Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Rentefond

Aner ikke, kan være det overhodet ikke er et problem. Har ikke tenkt på å investere, men er vanlig med kaskader når noen virkelig store går.

Jeg driver egentlig alltid å spør “hva hvis” på investeringene mine. Nekkar feks fikk seg en trøkk kursmessig, men selskapet gjorde lite feil og hadde god tid pga solide finanser. Det er selskaper jeg liker.

1 Like

Ser ikke ut som Heimstaden er på topp ti lista hos Nordnet (men er den oppdatert?). Disse fondene pleier vel å ha en månedlig rapport også, hvor man kan se hva som er vekta hvordan. Vil tippe det er lurt å shoppe litt rundt i år, se på sammensetninger av gjeld. Kanskje bytte litt lavere rente mot litt mindre risiko.

Edit: Det rentefondet jeg finner med mest Heimstaden er Kraft Høyrente, med 6,31% Kan jo bli passe interessant om førstnevnte skulle gå dukken.

1 Like

Ingen problemer ifht Heimstaden for Heimdal, Hagerup har solgt og sikret fortjenesten.

Traff blink

Erik Hagerup i Heimdalfondene plukket opp skadeskutte obligasjoner i svensk eiendom i fjor sommer og utover høsten – både i Balder og Heimstaden Bostad. Det har alene bidratt til mellom 1,50 og 1,75 prosent av avkastningen i fondet det seneste året.

Nå har han valgt å ta pengene av bordet.

– Vi solgte alt for noen dager siden. Det gikk litt fortere enn vi så for oss, men på dagens priser er ikke dette noe for oss lenger, sier han.

5 Likes

jøss så rått. overasket over så høyt utbytte også. var ikke forberedet på det. FRemstår jo som fantastisk dette fondet. 10% rente og lav skatt.

Asså jeg hadde 80 000 investert pr nyttår. Og fikk 4000 i utbytte ser det ut som.

2 Likes

På tide å genierklære denne mannen? Hørte intervju med Sissener på Pengepodden som også har et high yield fond. Han var passe fornøyd med 10% avkastning i 2023. Det ble nevnt i podden at high yield fond gav 10-15% avkastning i fjor. Vel, Heimdal Høyrente gav over 17%!

Som skrevet på en annen tråd, hvorfor skal man sette pengene i mega risikable enkeltaksjer (har tidlgiere investert tungt i biotek), når man kan få en sånn avkastning i rentefond/high yield?

Erik Heimdal for president!

2 Likes

Heimdal Høyrente fortsetter å levere fantastisk;

Utvikling 1 år

+18,55%

YTD:

+3,97%

Pga lav skattesats tilsvarer dette en avkastning på 23% for aksjefond!

Hm…burde fulgt mitt eget råd der :stuck_out_tongue_closed_eyes:
tidligere: les fram til sist torsdag…

6 Likes

Men det vises ikke i porteføljen. Var det noe med utbytte som gjør at det ikke ser slik ut?

Ja, de deler ut utbytte som nye andeler ved årsskiftet.

1 Like

Hei, har 3 MNOK stående på en høyrentekonto som i dag gir 5,1 %. Har samtidig fellesgjeld på leiligheten min på 3 MNOK som har en effektiv rente på 6,00 %. Noen tips til hvordan jeg burde sjonglere på denne “frie” egenkapitalen? Nedbetale all fellesgjeld eller putte alt i Heimdal høyrerentefond eller en kombinasjon f.eks?:slight_smile: Ingen behov for å bruk av EK’en de neste årene.

Kan man forvente en årlig avkastning på +7 % fra Heimdal fremover?

2 Likes

Det du lurer på er om du bør betale ned på lånet?
Her er det de som mener at man ikke bør betale ned på lånet, fordi med inflasjonen så blir det stadig mindre, I min verden er dette en tanke som fungerer for de som har mye penger og ikke merker så mye til høye renter. Selv betalte jeg ned aggressivt på lånet og har vært gjeldfri. Jeg synes det er en frihet i å ikke bekymre meg for renteøkninger, og velge om jeg vil spare det jeg ikke betaler i renter, eller bruke dem på meg selv.

Så mitt råd - betal ned en del på lånet - da frigir du månedlig penger som du kan spare regelmessig eller bruke på det du vil. Du får også en effekt av at inflasjonen reduserer lånet.

4 Likes

Støtter dette. Jeg betalte ned hele studiegjelden da jeg fikk noe arv mellom hendene, og har aldri angret. Selv om man alltid har fått høre at dette var gjelden med lavest rente, så var det noe deilig befriende med å kutte alle bånd til “mitt gamle jeg”. Se fremover. Og å slippe å ergre seg over fakturaen fra staten en gang i kvartalet.

1 Like

Tre spørsmål angående rentefond:
Hva består avkastningen av? Kun renten eller renten plus (minus) kursendring?
Kredittrisiko: Hvordan påvirkes min avkastning i fondet dersom en lånetager ikke klarer å oppfylle forpliktelsene sine?
Beregning av effektiv rente: Ved rentestigning i markedet faller verdien av rentefondet. Hvordan beregnes den effektive renten, og er i så fall det den renten som gir avkastning eller er det kun renten på kjøpstidspunktet som gjelder?

Den eneste grunnen til å ikke betale ned er å beholde mulighet for å kjøpe seg inn på børsen ved et gunstigere tidspunkt.

En mulighet er å diskutere situasjonen med banken og høre om de kan gi deg lavere rente på lånet mtp dine store sparekapital.

1 Like

Tror dere fortsatt rentefond vil være bra ut 2024? Og potensielt inn i 2025?

Rentefond er en veldig bred kategori, hva tenker du på mer spesifikt?

Lurer vel på om folk tror rentene forblir høye da rett og slett og bedre bet enn indeks? Eller i en miks

Lange rentefond vil jo gå best dersom rentene synker. Så det er mange parametre å ta hensyn til. Visse rentefond investerer i utenlandsk valuta. Osv.

1 Like

På tide å sette denne traden på hold?

Men er det sånn at ASK rett og slett ikke går med rentefond?

ASK fordrer minimum 80% aksje i alle fond.

1 Like

Kan du gjengi essensen, har ikke tilgang.