Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 4

1 Like

Veldig god Kherson oppsummering.

2 Likes

image

Interessant. Det stemmer jo bra med at russerne blir overkjørt på Kherson fronten. Dårlig kommunikasjon og mangel på forsyninger er sånt jeg antar fører til overgivelser. Med tanke på at russere som nektes å sloss blir behandlet dritt, de utpresser familien din osv, så er det tryggeste kanskje å bli krigsfange.

5 Likes

Håper dette bare er begynnelsen på en eskalerende kollaps blandt de Russiske styrkene.

8 Likes

Ang. dette er nok de fleste ute av lupen. Russland har hatt “forskningsskip” i Norge siden jeg var i forsvaret i hvert fall. Møtte stadig på det da vi var ute med fregatten. Lå for det meste utenfor Håkons Vern i Bergen, og det var ikke godkjent som militær tilstedeværelse, men det var det det var, og alle visste det.

Anyways, USA har tvunget Norge til å avvikle de små ubåtene våre, som var vårt ess i ermet mot de store flåtene fra USA/Russland/Kina. Umulig å detektere, og kunne ta ut alt, til og med hangarskip, som kom for nærme kysten. USA tapte et hangarskip mot en av disse under en øvelse for et tiår siden og har i etterkant fått oss til å avvikle disse. Ganske kjipt, menmen. Vet at de var umulige å finne fordi vi prøvde så hardt vi kunne med fregatten, som er spesialisert på ubåter, og kunne ikke se et tegn til den.

Den største taktiske endringen jeg ville gjort var masseproduksjon av de små ubåtene igjen. Å ha 20-40 av disse ville gjort angrep på Norge fra sjøen umulig uten tap av alle dine største skip.

15 Likes
1 Like

Zelensky er også interessert i å forhandle med Russland, etter at de har trukket alle troppene sine ut av Ukraina. Vi får se om de møtes midtveis? F.eks. når Russland kun har igjen tropper i Donbas, mens Krim, Kharkiv, Kherson og Zaporizhzhia er frigjort.

Tidligere har jeg tenkt at det vil være helt håpløst for Ukraina å ta Krim. Det var da Russland hadde en marine i Svartehavet som Ukraina fryktet og når Russland hadde fungerende flybaser på Krim. Før Ukraina fikk Himars med 80-85km rekkevidde og 155mm artilleri med 45mm rekkevidde, de tok ut mesteparten av en flybase på Krim og senket missilkrysseren Moskva.

5 Likes

Gode nyheter.

8 Likes

Må innrømme at det brohodet UKR begynner å lage i Kherson fronten er ganske nice. Nå har jo UKR endel artilleri som er EKSTREMT mobilt ( franske cæsars). Så kjipere og kjipere å være russser.

3 Likes
2 Likes

Jeg tenker strategien til Ukraina er å lage en eneste stor lomme av hele Kherson vest for Dnipro. For å få til dette, så må de få artilleriet sitt innen rekkevidde av elven uten at russisk artilleri lett kan skyte tilbake. Kanskje rundt 15 km? Er ikke så veldig langt igjen nå, sånn egentlig…

1 Like

Det er knyttet betydelig usikkerhet til situasjonskartene, så vi må være litt forsiktige med tolkningen av de. Jeg prøver meg likevel på noen gjetninger.

Siden de tre broene allerede er ødelagt, og forsøkene på pontongbroer har mislykkes, baserer russerne seg nå på ferger laget av pontongmoduler og en slepebåt. Har for noen år siden sett en slik i drift litt nord for grensen Moldova, og de kunne legge til uten spesielle forberedelser av elvebredden.

Dette innebærer at russerne er mindre stedbundet med den lille logistikken de har. Det får meg til å tro at Ukrainerne også ar det. Jeg tror at de primært ønsker å dele opp lommen, slik at de kan ta en del om gangen.

1 Like

Jeg tror de ikke vil gå for fort frem men holde seg mest mulig utenfor rekkevidde fra artilleri som fremdeles kan få bra med forsyninger. Det gjelder å holde oddsen i rett favør.

2 Likes

Har Mer tro på at de splitter Kherson oblast. 2 lommer som kan bombes fra alle sider.

1 Like
11 Likes

Vi har sett dronebilder av kherson by og bilder fra tb2 som tar ut tanks. I løpet av relativt kort tid, så vil disse pontong fergene bli høyt verdsatte mål og tatt ut. Hadde de russiske troppene vært høyt motiverte, så kunne de klart seg litt. De er langt fra motiverte.

Hvis man ser på Ukraina, i donbas, så holdt de ut lenge i en lomme, men når den siste broen gikk, så trakk de seg unna i løpet av kort tid.

Jeg er forresten enig i at kart med frontlinjer ikke er gode nå. For lite info. Det er såpass lite info at russerne selv kanskje ikke vet hvor fronten går. Noe Ukraina prøver å utnytte.

2 Likes

De to siste dagene er det tatt ut to sammlingspunkter på motsat side av Dnipro, dvs russiske styrker som står sammlet og venter på transport over.

Hvordan er moralen til styrker som har blitt bombet mens de venter på transport over elven.

3 Likes

Og hvordan er moralen til de troppene som ikke har fått forsyninger?

Det er nesten litt komisk at Ukraina er den første parten i denne krigen som får til noe etter at stillingene ble frosset.

Joda, Russland til litt av Donbass, men det tok den månedsvis og Ukraina kunne trekke seg unna med styrkene sine i relativt god behold. Det Russland får ut av Donbass er styrker som er slått ned i støvlene. Styrker som ved neste møte med Ukraina kommer til å ta bena fatt hvis situasjonen ligner.

4 Likes

Det kan bli veldig urolig framover hvis dette er tilfellet. Må si at dette er en type uro som jeg ikke ser fram til hvis det blir noe av. Hvem tar makten i en sånn situasjon? Krigsherrer?

5 Likes

Høres ikke mye ut, men er faktisk ganske imponerende tall.

1 Himars tar 1 rocketpod omgangen.

3 Likes