Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Rentefond

Holder på med boligsalg å kommer trolig til å bli sittende på en del kapital noen år (±5 år). Føler personlig det meste på børs er begynt å bli vel dyrt nå selv om litt av penge nok kommer til å gå ditt med.
Det eg lurte på er om noen har noen gode forslag til rentefond som kan være verdt en nærmere kikk.
Har allerede en betydelig del av portoføljen min i Alfred Berg Nordic high yield og synes den avkastning har vært meget bra iforhold til det risikobildet eg tegner på di underliggende papirene.

Er kort sagt ute etter gode tilsvarende kandidater med middels risiko appetitt og en tidshorisont på ca 5 år.

Heimdal høyrente, og kanskje Kraft kan være noe å vurdere.

Er dette fondet ideelt også om man ser for seg en mindre horisont? 6-8 mnd?

Nei, jeg tror ikke noen slike rentefond er å anbefale for så kort tidshorisont, 3-5 år er mer innafor.

1 Like

Heimdal falt ~5% på ei uke da Trump lanserte tollene sine i april. Og de falt vel nærmere 25% under COVID.

High-Yield har det med å stige jevnt over tid hvis stabilt, og så knekke bra ned i urolige tider.

3 Likes

Investment grade har bedre avkastning over tid enn høyrente («junk bonds»). Nå kan det hende alt går helt fint, men vi venter på tolleffekter, PE-fond som må selge unna, en president som krever rentene ned når de kanskje heller burde vært opp osv. Det finnes ikke noe moderat risiko i høyrente. Ville kanskje kjøpt TIPS.

Men er opp 4,55% i år, hvor lang tid gikk det fra de falt 25% til de var oppe igjen? 3 måneder?

Ja, det påvirker jo betjeningsevnen til noen selskaper. Ikke så rart at det påvirker obligasjonskursene.

Var det ikke snakk om at den største delen av det, statsobligasjonsmarkedet nesten ble tørrlagt etter uttalelser om toll fra Trump?

Det gikk opp fordi renta ble satt ned. Sentralbanken har neppe det samme handlingsrommet i dag.

1 Like