Det er feil. Han ligger inne med Ørn As på 10. og på 49.plass med eget navn. Du har tilgang på listene som insider.
Spennende artikkel på DN idag.
REC på listen blant 5 selskap som får full score i henhold til EUs grønne liste, ifølge danske bank sin analytiker.
Kanskje derfor vi ser DNB sine fond sitt inntog på listene ?
Har tro på videre oppgang, iallefall teste forrige topp på 15.
Hvilke andre selskaper er med på denne listen?
For en strålende Desember for REC. Og bedre skal det bli ut i 2021
Oppdatert analyse den, 22.12.2020]:
Teknisk Analyse av REC Silicon (ticker på Oslo Børs: RECSI)
Rec Silicon (RECSI) aksjen har altså vist en svært sterk utvikling de seneste månedene, og etter mange flere veldig positive nyheter rundt selskapet, og Aksjeanalyser.com tror aksjen nå kan stå foran videre kraftig oppgang både på kort og lang sikt.
Etter å ha konsolidert en stund mellom NOK 10.00 og NOK 12.50 så brøt aksjen nylig opp fra denne konsolideringsformasjonen, og har med dette nå utløst et nytt kraftig teknisk kjøpssignal.
Aksjen møter nå lite teknisk motstand før rundt NOK 20.00, og deretter opp mot øvre trendlinje i den bratt stigende trenden som aksjen nå beveger seg innenfor, rundt NOK 35.00 – 40.00 (jf. dag og ukediagram).
Ulike momentum-indikatorer som RSI, Stochastics og MACD signaliserer alle videre oppgang for REC-aksjen på kort sikt, og det indikerer igjen at aksjen gjerne kan komme opp mot NOK 25.00 – 35.00 nivået i løpet av kort tid (1-3 måneder).
Aksjeanalyser.com sin egen tekniske og kvantitative analysemodell, SignalListen, har vært i kjøpssignal for REC-aksjen siden aksjen var rundt NOK 3.90 i midten av juli 2020 (jf. diagram ‘SignalListen’).
Aksjen er over både 50-dagers og 200-dagers glidende gjennomsnitt, og 50-dagers glidende gjennomsnitt er over 200-dagers glidende gjennomsnitt.
Dette indikerer at både den kortsiktige og langsiktige trenden for REC-aksjen har vendt til positiv, og er et kraftig teknisk kjøpssignal for REC-aksjen
Basert på dette samlede svært positive tekniske bildet for REC Silicon (RECSI) så vurderer Aksjeanalyser.com potensialet for aksjen til å være rundt NOK 25.00 – 35.00 på gjere bare 1-3 måneders sikt, og NOK 40.00 – 50.00 på 6-12 måneders sikt.
Aksjen er som kjent for de fleste svært volatil (altså svinger veldig mye) så det er naturligvis da også høy risiko ved å investere i aksjen.
Slik Aksjeanalyser.com vurderer det så har aksjen fortsatt et veldig stort potensiale både de neste 1-3 måneder og de neste 6-12 måneder.
Aksjeanalyser.com har for øvrig REC Silicon (ticker på Oslo Børs: RECSI) i sin modellportefølje for Norge og med 20 prosent vekting i aksjen, og ser altså et videre stort potensiale for aksjen i tiden fremover.
Aksjeanalyser.com ser et potensiale for aksjen opp mot NOK 25.00 – 35.00 på kort sikt (1-3 måneder) og NOK 40.00 – 50.00 på mellomlang sikt (6-12 måneder).
Røkke-gevinst på 1 milliard i REC Silicon
Ett år etter Kjell Inge Røkke kjøpte REC Silicon-aksjene på billigsalg av Jens Ulltveit-Moe, har han opparbeidet seg en gevinst på 1 milliard kroner.
LIVET SMILER: Kjell Inge Røkke kjøpte sine første REC Silicon-aksjer til kurs 1,33 kroner. Tirsdag ble aksjen handlet for over 15 kroner.
20:56 - 22. des.
Ordtaket «den enes død, den annens brød» er dekkende for det som har skjedd i REC Silicon det seneste året.
- desember 2019 kom den overraskende meldingen om at Jens Ulltveit-Moe hadde solgt sine aksjer i REC Silicon til Kjell Inge Røkke og Aker Capital. Etter flere år med enorme tap på sine grønne investeringer, ble Ulltveit-Moe nærmest tvunget til å selge aksjene av likviditetshensyn.
Røkke betalte bare 85 millioner kroner for 23 prosent av aksjene i silisiumprodusenten, noe som tilsvarte en aksjekurs på 1,33 kroner.
Kjell Inge Røkke har allerede 78 prosents avkastning i REC Silicon
Kraftig kursoppgang
Deretter begynte REC-aksjen å stige. Da det i høst ble hentet inn 1 milliard kroner i en emisjon, ble kursen satt til 10,80 kroner. For at Røkke skulle beholde sin eierandel måtte han bidra med nye 230 millioner kroner.
Alt i alt har Røkke kjøpt REC-aksjer for litt over 300 millioner kroner.
Tirsdag gjorde REC-aksjen en nytt byks Oslo Børs på rundt 10 prosent til over 15 kroner. Det verdsetter selskapet til over 5,6 milliarder kroner, og Røkkes aksjepost til 1,3 milliarder.
Industribyggeren fra Molde har dermed en urealisert gevinst på cirka 1 milliard kroner, ett år etter at han kjøpte sine første aksjer.
SPIST ER SPIST: Pilene pekte stort sett nedover med Jens Ulltveit-Moe som storaksjonær i REC Silicon.
Om salget til Røkke sa Ulltveit-Moe i høst til Kapital:
«Det går opp og ned. Spist er spist. Jeg setter meg ikke ned og gråter i det stille, men klart jeg synes det var helt for jævlig. Jeg følte meg som en kasteball i Trumps handelskrig med Kina. For det første: Jeg måtte selge. For det andre: Jeg ser nå at Røkke går inn i fornybart med riktig timing. Så han ler sist og best. Jeg hadde nok overdreven tro på meg selv og egen organisasjon.»
Kan Røkke lage gull av gråstein?
Flere tiltak
I fjor var det imidlertid ingen selvfølge at Røkke skulle gjøre en kule på REC-aksjen.
ANNONSE
Sommeren 2019 ble REC Silicon tvunget til å stenge ned hele silisiumproduksjonen ved anlegget i Moses Lake, i staten Washington. Da hadde fabrikken allerede gått for halv maskin en god stund som følge av handelskonflikt mellom USA og Kina, kombinert med at stadig mer av verdens waferproduksjon er flyttet til nettopp Kina, som REC var utestengt fra på grunn av en skyhøy tollsats.
Denne høsten er det imidlertid satt i gang flere tiltak som på sikt kan føre til en gjenåpning av Moses Lake-fabrikken. Det har for alvor satt fart på kursutviklingen. Så sent som i sommer ble aksjen handlet til under 3 kroner.
Det viktigste som har skjedd er at flere solenergiselskaper, med amerikanske Violet Powers i spissen, ønsker å bygge opp en komplett ikke-kinesisk verdikjede. Planen inkluderte en solcelle- og panelfabrikk på 5 gigawatt på andre siden av veien for RECs silisiumfabrikk i Moses Lake.
For et par måneder siden ble det også kjent at en koalisjon av selskaper har dannet Group14 Technologies, som ser på muligheten å starte opp produksjon av silisiumbasert anodemateriale til batterier ved hjelp av silangass fra Moses Lake.
Røkkes solenergi- og batterifabrikk kan virkelig bli en slager
Hentet 17 millioner dollar
Tirsdag ble det kjent at Group14 Technologies har sikret seg 17 millioner dollar i en serie B-finansiering, ledet av SK Materials.
Det sørkoreanske selskapet, som har spesialisert seg på å produsere forskjellige industrigasser, har en markedsverdi på rundt 25 milliarder kroner. I fjor omsatte selskapet for over 660 millioner dollar og satt igjen med 110 millioner på bunnlinjen.
– Som en av verdens ledende produsenter ønsker vi å være i forkant av etterspørselen gjennom kontinuerlig å lete etter lovende selskaper med patenterte og banebrytende teknologier, sier SK Materials-sjef Lee Young Wook i en pressemelding sendt ut av Group14 Technologies.
– En investeringen fra en industriledere som SK Materials er en bekreftelse på at vår neste generasjon litium- og silisiumbaserte materialteknologi har potensial til å omdefinere kapasiteten til batteriene, legger Group14-sjef Rick Luebbe til.
God lønnsomhet
I forbindelse med høstens emisjon i REC Silicon, ble det samtidig lagt frem lyse prognoser for Moses Lake-fabrikken.
Ifølge konsernsjef Tore Torvund ville silisiumanlegget oppnå et driftsresultat før av- og nedskrivninger (EBITDA) på 100 millioner dollar, med en kapasitetsutnyttelse på 75 prosent.
På spørsmål om REC Silicon er avhengig av at både Violet og Group14 må lykkes for å få til en oppstart av Moses Lake-fabrikken, svarte Torvund:
«Ja, slik ser det ut i dag. Etterspørselen må være stor nok til å dekke en kapasitetsutnyttelse på minst 25 til 30 prosent for at det skal være lønnsomt å starte opp Moses Lake igjen. Det er derfor vi forsøker å sette sammen en portefølje med produkter slik at vi kan komme raskest mulig i gang.»
Fikk fart idag også. HOD 16,90 ,-
Finnes ikke mye motstand her så den kan godt gå langt høgre
Det er vel litt motstand i området ± 16,8. Neste motstand 20.
Hadde ikke sett for meg at den skulle snuse på 17 alt i dag
Enig i 20. Blåser den forbi så blir det gøy
Her er et intervju med CEO av group14
Rick Luebbe
De hentet nylig 17m$ som utgjør en samlet pot på 41.5m$ i total investering siden noteringen i 2015.
Som kjent har REC og group14 nylig inngått et samarbeid.
(October 13, 2020) – Today Group14 Technologies (Group14), a global provider of silicon-carbon composite materials for global lithium-ion (Li-ion) markets, and REC Silicon ASA (REC Silicon), the leading producer of advanced silicon materials, announced the two are partnering to develop a full-scale, co-located commercial production facility at REC Silicon’s Moses Lake plant.
The facility underlines Group14 and REC Silicon’s collaboration in relation to ongoing pilot plant production and testing at REC Silicon’s FBR polysilicon and silane gas plant in Moses Lake, WA. The large-scale commercial facility will be the first and largest silicon-carbon anode material plant globally that will enable lithium-silicon batteries and accelerate the electrification of everything. The full-scale facility is expected to break ground in 2021, with the capacity to bring 12,000 tons/year of advanced silicon battery materials to the global Li-ion market by 2023.
Blir spennende å se hvor kursen går de siste dagene før 2021. Teknisk er vel den overkjøpt på kort sikt, men mye volum siste dagene før jul og trenden er fortsatt positiv.
Kanskje vi ser 20 kr å mulig test av motstand på 20+ før den stabiliserer seg på et nivå. 1-3 ukers sikt.
Hyggelig å våkne opp å se at vi er over 17 idag. Tipper/håper over 17,50,- idag. 16:25
Ser i andre forum at det tidlig i år er kommunisert kontakt imellom Rec å US army for utvikling av batterier med Silan. Noen som sitter med mer info/link om dette?
Mye gevinstsikring her idag før året er omme. Men det må til etter en ganske så brå stigning de siste 2-3 ukene. Er man long kan man sove godt om nettene. Mye spennende ila de neste året som vil ta REC på et annet nivå enn idag.
Hei, ny, mest interessert i REC og Vaccibody.
Utvilsomt spennende med Group14. Denne guidingen fra FA gjelder vel i fremtiden og ikke fra og med oppstart?
Jeg frykter dog noen røde år før vi får se blått og at jeg selv mister interessen for aksjen i mellomtiden. Håper på mer info før jeg forplikter meg videre, kursen pdd. virker fair value gitt all usikkerhet. Håper klarere beskjeder kan komme.
Ikke bare group14 som er spennende! Violet power med Charlie Gay som CEO er også ganske spennende! Her kommer en liten triggerliste jeg har stjelt fra FA.
- Violet power website goes online
- Violet power to announce products and start of production
- Group 14 first delivery to consumer electronics customer Q1 2021
- Group 14 IPO
- Phase 1 trade deal US-China implemented and 57% tariffs dropped
- Restart of ML announced. 9 months of commissioningand the plan is to be in production Q2 2022
- Ingot and wafer solution in the US (1366 technologies)
- Improvements and increased margins at Butte
- Yulin reactor liner back in place (supply interrupted due to Corona) and ramp up of FBR-B electronic/mono grade
- Biden to win majority in Georgia senate election January 5th
- FBR official considered next gen polysilicon technology. (GCL trying to ramp up)
- Xinjiang polysilicon (25% of global capacity) is banned from US/EU markets
- New partnerships or customers to ML announced
- REC Incorporated in Aker Horizon portfolio
- Insiders buying/increasing number of shares
- OBX hovedindeksen
Lykke til med dine investeringer Namaste99! Jeg er personlig long i selskapet og selger ikke på en god stund.
Har jo også Butte som er i drift på andre siden av elven og tjener penger😉 Ble forresten prøvd ett oppkjøp av den fabrikken for ikke lenge siden.
Ledelsen takket nei til budet, så da har man vel en anelse av hvor dette går.
Ja mye bra på gang.
Problemet er at kinesiske produkter flommer over markedet og disse produktene er billig, fordi kinesiske myndigheter lager de med tap. Men jeg vet tiden er på recs side. Batteriet med silisium blir MASSIVT. Så får vi se hva markedet tror utover 2021.
Takk for informasjon og godt svar André
Det er nettopp derfor vi bør kjøpe Rec nå. Om du følger litt på Med Makro. Så vil ikke lenger Vesten lenger akseptere Kinas markedsdominans og det ikke bare i Sol industrien, andre bransjer ligeså. Men spesielt Sol, som da alle vet/tror/ og innvesterer i det som skal bli den Nye Olja. Spesielt er det vanskelig for USA og Europa at kina skal ha monopol på denne verdikjeden. Derfor sitter RECSI nå med en Fabrikk som Vesten vil HA og trenger.
Så jeg tenker og tror av de signaler som har blitt gitt fra politikere i Vesten og spesielt USA med at de vil komme co2 avgifter /Subsider og andre miljøkrav vil sette Rec sin fabrikk i det gode selskap og en extra premie på sitt silisum.
Begge sidene av blokkene i USA blåe og de Røde vil og skal sørge for egen Supply chain i USA og Europa tiltende litt etter.
Dette ser markedet og har begynt å prise selskapet . Og Jeg tenker vi har mye, mye å gå på fremover. Så her sitter Jeg long. Å trade denne Nå er ytterst vanskelig. Rett og slett To Bullish.
Stor etterspørsel etter silisium er vel også en viktig faktor.