Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 4

Basert på mønsteret fra de siste 20 årene, tror jeg ikke andres død eller lidelse går inn på Putin i det hele tatt. Jeg tror han ser andre mennesker som pappfigurer.

Sin egen helse, sikkerhet og sitt ettermæle er nok mye viktigere for han. Om han virkelig sover dårlig, kan det for eksempel være fordi han føler at han har mindre kontroll over menneskene i apparatet rundt ham. En annen grunn kan være sviktende helse, der han frykter å dø som mannen som ødela Russlands militære makt og prestisje. (Basert på overstyringen av de fagmilitære, er han trolig overbevist om at han er den eneste som kan rette opp situasjonen.)

9 Likes
  1. juli. Kommer Levin med dette utsagnet

He suggested that if Ukraine created hellish conditions in the South, that is, all bridges and railways would be destroyed, partisans would work, HIMARS would hit the bases, then Russians will not be able to keep Kherson. They will have to leave the way they left Kyiv.

Kampen for kherson kan plutselig være over. Spørsmålet mitt er om Ukraina vil la hæren stikke uskadet slik som fra Kyiv. Eller om de vil prøve å fange deler av den, slik at de ikke kan sloss igjen.

Samme hva må en evt tilbaketrekning der være svært ødeleggende for moralen i Russland. Taktikken de har brukt der kan brukes andre steder også. Begynn å slå ut broer, svekk logistikken og kampene og vilje svekkes. Bedre det enn idiotiske frontalangrep.

4 Likes

Styrkene som stakk fra kyiv var jo rimelig skadeskutt. Styrkene rundt kherson får jo daglige artilleri og himars treff på seg. Så spørs om de ikke er rimelig skadeskutt de også

Bra sak rundt artilleri. Og hvor mye Russland har igjen.

5 Likes

Hvis jeg forstår den videoen riktig er dette noe av det siste de risikerer å gå tom for. Men bombingen av depoter gir stor mening for å lage logistisk krøll for russerne.

Det er veldig mye om at men hvis kanskje i videoen.

Han estimerer at de har nok granater til Mars 2023. Og depobombingen tar kanskje ut 1 uke med ammunisjon for et område.

Samtidig skaper depobombingen store logistikkproblemer fordi ting nå må fraktes lengre. Noe som igjen gir mer slitasje på utstyr og bruker mye mer fuel.

3 Likes

Mars 2023 var vel et i verste fall estimat (for russerne). Produksjonen rammes i liten grad av sanksjonene her og de er flinke til å produsere. Det virker for meg som det er andre faktorer som er mer kritiske, bl.a. mannskap.

Man vet heller ikke tilstanden på det som har vært lagret.

Eller om de får produsert. Uansett pr nå kan man anta at de har nok sentralt , men at de sliter med å få ting frem til fronten.

1 Like

Det eksponerer også kjøretøyene deres for potensielt å bli bombardert når nytt depot skal opprettes ettersom områder med depoter som blir truffet åpenbart er områder Ukraina kan treffe med noe. I det hele tatt virker fokuset på depoter å være en god strategi.

På et personlig plan gleder jeg meg også over å lese om ødelagt russisk ammunisjon siden vi vet at en andel av den ville kunnet bli brukt mot sivile. Samtidig har ikke ammodepoter kjempestort mannskap. Potensielt mange liv spart, uten å måtte ta så mange liv i prosessen med andre ord.

4 Likes

Et viktig moment, Russisk ammunisjon flyttes i stor grad manuelt, ved hjelp av soldater.

Fra tog - Depo = via menn.

Fra Depo til Lastebil - Via menn

Fra lastebil til kanonstilling - via menn.

Mens nato kjører tidenes mest effektive truck logistikk system.

4 Likes
2 Likes
4 Likes

Her er nok amerikaneren inne med alt uten å trykke på knappen… tipper de kan legge inn mål. Finne Target og stille inn siktet. Så trykker Ukraina på knappen​:star_struck::star_struck:

1 Like

Bra sak om Himars.

Spørsmålet er hvor mange raketter UKR får.

Estimatet hans er at UKR får 2000 raketter fra USA.

Spørs om ikke USA kommer til å øke produksjonen av disse MYE.

1 Like

Opp mot 15.000 orks skal nå være fanget på Ukrains side av dnipro.

8 Likes
6 Likes

Og HIMARS fortsetter og gi gode resultater for Ukraina.

3 Likes

Er det Norsk våpen de bruker her ? Tar ut stridsvogner på 2,5 km.

2 Likes

Veldig enig i denne artikkelen. Vesten må knuse Ru i Ukr.
Kjør på med avanserte våpen til russerne ligger igjen som stekt kjøttdeig. Også F16 og Eagle/Reaper

10 Likes

Nei er lokalt produsert våpen