avhengighet av amerikansk LNG. Det fremgår av en fersk artikkel fra Bloomberg (28. januar 2026):

https://www.bloomberg.com/news/articles/2026-01-28/eu-eyes-gas-from-qatar-and-canada-to-reduce-reliance-on-us-lng

Bakgrunnen er tydelig geopolitisk. Etter bortfallet av russisk gass og en kraftig oppskalering av LNG-import fra USA, har EU i praksis byttet én strategisk avhengighet med en annen. Amerikansk LNG står nå for over halvparten av EUs LNG-import, noe som i Brussel oppfattes som en sårbarhet – særlig i lys av økt politisk uforutsigbarhet i USA.

I denne konteksten fremstår Canada som en attraktiv alternativ leverandør: politisk stabil, ressursrik og uten samme geopolitiske bagasje som Midtøsten eller Russland. Samtidig har Canada selv signalisert et ønske om å redusere sin nesten totale energieksportavhengighet av det amerikanske markedet.

Dette skjer parallelt med at Carney-regjeringen i Ottawa har løftet frem energisikkerhet, økonomisk robusthet og strategisk uavhengighet som sentrale politiske mål. Det nylig avholdte Cabinet Planning Forum i Québec City, med fokus på økonomi, affordability og security, passer direkte inn i dette bildet.

Kontrasten til Quebecs egen politikk er slående. Som EnergyNow nylig påpekte, har Quebec betydelige gassressurser – særlig i St. Lawrence Lowlands – men har likevel valgt et politisk totalforbud mot leting og produksjon. Resultatet er at provinsen importerer nær 100 % av sitt naturgassforbruk, i stor grad fra USA:

Når EU nå aktivt etterspør ikke-amerikansk gass, og Canada ønsker å diversifisere sine eksportmarkeder, blir denne inkonsistensen stadig vanskeligere å ignorere. Spørsmålet er ikke lenger om gass trengs, men hvor den skal komme fra – og på hvilke politiske premisser.

Utviklingen understreker at energipolitikk i økende grad er sikkerhets- og handelspolitikk. For Canada – og for provinser som Quebec – øker dermed presset for mer pragmatiske løsninger, enten i form av produksjon, eksportinfrastruktur eller økonomiske oppgjør med eksisterende aktører.

2 Likes

Mandatory notification of trade

Får håpe det bare var gevinst sikring og att det ikke fortsetter dei kommende dagene.

Er for mye rot i aksjen for tiden. Det er uansett ikke tiden for innside salg.

Hopper av mens leken er god og beholder mine Québec opsjoner.

Mandatory notification of trade

Questerre hosts shareholder update on February 26, 2026 at 1600 CET in Oslo

1 Like

Updated company presentation

1 Like

Kan da ikke være lenge før Qec også reagerer noe opp, prøver meg inn her på 1,83
Mot Iox så er jo det her produksjon og inntening
Nest som går i vifta ? knapt rørt seg desse dagene

He is dead but he won’t lay down.

Jeg tradet en del i Qec tilbake i 2005 og frem mot finanskrisen. At dette selskapet fortsatt er børsnotert er en skandale! De har ikke fått til noe som helst på over 20 år. Selskapet er en ren svindel fra ende til annen.

Eg har og tradet Qec tidligere, og veldig aktivt for 5-6-7 år siden el så.
Eg er Definitivt enig i at Qec ikkje har levert, eg ser det er dei samme triggerene det fortsatt drømmes om, som den gangen, men likvel så produseres det mer nå enn da, og ting ser lysere ut.
Vi får se, dersom olje og gas prisene holdes oppe, så tenker eg at vi kan bevege oss må 2,20 i første omg.
Sitter med 50k

2 Likes

Aksjen med topp intra på 2,15 og sluttnotering på 2,09 med høyere oljepris som drivkraft.
Holdes olja oppe så kommer det fort en del meir volum inn i aksjen, da kan det skyte raskt oppover som vi har sett tidligere.

Selv qec vil tjene grisemasse penger om olje holder seg over 80 dollar
Nå er den jo over 90, men eg venter til den er over 100 evt før 90 brukes som referanse da det her kanskje bare er kortsiktig høy pris og store svinginger.

Tror mann på krig over tid i Midtøsten så burde en jo vekte seg kraftig mot olja

Da våkner vi til en oljepris som er opp 25 prosent til 116 dollar fatet

Bare denne økningen fra fredag utgjør 1,5 million ekstra i inntekter pr dag bare på olja ( komme jo også auke for gass )
Så får vi jo for verden Forøvrig håper dette kun er indirekte kort bilde at olja er så høy

Tradet den i “gamle dager” jeg også. Alt dreide seg om tro og håp om Quebec.

Nå derimot er det mer substans over QEC, da det er ett produksjonsselskap som faktisk produserer.
QEC har delt opp selskapet for kort tid siden. QEC ble utskilt i egne preferanseaksjer for Quebec, som per dags dato ikke er notert. Preferanseaksjen blir som gamle QEC, tro og håp for Quebec. QEC aksjene vi kan handle nå er for produksjonsselskapet som fortsatt er registrert på børs.

Virker som mange henger igjen i hvordan QEC var før og ikke fått med seg endringen.

Men har de kontroll på økonomien ? Hadde de det hatt ville muligens aksjen stått i 3 kroner.

Det er vel det som er bettet for de som er inne i den nå. Når de har kontroll er det for seint å kjøpe. Økt oljepris, bidrar positivt der.

Christine Fréchette ouverte à analyser le potentiel du gaz naturel québécois

«Christine Fréchette open to analyzing the potential of Quebec natural gas»

1 Like

Questerre Energy Corporation har brutt den fallende trendkanalen på mellomlang sikt, noe som i første omgang indikerer svakere falltakt. Aksjen har marginalt brutt opp gjennom motstanden ved cirka 2.12 kroner. Etablert brudd vil indikere videre oppgang. Volumtopper og volumbunner korresponderer godt med topper og bunner i kursen. Volumbalansen er også positiv, noe som styrker aksjen. Aksjen anses samlet sett teknisk positiv på mellomlang sikt.
Anbefaling: Kjøp

1 Like

Det må være selskapets historie og manglende tillit i markedet som gjør at denne ikkje hopper både en og to kroner.
Gammel gjeld og manglende hold i lovnader, nå tjener Qec gode penger uansett hva historien måtte tilsi.
Dagens oljepris mot gårsdagens oljepris så tjener Qec 1-1,5 millioner kr mer pr dag i dag enn i går, så er det bare å gange opp med dager, uker, mnd dersom vi tror prisen holder seg.
Mot oljeprisen før krigen, så er det vanvittige utslag vi ser når vi kan lagge på 30-40 dollar pr bøtte å det produseres 6-7000 for dag

2 Likes

Questerre updates developments in Quebec