Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Råvarer

Supert jeg kan bidra,
Har vel sett gjennom årene ; “jo flere dører man åpner, desto mindre forstår man”…

Begynnte å skrive meg bort her nå, så sender heller over en link som forklarer dette bedre, har brukt dette i mine gull selskaper.

Likevel, ett godt tips er å sammenligne tilsvarende prosjekter, markedet reflekterer ikke bestandig reelle verdier…

1 Like

Kort fortalt fordi Kina kommer til å roe ned og Kina står for 50% av forbruk av metaller globalt. Så jeg antar noen få år.

Kina ønsker å dempe den sterke prisstigningen, spørsmålet er om de klarer det, og hvor langt de vil gå

1 Like

I inflatoriske tider pleier råvarer og energi gjøre det godt

1 Like

Kommer til å bli det beste tiåret for edle metaller ever. De har såvidt startet printing pressa

1 Like

Tror Kina uansett er mest opptatt av industrimetall

1 Like

Jepp, men mest av alt gull! Kina har hamstret metaller generelt som aldri før de siste årene. Så mye at lampene lyser rødt i Canada. Kina knows what’s up! Spesielt interessant er hvor sykt mye gull de har hamstret. Digital yuan backa av gull?

2 Likes

Kina er blant annet storseier i selskapet jeg nevnte ovenfor her; Ivanhoe Mines. Når kobber prosjektet deres er helt utviklet er det estimert å bli verdens andre største kobbergruve.

2 Likes

Ja, Kina er også frempå og handler komplette gruver, gjerne “sitting Ducks”.
De slukte et gull selskap jeg satt med i fjor på denne tiden; Guyana Goldfields , Canadisk eid, drev i Guyana.
Det var Mao fler enn meg som syntes prisen var latterlig lav, og vi fikk en budkrig hvor Kinersene bare skulle ha kloa i dette. Mao, de er absolutt på banen.

1 Like

…wow.

2 Likes

Tidenes mulighet. “Few understand this”

2 Likes

Hei :slight_smile: Hvordan tenker du (og alle dere andre) man best kan utnytte denne muligheten, som man selvfølgelig ikke har en garanti for at faktisk er en mulighet, men likevel. “Råvarer” er vel så mangt. Var inne og tittet på den mest populære råvare-ETFen på Nordnet, lite info å finne utenom at den er bredt diversifisert. Og er en syntetisk swap? Ikke ord som innbyr til tillit hos en amatør som meg, som ikke helt skjønner akkurat hvordan dette da er bygget opp.

Og om jeg blir fristet til å velge spesifikke råvarer; bør jeg holde meg unna det med mindre jeg faktisk har et velfundert resonnement om hvorfor jeg velger den eller den råvaren? Det er lett for min del å bli revet med, men hvordan ansees risikoen ved å henge seg på “råvarehypen”? Jeg tror jeg kan lure meg selv til å tro at jeg forstår sammenhenger i råvaremarkedet, men jeg tror ikke jeg egentlig kan forstå det, i alle fall ikke med mitt kunnskapsnivå pr i dag.

Nå ble det litt tanketog fra min side, og det jeg egentlig lurer på er: Finnes det en tilrådelig måte for en amatør å innta en forsiktig (men spekulativ) posisjon i råvaremarkedet? Er det noen som har noen gode ressurser som samler informasjon om dette på en lettfattelig måte?

Hadde satt pris på om noen som har god innsikt i investering i råvarer kunne kommet med sine “tips for dummies”. Eventuelt fortalt at “råvarer” er en alt for omfattende kategori til at det går an å gi tips på den måten :slight_smile:

De fleste på forumet som er investert for råvare oppgang eller som hedge mot aksjemarkedet er investert i edle metaller, og da spesifikt gull eller sølv(sjekk ut sølv og gulltråden her). CRB eller commodites index’en inneholder alt fra korn til uranium. Mange av råvarene har allerede gått veldig bra siste månedene som f.eks tre eller uranium. Så har du f.eks edle metaller som er veldig lavt priset historisk sett nå

Alle råvarene har veldig stor forskjell på total market cap, og beveger seg veldig forskjellig i forhold til mange makro faktorer, etterspørsel osv. Så totalt sett er det absolutt mye å sette seg inn i om man skal investere bredt i råvarer. Markedene hvor man finner mest informasjon daglig er edle metaller, olje, og uranium markedet tror jeg.

Om man vil investere i f.eks edle metaller har man godt utvalg på Nordnet hvor man kan investere både i junior, og senior minere (junior = gruver under utvikling/senior= etablerte gruver) i gull og sølv, og en drøss med forskjellige fond og ETF’er.

2 Likes

Tusen takk for svar! Gull og sølv har jeg funnet mye god info om på forumet, og det virker også mer oversiktelig når det gjelder investeringsalternativer. Alt det andre er litt mer blurry:)

1 Like

For å legge til litt mer her: Hvis man ikke bare er bull på PM så kan man f.eks fordele seg på BGF World Energy, BGF World Mining, og AuAg Silver Bullet / BGF World Gold. Så får man litt av hvert. Soft commodities er det verre med, må man trolig innom ETNer ol.

2 Likes

Støtter denne. Enkleste måten om man føler det er vanskelig å få overblikk over de forskjellige selskapene er å investere i noen av de kjente store fondene som f.eks de @holmes nevner her. Kan varmt anbefale AuAg silver bullet forresten. Når det gjelder gull vs sølv er det historisk sett mer oppgang å hente i sølv enn gull i en bulltrend.

Om man vil “spice” opp porteføljen litt med junior minere kan jeg også anbefale å følge TheLastDegree på twitter

2 Likes

Kan forresten også slå et slag for AuAg Precious Green A med fysisk gull og eksponering mot grønn energi og råvarer som støtter det grønne skiftet.

2 Likes

Kina manipulerer ned råvareprisene:

1 Like

Litt minus på BGF World Mining, men det er en mindre posisjon. Foreløpig satser jeg på at det er en sånn 2006 dipp

1 Like

Bedret seg nå, så blir det spennende å se om den skal bryte opp sammen med inflasjonen og nå nye høyder.

1 Like