Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

REC Silicon (RECSI)

For lenge siden, så var det sterk korrelasjon mellom kursen i REC og oljeprisen (Så skapte jo en storm av motvind og kjepper i julene at energiprisene aldri ble reelt definerende for REC sine markedsvilkår).

Nå synes jeg det er rart at aksjemarkedet åpenbart ikke ser noen sammenheng mellom dagens olje- og energipriser (som er høye også uten potensiell konflikt), og mulighetene til REC på mellomlang og lang sikt.

3 Likes

Rec som mange andre aktører som er avhengig av store mengder strøm er vel ikke så sensitiv for energipriser som man skulle tro som følge av langsiktige avtaler på strøm (jeg snakker kun på generelt grunnlag). Dersom disse prisene holder seg over tid kan det hende, men da gjelder det fort også evt konkurenter.

Det er også mange faktorer som spiller inn i forhold til hvor høy strømprisen er lokalt der Rec opererer.

Drar frem Elkem som et eksempel. Ikke spesielt høyt energikostnad der i q4, selv om de har flere fabrikker i Norge hvor prisene som kjent har vært ekstreme til tider.

Men interessant betraktning. Er jo derfor man bør få til en skattefordel eller to, om man virkelig vil ha grønne virksomheter som Rec.

Der misforstod du hva jeg mente. Det var en positiv korrelasjon mellom oljepris og aksjekurs før. Økte energipriser gjør sol enda mer konkurransedyktig, og øker markedsgrunnlaget for hele verdikjeden REC nå omsider ser ut til å bli en trygg del av. Og REC sitt konkurransefortrinn er nettopp at FBR-teknolgien er betraktelig mindre energikrevende enn alternative metoder.

Ahh, beklager. Trodde du siktet til økte energikost for Rec som følge av økt gass/oljepris.

1 Like

Er vel andre faktorer som veier tyngre nå antar jeg. Virker ikke som markedet har helt tro på at denne oljeprisen/ gassprisen vil vedvare heller.

REC Silicon - Fourth quarter 2021 results

Etter krigens start i Ukraina har nok fokuset på dette øket betraktelig.
Plukket noen ekstra REC aksjer siste tiden.

5 Likes

https://www.bloomberg.com/professional/blog/eu-gas-exit-could-lift-wind-solar-spending-by-300-billion-euros/

REC Silicon - Aker Horizons sale of shares in REC Silicon ASA to Hanwha

Røkkes Aker Horizons selger seg ut av Rec Silicon for milliardbeløp

Var ikke mye Røkke fikk gjort i REC gitt før eventyret var over… Hva fikk han egentlig til etter sitt inntog i REC annet enn en himmelsk gevinst? Jaja blir spennende å se hvem som tar over roret…

Viktig steg

– Dette er et viktig steg i gjenoppbyggingen av leverandørkjeden for solenergiindustrien i USA. Hanwha er en ledende produsent globalt og driver den største modulfabrikken i USA, mens Rec Silicon er den polysilisiumprodusenten i verden med lavest CO2-avtrykk, sier Aker Horizons-sjef Kristian Røkke i en børsmelding.

Hanwha vet hva de vil ha. De skal blåse liv i Moses Lake! Sann mine ord!
Jeg tolker meldingen svakt postiv :slight_smile:

Edit: Etter nærmere ettertanke så ringer det noget i oppkjøpsbjellene mine :bell:

Tolker meldingen svakt positiv/optimistisk for REC. Veldig positiv for Aker Horizon/Røkke :smiley:

1 Like

Tenker du dette er mer positivt for Aker Horizon/Røkke enn f.eks. deg, hvis du er aksjonær?

Dette var overraskende gitt! Men er vel et resultat av at øvrige deler av dette systemet desperat trengte penger.

2 Likes

Nja- jeg er ute av REC nå fordi jeg synes det tok for lang tid med ML- er man langsiktig aksjonær kan en ny storeier som vil trykke mer på egentlig veldig positivt-hele REC avhenger jo av at man starter opp ML.

For AKH er jo kapitalbehovet stort, AOW og sikkert ACC og trenger jo garantert mer penger fremover før de begynner få merkbare inntekter.

Men hvorfor i all verden står det ikke i børsmeldingen hvor mange aksjer Koreanerne nå eier?!

Det ble emitert 48 213 001 aksjer tidligere, men har de kanskje kjøpt noen også?

Aksjonærlisten her på TI vet jeg virkelig ikke om er til å stole på for dette selskapet, men der står det en konto på delt føsrsteplass med Aker Horizon med akkurat like mange aksjer som dem nå? I så fall betyr det nøyaktig negativ kontroll.

Edit: Ja her var det jeg som har fulgt dårlig med. Aker solgte dem 20 mill aksjer i forbindelse med den tidligere avtalen også (NewsWeb), så det stemmer at de altså har negativ kontroll nå.

Men hvorfor i helvete står ikke dette i klartekst i meldingen! At det altså nå er negativ kontroll, og at det utløses tilbudsplikt til øvrige aksjonærer?

Kan virke som de er en aksje under budplikt. Nøye planlagt👌

1 Like

Hva får du om du deler 420.625.235 på 140.208.552?

140 aksjer over 1/3 er de faktisk.

Hvis handelen nå starter under kr. 20,- så er dette helt sykt!

Edit: My bad! Antall aksjer i følge Nordnet er 420.625.235, men det stemmer ikke! Riktig antall er i følge siste børsmelding om kapitalforhøying 420.625.659. Og da er det en aksje under ja.

Men det er likefullt idioter som selger aksjer for under kr. 20 nå!

Er tydeligvis nok av folk som ikke synes de fortjener en like god pris som Røkke for aksjene sine :roll_eyes:

2 Likes

Hanwa Solutions øker fra 16,67% (dagens eierandel) opp til 21,34%

Hanwa Corp kommer inn som “ny” på eiersiden med 12%

Er nok derfor bud ikke ligger inne, og kurs er under 20kr. (Enda)!

Sist Hanwha kjøpte aksjer i REC så steg aksjen 7 dager på rad.

1 Like