Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 2 1

Sverige og Finland må jo for alvor skjelve i buksene nå. Hvorfor skal Putin stoppe med Ukraina når han ser at Nato ikke kommer på banen i ikke-Nato land? Hvorfor skal Nato hjelpe Sverige og Finland og ikke Ukraina?

2 Likes

Barn typ

1 Like

Finland var riktignok underlagt det russiske imperiet gjennom en god del år frem mot den første verdenskrigen. Men hverken Finland eller Sverige er NATO-medlemmer. Bør sveitsere og østerrikere nå også “skjelve i buksene” ? Heller ikke Østerrike og Sveits er NATO-medlemmer. Og hva med alle andre folk og nasjoner verden rundt ? Burde de ikke nå så raskt som mulig bli NATO-medlemmer ? Det er visstnok ganske opplagt at Putin-Hitler er ute etter å erobre hele verden for å utrydde diverse folkeslag i gasskammere…

Sverige, Finland, Østerrike og Sveits bør selvsagt hasteinnmeldes nå.

2 Likes

kan være greit å ikke dele sånt (ansiktsbilder av krigsfanger)… det er vel strengt tatt en geneve konvensjon å ta hensyn til

6 Likes

Vanvittige bilder. Automatisk utløsning av flares og bom fra bakkeskutt missil etter 30. sekunder.

5 Likes

Jeg tror det er logisk å gå så hardt til verks, og at det kan bli vesentlig hardere også.

Årsaken er at jeg mener Putin ønsker å tvinge fram en “fredsavtale” hvor Russland får aksept for å beholde Krim (ultimatum som de føler de MÅ ha), og noen andre deler av Ukraina (primært for å få grensen helt fram til Krim som russisk territoriet tror jeg).

Jeg kan ikke se noen annen vei for Russland hvis de skal oppnå det de ønsker en en krig, en “fredsavtale”, og så vente mens man skifter ut vestlige ledere gjennom demokratiske valg ett par ganger, før man “normaliserer” situasjonen.

Og jeg tror russiske tap blir mindre jo hardere de går inn, og jo raskere de slår Ukraina militært.

Hvis Russland bare støttet disse utbrytergruppene, så ville den fastlåste situasjonen vart videre, og når det blir maktkamp og uroligheter i Russland på ett tidspunkt en gang i framtiden (når Putin dør?), så ville vesten raskt støttet Ukraina og tatt tilbake områdene.

Ergo, hvis man skal forsøke å få dette løst fra Russland sitt perspektiv, så er de nødt til å gå veldig hardt til verks, og tvinge fram en erkjennelse fra Ukraina sin side om at de har tapt.

Det at Russland ønsker noe betyr dog ikke at de får det til. Så jeg aner ikke hvor lett det er for Russland å oppnå det de vil, hvor kostbart det blir, hvor lang tid det tar, osv. Men strategisk, så gir det mening å enten ikke gå inn i det hele tatt, eller gå inn veldig hardt. Slik jeg ser det.

Jeg står på at Russland ikke har tenkt å okkupere og holde hele Ukraina i mange år. Men, de vil vinne krigen først er min teori.

4 Likes

Hvorfor skal ikke Østerrike og Sveits skjelve i buksene om jeg tørr spørre? Små “fiseland” som Putin kan ta om han vil. Husk at vi har med en splitter pine gæren person å gjøre, ta det med i kalkylen.

2 Likes

Det er nok litt mer praktisk vanskelig å nå Østerrike og Sveits enn Finland…
Finland og Sverige skal i møte med NATO imorgen.

2 Likes

Men ja, enig i at situasjonen er mest kritisk for de landene som grenser til Russland.

2 Likes

Russerene møter nok mer motstand enn de hadde planlagt.

Grafiske linker.

8 Likes

B52

7 Likes

Håper dette angrepet koster de(Russland) dyrt og ender med starten på slutten for despoten Putin

9 Likes

I den grad det skulle stemme så er det viktig å “holde hodet kaldt” og ikke la det “koke over”. Sveitserne og østerrikerne har tvert imot grunn til å prise seg lykkelige over sin nøytralitet. Sveits kom seg også gjennom to verdenskriger på en veldig bra måte slik. Ikke for ingenting er det verdens mest demokratiske land med en form for reell folkelig innflytelse og selvstendighet som man her i Norge knapt kan drømme om. Trist at ikke Ukraina kunne. Men det var for stort, for mye naturressurser og en for viktig strategisk plassering til at noe slikt kunne skje.

1 Like

Som er ironien i det hele, iom at Russland har vært sterke motstandere av vestlig intervenering i Midtøsten. Vesten har sine feilslåtte svin på skogen, men det blir å diskutere epler og pærer med henhold til hva som utspiller seg her og nå. Det er ikke vesten som har skyld i at gamle østblokkland ser i den vestlige retningen heller enn mot Moskva.

11 Likes

Skjermbilde 2022-02-24 kl. 13.15.11

4 Likes
13 Likes

Skulle jo bare mangle, men man vet jo aldri med det korrupte pampeveldet som styrer i UEFA og FIFA

1 Like

Så ett interesant intervju på Aljazeera fra en professor i England. Her har vesten aktivt kjørt på Ukraina for å gå til vesten å mot Russland. Vi er nok ikke så veldig uskyldig selv i denne saken som vi kanskje tror.

2 Likes

1 Like