Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Rate min portefølje (småbear for 2023)

Hei, eg er relativt ny med aksjer, starta sommeren 21 når dei fleste børsene var all time high og har invistert det eg kan av lønn siden den gang. Håper folk kan komme med konstruktiv kritikk, eg begynte først med Buffers advice om å kjøpe ting å holde for alltid, men har vært ein del endringer og nå ser portiføljen sånn ut:

SRBNK - 15.2%
AMSC - 13.5%
WAWI - 11.7%
COOL - 7.8%
NORAM - 6.9%
ELK - 4.5 %
ORK - 4.5%
TEL - 3.0%

Nordnet indeksfond global - 8%
Nordnet indeksfond Europa - 8.1%
Nordnet indeksfond Teknologi - 7.8%
Nordnet indeksfond emerging markets - 7,1%

2 prosent cash (pluss eit par måneders livsopphold i annen bank)

Eg var greit i pluss i januar 2022, men etter det har det vært berg og dalbane, var på det verste ned 19% etter lakseskatten kom (hadde ein relativ stor post i MOWI), men etter eit heldig run med WAWI fra 56 (ca 90 nå) og ELMERA fra 15 -24 er eg nå ca i 0 (3 prosent i pluss når eg skriver dette innlegget)

Eg bekymrer meg litt over alle bjørnene, ser fleire amerikanske banker spår eit turbulent første halvår, at det er da rentene begynner å ta effekt etc og lurer derfor på korleis det eventuelt vil gå med min portifølje som er i Norge, har derfor prøvd å redusere risiko så var i nesten 40% cash for 1 måned siden, men har brukt dei siste vekene på å kjøpe meir i COOL, AMSC og NORAM + liten post i ORK og TEL.

Prøver mest å sitte i aksjer som tener penger og betaler utbytter, men føler eg kanskje er for hardt i shipping nett nå? WAWI, COOL og AMSC er jo alle shipping sjølv om det er ulike bransjer. Samtidig liker eg ratene dei får om dagen og kontraktene er jo over fleire år, tenker da eg vil få utbytter uansett om aksjen faller? Lurer igrunn på kva som skjer med shipping i ein resesjon, er det mulig å avbryte kontrakter?

Veit ingen har fasit på fremtiden, men noken som har vært igjennom nedganger på børsen før? Eg innbiller meg at alle selskapene mine, kanskje bortsett fra TEL, ORK og NORAM gjer det rimelig bra så er spent på årsrapporter i Februar og eventuelle utbytter som kjem nesteår, samtidig redd for at alt faller tidlig januar og at eg derfor burde selge meg ut, er og redd for at dollaren faller ned igjen mot 8 ettersom AMSC og muligens NORAM betaler utbytter i dollar.

Samtidig er NORAM og COOL på zero konto, og begge er ok i pluss så der må eg skatte om eg selger og tar ut, tenker at eg selge meg ut av 3 av fondene (holder emerging, er på pensjonskonto) nå før jul og vurderer å selge halvparten av andre selskaper for å ha litt cash klart, men når eg har penger på konto så frister det å kjøpe andre aksjer eg har lyst på så har ikkje heilt klart det.

Blei langt innlegg med masse synsing, beklager, men håper noken kanskje har tilbakemeldinger på porteføljen min, og eg virker ganske redd i skrivinga mi, er ikkje SÅ bekymret, men nervøs for neste halvår.

4 Likes

Vil bare si at Buffet følger ikke sitt eget råd, han har solgt mange aksjer i sin tid. Strengt tatt er vel det egentlige rådet hans til småsparere å bare kjøpe indeksfond.

På de mer konkrete spørsmålene lar jeg andre svare, men det vil være enkere om du sa noe om tidsperspektivet ditt.

2 Likes

Det er ganske høy aksjeandel 98%? Noen jobber med 60:40 og andre sper på med gull osv.

1 Like

Eg har jo nesten 30% i fond, men er reine aksjefond ja om du tenker det og er aksjer holmes? Jo du har rett er kanske for masse. Eg har ikkje peiling på korleis eg skal kjøpe gull, opsjoner, valutta etc, har ikkje satt meg inn i det og derfor kun kjøpt aksjer.

Tidsperspektivet mitt har faktisk endra seg litt nå nylig, når eg begynte var hovedmålet å få nok i aksjer til at utbytte kunne fylle på IPS av seg sjølv (15 000 i året) og berre la det stå og vokse, men eg er 34 og har enda ikkje leilighet, i 20årene jobbet eg masse og brukte all lønn på å reiste, holdt egentlig på med det til eg blei låst heime under corona så har aldri brydd meg om å eige “vil være fri”, men nå nærmer det seg jo ein egenandel i aksjeverdi og om boligprisene forsetter å falle så kan eg antageligvis kjøpe leilighet til våren om eg forsetter sparing i samme tempo.

Så når eg skriver dette så innser eg sjøl at aksjer kanskje er litt for risikabelt nett nå om eg vil kjøpe leilighet nå snart, iutgangspunktet så var aksjepengene penger eg “glemmer” at eg har, tenkte det kunne være hyggleig 40 års presang/midlivskrise penger til meg sjøl, men perspektivet har endret seg litt nylig

4 Likes