Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Rana Gruber (RANA)

Rana Gruber ASA - Rana Gruber enters iron ore swap contracts – Platts and SGX updates index benchmark

Rana Gruber ASA: Save the date for Q3 presentation and capital markets day 12 November 2025

Rana Gruber ASA – Production update Q3-25

Eide: Norge unntas fra EUs foreslåtte ståltiltak

Utenriksminister Espen Barth Eide (Ap) sier Norge ikke rammes av høyere toll og lavere kvoter på stål i EU. – Betryggende, sier han.

– EØS gjør oss til en pålitelig partner for europeisk industri. Dette er også viktig for norsk stålindustri, sier utenriksministeren til NTB.

Hverken Norge eller de andre EØS-landene er omfattet av EUs forslag om høyere toll og lavere kvoter på stål, ifølge utenriksministeren.

– Det er både viktig og betryggende, sier Eide.

Europakommisjonen la tirsdag frem forslag om tiltakene som skal beskytte EUs egen stålindustri. Kommisjonen slår fast at Norge unntas fordi landet er tett integrert i det indre markedet gjennom EØS-avtalen, ifølge Utenriksdepartementet.

– Norge vil fortsette den nære kontakten med EU i saken, ifølge Barth Eide.

De nye tiltakene har ikke direkte sammenheng med EUs varslede potensielle beskyttelsestiltak på ferrolegeringer, som er en annen vare og en annen prosess.

1 Like

Rana Gruber ASA - Rana Gruber enters iron ore swap contracts

Rana Gruber ASA: Reminder – Capital Markets Day and Q3 presentation, 12 November 2025

Rana Gruber ASA: Final reminder - Capital Markets Day and Q3 presentation tomorrow, Wednesday 12 November 2025 at 09:00 CET

Rana Gruber ASA: Key information relating to the cash dividend to be paid by Rana Gruber ASA

Rana Gruber CMD and Q3 2025: Delivers on Fe65 milestone and executes on ambition to produce high-grade iron ore by 2029

1 Like

Rana Gruber ASA – Ex dividend NOK 1.60 today

Financial calendar

Champion Iron to launch bid to acquire all outstanding shares in Rana Gruber – Aims to create a global, high-grade iron ore producer

JOINT PRESS RELEASE: Agreement with Champion Iron Limited on recommended voluntary cash tender offer

Vilka clowner! ikke en kjeft kommer at godta dette. Markeds pris + ett års utbyte… :toilet:

Får se om de kommer med et seriøst bud (typ 110 NOK) da ingen kommer at godta dette.

3 Likes

Ser nå at styret anbefaller aksjeeiene å godta budet :exploding_head:

Må si meg enig med deg bankrupt. Det var et tassent bud. Hvorfor går styret inn for dette tro? Klart det er ekstra usikkert marked mtp den nye store gruva i Guinea,men tenker at high grade som rana kan klare om noen år vil lønne seg godt. Største aksjonærer ønsker tydeligvis å cashe inn,men det er et stykke igjen til 90%

Han spådde jo dette han Nicolay Grove. At selskapet ville bli kjøpt opp. Nå har vel ikke han aksjer her lenger da.

1 Like

Synd hvis også dette selskapet blir avnotert børs…det er ikke sånn altfor mange gode selskaper å velge mellom til utbytteportefølgen på Oslo børs…

Det er veldig synd med dette oppkjøpet. Jeg hadde nettopp tatt inn denne aksjen i min utbytteportefølje. Det er mye som taler for denne investeringen til tross for nye gruver som kommer inn på tilbudssiden. Mye magnetitt,kan bearbeides til high grade,historiske priser indikerer solid lønnsomhet og innntrykket mitt etter CMD at her er det et enormt ressursgrunnlag for flere tiår fremover. Vi ble jo lovet en update på underliggende ressurser Ila 2026.

Ikke minst er dette hard assets og beliggenheten her i Norge. En sjelden kombo.

Til sist irriterer det i tillegg en smule at jeg syns premiumen er dårlig. 79kr liksom. Aksjen har jo i all hovedsak tradet mellom 70-80kr nå siste to år.

3 Likes

Men ok folkens,vi kan sippe over dette. Det hjelper ikke. Hva er aktuelle muligheter? Hva vil skje om vi ikke godtar. Jeg er veldig usikker på om de kommer i mål med å nå 90%. Hva da? Kjøper de det de kan eller dropper de budet?? Hvor negativt er det for dem om de eksempelvis får 80% og resten nekter?

Må si det frister å være et stabeist. Ikke godta. Noen andre med tanker?

Kan ikke skjønne at dette går gjennom. Muligheter er konkurrerende bud eller forbedret bud. Legger man til grunn 500 EBIT i base case, så er EV/EBIT-multippel svak. 17% premium er jo også en vits. Eier ikke aksjer her, men har hatt den på radaren, da jeg ser det globale behovet fremover som stort. Synd hvis selskapet forsvinner fra børs.

1 Like