Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 4

Flott!

Men jeg venter fortsatt på et skikkelig bidrag fra Norge. Det er direkte skammelig at Norge ikke bidrar mye sterkere til å støtte Ukraina i krigen mot Russland

4 Likes

Det er en uke og to siden de ble levert. Sett samme nyheten før.

Sett denne da? De er litt varme i toppen der nede… Knolleland og Totteland

Turkey Won’t Buy F-16 Fight Jets From US If Conditions Imposed on Use - Bloomberg

+++

8 Likes

Mer donasjoner.

3 Likes

Fullstendig enig.
Norge er en krigsprofitør av dimensjoner. Vi tjener enormt på eksport av gass og olje pga. krigen, og nå også på strøm, både det som eksporteres men også innenlands. Rett og slett uforståelig at Norge ikke bidrar mer en de gjør. Men kanskje det kommer - vi liker jo å dilte etter andre, fullstendig passive som AS Norge er.

7 Likes

Norge har sendt 23 m109 artillerivogner + en større mengde granater.
Vi har også sendt 3 m270vogner.
Mistral raketter, en mengde antipanser raketter og skuddsikre vester. Men enda viktigere vi har produsert og sendt helt ny ammo til gepardene. Da den tyske ammoen som er laget av sveits hadde eksport restriksjoner.
Ble også sendt 14stk ? ish pansra iveco biler.

1 milliard til gjennoppbygning er også lovet.

Så Norge har faktisk bidratt ganske bra.

Men vi burde sendt alle resten av M109 vognene vi har samt enda mer ammo.

6 Likes

Denne så jeg ikke komme.

1 Like

Norge kunne enkelt kjøpt masse kvalitets våpen over hele kloden men spesielt fra Kongsberg gruppen . Da hadde alle vunnet.

1 Like

Sverige og USA vil også gi mer våpenhjelp til Ukraina.

2 Likes

Kunne ikke si meg mer enig. Norge har fått ekstra inntekter i 100-mrd. klassen på salg av dyr olje og gass. Nå må det gis så det monner:

   100 mrd til Ukraina!  -   50 mrd til militært utstyr og 50 mrd til humanitær hjelp og gjenoppbygning.  Et minimum.  

Vi kan bare ikke la Putler vinne denne krigen - det er en katastrofe for Ukraina, Europa og Norge. Ukrainere ofrer sitt blod og sine liv hver eneste dag, nå må Norge følge opp!!!

9 Likes

Det var en oversikt for noe tid tilbake.
Norge var langt oppe på listen over hvem som hadde gitt mest

4 Likes

Ligger også en oversikt rett over her.
Var ikke klar over nøyaktig hvor mye Norge har bidratt, mente jo ikke det var null. Men ta med følgende:

“Verdien av naturgasseksporten var rekordhøy i mars og endte på 112,4 milliarder kroner, en mer enn seksdobling fra mars 2021.”

Norge tjente altså 90-ish MILIARDER MER en normalt på EN MND kun på gass på grunn av krigen i UKR.
(Normalt ligger Norge på 20-ish Milliarder i mnd. på gass).

Dette er altså kun for gass. Olje og strøm kommer oppå det igjen som også gir rekord priser pga. krigen.

Norge er derfor en ekstrem krigsprofitør, da burde også bidraget være ekstremt tilbake!

Så ta dette med i regnestykket når man ser hvor “mye” Norge har gitt!
Også skjønner jeg det ikke bare er å donere ubegrenset våpen til UKR, noen skal operere dem også.

Men gitt den enorme mer inntekten til Norge blir jeg ikke imponert over det som er listet opp over her som er gitt så langt til UKR.

5 Likes

Jeg støtter at vi skal bidra helt ekstraordinært.
Vi har en flom av fossile inntekter grunnet Putin.

Det sagt - det er ikke bare å pøse penger inn.
Og kanskje er det riktigere at vi stiller opp massivt når Ukraina igjen er fritt og oppbyggingen for alvor starter.

4 Likes

For at det skal skje må det massivt med våpen inn til UKR, og her burde Norge være med - helt i front.

1 Like

Norge er langt fremme på listene.

2 Likes

Tror ikke det står på penger.
Det er nok mer en praktisk sak nå mtp hvilke våpen, hvem har de, hvordan osv

Her er for øvrig en oversikt fra slutten av juni

1 Like

Og så kunne vi gitt F-16-fly til Ukraina.

Selv om krigen i stor grad har mistet nyhetenes interesse, peker denne artikkelen på at det kan eskalere ytterligere fremover

1 Like

De er allerede solgt til Romania.

Dvs noen ble solgt til draken international for å leve som treningsfly i USA, mens størstedelen gikk til Romania. De overtar dem fortløpende når vi får f35.

1 Like