Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Questerre Energy Corporation (QEC)

OSLO BØRS – TRADING SUSPENSION. Questerre preferred shares

1 Like

OSLO BØRS – TRADING RESUMPTION. Questerre Energy Corporation preferred shares

Fra 23 juni.

Quebec confirms strategic role for natural gas in long-term energy plan

2 Likes
1 Like

Temporary shut-down for corrective maintenance at PX Energy

Questerre to host webcast for second quarter 2026 results on August 12, 2026 at 1530 CET

1 Like

Questerre webcast for second quarter 2026 results on Wednesday, August 12, 2026 at 1530 CET

1 Like

Questerre reports second quarter 2026 results

Questerre 2Q 2026 Financial Statements & MD&A

Questerre 2Q 2026 Report including Financial Statements & MD&A

Questerre Shareholder Update Presentation for Q2 2026 Results

1 Like

Hva tenker dere om situasjonen i Québec her? Er det noe som kommer til å løses inne rimelig tid? Må vel nesten det om denne skal ta seg videre opp.

Valgkampen i Québec starter 29 august og selve valget går av stabelen 5 oktober. Denne valgkampen og dette valget er svært interessant for oss og hva som skjer / kan skje med tomta vår i Lowlands.

Når det gjelder høringer og rettssaker så snakket jeg litt med ChatGPT, er så mye greier der at det er egentlig det enkleste

Hva skjer i rettssaken nå?

Questerre er ikke ferdig med rettskampen. Saken om selve gyldigheten av Bill 21 går videre, selv om Questerre tapte forsøket på å få den midlertidige suspensjonen av loven gjeninnført.

Det viktigste nye er:

• Avhørene av sentrale representanter for Québec-regjeringen ble gjennomført september og oktober 2025.
  • Saken er nå i den prosessuelle fasen før hovedforhandlingen.
  • Questerre opplyser at retten har satt frister for de neste pre-trial motions, og at dette skal gjøre det mulig å få fastsatt dato for hovedforhandlingen.
  • Questerre søker fortsatt en hovedforhandling i 2026.

Det betyr at vi faktisk kan få en stor juridisk katalysator før eller rundt Québec-valget.

:fire: Det mest interessante

Questerre sier selv at de kjører to spor samtidig:

Politisk/business-løsning
→ få Québec til å åpne for utvikling av gassressursene.

Juridisk spor
→ få prøvd konstitusjonaliteten til Bill 21.

Questerre beskriver faktisk den politiske/business-løsningen som sitt primære mål, samtidig som de beskytter sine juridiske rettigheter.

Så jeg ville ikke sett på dette som:

«QGAS må vinne rettssaken for å kunne produsere.»

Det er snarere:

Rettsseier kan åpne døren juridisk, mens en politisk løsning kan åpne døren praktisk.

:date: Min vurdering av tidslinjen

Slik jeg ser det nå:

August–høst 2026
→ videre prosessuelle avklaringer
→ eventuell fastsettelse av dato for hovedforhandling.

1. oktober 2026
    → Québec-valget.

Senere 2026 / 2027
→ mulig hovedforhandling, avhengig av når retten setter saken.

Det betyr at valg + rettssak kan bli to separate katalysatorer ganske tett på hverandre.

:moneybag: Og her blir QGAS interessant

QGAS er nå konstruert som en direkte eksponering mot Québec-verdiene. Questerre opplyser selv at Series 2 Preferred Shares er laget for å reflektere de finansielle utfallene fra Québec-aktivitetene spesifikt.

Derfor kan markedet prise QGAS ganske lavt så lenge sannsynligheten for utvikling er lav.

Men hvis vi plutselig får:

1. Retten åpner for Questerres argumenter
  1. Ny Québec-regjering er villig til å utvikle gass
  1. Questerre får tilbake en regulatorisk vei til produksjon

…da er det ikke lenger bare en «gammel gassressurs». Da kan markedet begynne å prise reell fremtidig produksjon og kontantstrøm.

Det er derfor jeg synes QGAS har en ganske spesiell asymmetrisk profil: dagens verdi kan være relativt begrenset, mens utfallet dersom Québec-sporet faktisk åpnes kan bli mange ganger høyere.

Men jeg ville ikke satt høy sannsynlighet på full gassproduksjon ennå. Den juridiske saken er komplisert, og selv en seier betyr ikke automatisk at produksjonen starter.

1 Like

Government of Quebec approves carbon storage pilot application

3 Likes

Da er vi på rett spor :grinning:

Baie-Comeau LNG-prosjektet kommer under urfolkskontroll og endrer størrelse

1 Like

1 Like

Flott det går veien for «vanlige QEC», satt i aksjen i mange år, sitter kun i QGas nå. Tydligvis ting som skjer bak lukkede dører i Québec også for tiden.

Selv tror jeg disse to aksjene slås sammen igjen skulle ting ordne seg i Québec, noen synspunkter på det ?