Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

REC Silicon (RECSI)

Er jo bare å håpe at 12.20 holder. Personlig ville jeg holdt meg unna før den viste bekreftelse på det.

Ja, det er risikoen jeg også ser. Let’s see how it plays out :slight_smile:

Det største Rec-hinderet kommer i april

Her har ikke E24 fått med seg at REC vil få et -betydelig- upfront beløp ved kontraktsinngåelse med Hanwha.

Ei heller at Lodbrok har tilbudt å finansiere til langt bedre vilkår når usd110m bond forfaller.

Utsteding av ny bond til langt bedre vilkår bør være nada problem hvis det trengs (forrige bond ble inngått i en tid med helt annen og mye større risiko, og fikk vilkår deretter).

Det fremstilles som om REC ikke har alternativer på bordet utenom emisjon. Men alternativer har de altså flere av!

(Som aksjonær ville jeg også uten tvil ha deltatt i en vekstemisjon v/behov for å kvitte oss med bond, men det blir neppe aktuelt.)

6 Likes

Nei, det har E24 mest sannsynlig ikke fått med seg. Jeg skulle bli forvånet hvis de veit hvilke Hanwah og Lodbrok er.

Tanker om at Hanwha nå selger til seg selv, sort of say? Er Group 14 eller hva de heter ute av bildet?

Intensjonsavtalen med Hanwha (altså MOU, dvs ikke kontrakten folk venter på) er vel på 100% av RECs produksjon (både poly/monosilisium til sol og halvlederindustri -dvs elektronikk- og silangasser). Forbehold om at jeg husker rett i farten, er ute på tur.

Så vet vi at flere aktører i form av batteri/anodeprodusenter ønsker noen av de samme produktene (silangasser), og at iallefall et par av disse nærmest vil samlokaliseres med REC på nærliggende arealer. Det kanskje kan gi REC en gunstig forhandlingsposisjon overfor Hanwha?

Så har vi også “jokeren” med Project Riser, som gjengen på Discord har klart å grave frem mye info om. CEO i REC har både bekreftet at prosjektet er reellt, og avkreftet at det er REC selv som er prosjekteier i Project Riser (“not our story to tell”). Prosjektet er så vidt tegningene viser, plassert inne på RECs tomt.

Hvis Project Riser IKKE er Hanwha/Qcells i noen slags konstellasjon, påvirker også denne aktøren RECs forhandlingsposisjon. Hvis det ER Hanwha, bekrefter det at koreanerne mener alvor (hvis noen fremdeles var i tvil om det…).

Uansett er samlokaliseringen inne på RECs tomt et tegn på at vedkommende aktør er interessert i silangass. Det er enklere å levere denne direkte i pipeline fremfor å tappe den på tanker for transport/distribusjon (samme tankegang har nok batteriaktørene lagt til grunn når de velger Moses Lake som lokasjon).

Poly/monosilisium i granuler som Fluid Bed-prosessen til REC leverer, er langt enklere å håndtere enn gassen mtp pakking, transport og distribusjon. Det er ingen tungtveiende grunner til å etablere seg inne på RECs tomt dersom det “bare” er granulene man har bruk for.

Til slutt: det samlede bildet er at omsetning av hele produksjonen neppe blir noe problem, da alt som har materialisert seg det siste året tyder på at kundene bokstavelig talt står i kø i nær fremtid.

Det er vel snarere snakk om et mulighetsrom for REC, med tanke på eventuell fremtidig videre utbygging og oppskalering av produksjon. Når kinesisk kullfyrt-silisium og uygursk-slavearbeid-produkter blir bannlyst, er det lavkarbon/grønne/etiske produsenter som REC som er i posisjon til å drive industrien fremover og tjene store penger.

Kombiner dette med energibehov som bare øker og øker globalt, og vridning fra fossile til fornybare energiformer (bl.a. for at vesten skal ut av Russlands og Kinas klamme fossilenergigrep, spesielt etter Ukrainakrigen), så må man ha Molnes sine briller på for å tro at dette ikke går hele veien rett i mål.

5 Likes

REC Silicon Update of Restart and Offtake Activities in Moses Lake

6 Likes

Nu kommer reprisingen. Og short’en er ganske stor. :blush:

2 Likes

Digg å være inne her ja :innocent:

1 Like

På tide! :partying_face::partying_face:

Spicy :fire::fire::fire:

2 Likes

Egentlig ingenting nytt som vi allerede veit. Og forhandlingane pågår endå…

1 Like

Men greit å få det helt klart, at ting går som planlagt, at forhandlingene går framover og at de er glade for investeringene til Q-cell. Dette er jo et tilsvar på løgnene og pisspreke til Molnes i FA.

1 Like

Absolutt! Er vel meir meint for media og journalisters del ja.

Ja, og de aksjonærene som lar seg påvirke av alt tullet finanavisene skriver om Recsi.

2 Likes

karl johan molnes → nigeriabrev !!! syk man. er det noen som vet om han eier er med i et investeringsselskap ol. Mannen må jo ha en stor short inn et sted sånn som han hater Rec

1 Like

Merkligt at finansavisen slipper frem en slik fyr. Begriper de ikke hvilket intrykk det ger? Oppenbart gir de blaffen i at avisen får Donald Duck ar fremstå som en seriøs tidskrift før finansiell informasjon i jemførelse. Men folk betaler ju før finansavisen, så kunder og annonserer er oppenbart førnøyde med den meget lave kvaliteten.

Han og FA mister bare troverdighet, så svært få som fortsatt tar han seriøst tror jeg. Jeg har 3 mnd for 1 kr abonnement, skal så klart ikke fornyes. E24 syns jeg per nå er beste finansavisen, og den billigste. Betaler 89 kr i mnd og den prisen har jeg så lenge jeg er abonnement, det var kampanjepris da.

Forøvrig hørt rykter om at Molnes brant seg noe veldig på Recsi back in the days…se historikk på kursen, så kan man jo forestille seg. Kanskje er han motivert av bitterheten etter det.

1 Like

Molnes har slagside så det holder. Den siste uken har han skrytt Endúr opp i skyene fordi de var smarte nok til å kjøpe Artec Aqua. Siden det oppkjøpet skjedde har Endúr tapt penger, misligholdt obligasjonsbetingelser, ikke informert markedet om misligholdet i tide, blitt sanksjonert for det misligholdet, hatt en emisjon, og i alt hatt et kursfall på rundt 50%.

Recsi er ned ca 10% i samme periode. Ikke en vinneraksje på børsen akuratt, men om Endúr er det Molnes trekker frem som en god aksje tror jeg man skal holde seg langt unna rådene fra den mannen.

3 Likes