Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 4

11:56 Angående det verkliga tillståndet i den ryska ekonomin, så hittas effekterna av de ryska momssiffrorna för april här. -46% i konsumtion, -54% i inhemska produkter och -35% i importerade produkter. Det kan antagligen översättas någorlunda till BNP. Det ligger i linje med det där 40%-iga tappet av BNP via nedlagda utländska företag. Nu är det förstås juli, med junisifforna aktuella, men i verkligheten har det alltså inte blivit bättre om man ska tro Yale-rapporten.

Kreml missade att fejka momsredovisningen då, men kan ha åtgärdat det nu.

8 Likes

Går helt fint å dele den videoen, han har tydelig advart hva linken viser og skjult linken.

I korte drag, så vil Russland ikke gi seg i Ukraina med mindre noen tupper dem i ballene og dytter den ut for trappa.

Jeg tenker at det betyr at Russland kommer til å ty til stadig nye måter å få sendt soldater til Ukraina.

5 Likes

Forsvarsekspert mene russland vil tape krigen og mener det ikke er bare godt nytt ? Må si jeg er uenig i det selv om trusselen om atomkrig øker.

2 Likes

Den største fordelen man kan oppnå ut fra det som nå skjer, er å tvinge frem et regimeskifte i Russland. Om man skal vurdere faren for atomkrig, er det vel dagens regime i Russland som representerer den faren? Om man skulle la Russland vinne krigen, vil jo faren for atomkrig bestå i ubestemt tid så lenge man har et slikt stormannsgalt regime ved makten.

9 Likes
2 Likes

Det tror jeg er lettere sagt enn gjort, men det hadde selvsagt vært gledelig. Ifølge analysen under gjør Putin det han mener gavner regimet hans, altså alt som styrker hans posisjon. I følge en dokumentar jeg så for lenge siden kan ikke Putin miste makten til en opposisjon, for hele hans sirkel er vevd inn i et kleptokrati som da ville komme frem i lyset og rakne. Han er i følge denne dokumentaren verdens rikeste, mens han på papiret er en nøysom og arbeidsom kjernekar.

Sanksjonene virker, ingen tvil om det, hvis man legger økonomisk vekst til grunn. Men den politiske effekten er mer “spennende”. Putin trenger en ytre fiende for å styrke sin stilling. Økonomisk vekst er ikke nødvendigvis et gode for slike ledere dersom det styrker tilhengere av opposisjonen. Jo mer fattig og landsens, jo mer putin-vennlig er den enkle analysen i Russland. “Strong leaders require weak nations” for å vri på en gammel maxime.

Putin kan når som helst trekke seg ut og deklarere en eller annen form for seier, når han finner det opportunt. Men han holder på så lenge det styrker hans posisjon. Russiske soldater og russisk økonomi er underordnet, i følge denne Sam Greene

7 Likes

Har heldigvis ikke sett videoen hvor en ukrainsk soldat kastreres, men å lese om det er mer enn nok (fra et egoistisk ståsted, vern for egen psyke). Det er så grufullt deprimerende å tenke på hva mennesker er i stand til å gjøre mot andre. Urettferdigheten i verden har sjeldent vært tydeligere for meg enn når slike enkeltskjebner blir løftet frem, og jeg ser på mitt eget liv her i trygge Norge. Får en til å stille seg noen spørsmål om perspektiver og hvilke bekymringer jeg bruker tid på. All smerte er subjektiv og relativ, er absolutt ikke tilhenger av en filosofi hvor man ikke kan ha det vondt fordi andre har det verre. Men dette er next level terror. Fy søren. Og her sitter jeg, fullstendig hjelpeløs føles det som. Måtte bare få det ut.

21 Likes

Har ikke sett den jeg heller, omtalen holder lenge. Det jeg derimot har sett er skjermbilde av russernes reaksjon med emojis på sosiale medier (telegram eller vk eller noe sånt), jeg vet ikke hva som er verst. “Ler-så-jeg-griner”, “hjerte” etc. Man kan lurer på hva som foregår inne i hodet, og man blir fristet til en avstandsdiagnostisering. Enten er man fullstendig forkrøplet av den russiske propagandaen, eller så føler man seg truet (muligens mye på grunn av den samme propagandaen) og blir fanatisk og reagerer slik som en slags forsvarsmekanisme. Er det ikke litt sånn at når russerne er på defensiven så skjer slike grove brudd oftere?

10 Likes

Vet ikke svaret på det siste du spør om, men det er godt mulig. Jeg blir såpass matt at jeg ikke orker å forsøke å forstå, men stempler det i mitt hode som psykopati eller manglende sjelsevner. Men vi vet vel godt fra historien at ingen av disse diagnosene er nødvendige for at noen skal begå de mest groteske handlinger.

3 Likes

Det er noe seriøst galt med det russiske samfunnet. Korrupsjonen og umoralen er godt forplantet ovenfra og helt ned på bakkenivå. Pill råttent og jævlig tvers igjennom og på alle kanter.

Det trengs en skikkelig resett og utradering av alt og alle som har hatt den minste form for posisjon for at de skal ha noe håp om å ta steget over i den siviliserte verden noen gang. Men holder ikke akkurat pusten, trass nederlagene deres i Ukraina.

8 Likes

“Helga”(aka Karen) hissig i Vietnam :man_farmer:

5 Likes

Flere “Helga” rundt omkring i verden, her i Latvia. Mange “fascister” der også.

2 Likes

POWen som ble lemlestet med en tapetkniv ble også henrettet med et hodeskudd i video nr 2.

Fyren som stod bak er heldigvis identifisert og det virker som han kommer til å leve farlig resten av livet.

Russere er ikke værre enn andre når det gjelder grotesk tortur i krig.
Hater man sterkt nok kan hvem som helst begå slike ugjerninger.

Tyskerne brukte mange norske sympatisører som fangevoktere under WW2.Men mange av dem måtte fjernes da tyskerne syntes de var for sadistiske.Bl.a ble det forsøkt å få fangene til å svelge rotter levende for at disse i neste omgang skulle spise seg ut av magesekken på fangene.

Joda russerene er verre enn veldig mange andre.

Er fint at du trekker frem ikke relevante WW2 historier, men det blir en seriøs avsporing.

13 Likes

The Geneva Conventions are four treaties, and three additional protocols, that establish international legal standards for humanitarian treatment in war. The singular term Geneva Convention usually denotes the agreements of 1949, negotiated in the aftermath of the Second World War (1939–1945), which updated the terms of the two 1929 treaties and added two new conventions.

Men for Russland, så er dette bare bokstaver på et ark, og ikke noe de holder seg til.

4 Likes

Tipper de fleste fangene gladelig ville svelget en rott for å få mat i magen, men seriøst, hvor tar du dette sludret fra? Vet du hvor stor en rotte er?

5 Likes

hadde det blitt fred med denne “tegningen”…

2 Likes

Aldri i verden om det hadde skapt fred. Men takket være USA og HIMARS blir nok ikke kartet se slik ut som russerne drømmer om. Det nye kartet blir at Ukraina vil få tilbake land i Øst og Krim.

10 Likes