Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 4

Putin kan håpe han klarer å fryse Linjene til Våren for å kjøre en større mobilisering i vintermånedene.

Da vil han faktisk ha mulighet til å få både tropper, utstyr og ammunisjon frem.

Men det vil være dårlige enheter og eldre utstyr.

Jeg tror heller ikke Kherson lommen varer til våren. Om UKR kun klarer å ta Kherson vest for dnipro, og Putin evt klarer å fryse linjene frem til våren. Så kan Putin trekke seierskortet mens han sammler mer styrker.

1 Like

NRK er på ballen.

5 Likes

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

1 Like

Men hva er det som skal til for at Russland klarer å fryse krigen i høst? Jeg har jo spekulert i at Russland ønsker å fryse ut Ukraina, bokstavelig talt, ved å ta ut kraftverk. Såvidt jeg vet, så går gassen fra Russland til Ungarn gjennom Ukraina, så hvis de kutter gassen gjennom Ukraina, så får ikke Ungarn gass. Ungarn er omtrent det eneste landet i Europa som tildels støtter Putin. Samtidig, jeg tror rett og slett ikke Ukraina vil gi etter for et slikt press. Jeg tror også at støtten til å drive Russland ut av Ukraina er rimelig overveldende internt.

1 Like

Det blir jo om de klarer å holde linjene. Jeg mistenker jo at UKR fortsetter offansiven nå inn i Luthansk og donesk.

Det må nesten UKR, samtidig om den store Kherson lommen gir seg… så ser jeg ikke helt hvor resten av RUS styrkene som skal holde linjene ned mot Krim skal komme fra.

1 Like
3 Likes

Ser ut som UKR har fått

20 Fungerende MBTs
20 MBTs som må repareres.
50 Pansrede kjøretøy
10 Artillerisystemer
++++ ammo, bomber og granater og andre småting.

8 Likes

Mer vann på ryktemølla rundt overgivelse.

Noen som har merket hvor lite Putin støtte det er blant folk i europeisk media og sånt nå?
Nesten som de skjønner at de var på feil lag.

8 Likes

Ny Ukrainsk offensiv pågang?

2 Likes

Fin oppsummering av oberstløytnant og hovedlærer ved Stabsskolen Geir Hågen Karlsen :+1:

3 Likes

Ref forrige posten min.

så er det dette området det snakkes om.

Målet er sansynligvis å pushe før Russland klarer å flytte over forsterkninger fra Kharkiv. UKr har en kjempefordel at de har kortere transportvei.

Mer morro fra Russiske telegram grupper.

2 Likes

Russians are in a panic mode right now, they can see an “offensive” everywhere so russian officials take some countermeasures. Don’t get too excited about what they write about new offensives right now.

Synes det var en grei kommentar. Såvidt jeg vet, så får styrkene i dette området forsyningene sine fra Krim, ikke fra Donbas. Sånn sett, så synes jeg ikke et angrep mot Mariupol gir mening. I hvert fall rent militært. Rent humanitært, så kan det gi mening å ta tilbake Mariupol.

Angrepet i Kharkiv hadde ene og alene som mål å kutte forsyningslinjene gjennom Kupiansk. Den offentliggjorte offensiven i Kherson hadde som mål å fange russerne på feil side av Dnipro elven for så å ta ut broene, dvs strategien var å kutte forsyningslinjer der også.

Jeg vil tro at det neste ukrainske angrepet også vil ha det som mål. Å kutte forsyningslinjer. Det tvinger russerne til å flykte/trekke seg tilbake uten at du får langvarige kamper hvis gjennombruddet lykkes.

Et angrep på A her, ville tatt ut alt av jernbaneforsyninger til områdene markert i gult. Det er bra med veier i området, men lastebillogistikk over flere hundre km med område er rimelig håpløst.

A er forresten bare et jernbanesvitsjepunkt, det er ikke en by. Det er flere veier som tar en dit uten å gå via noen større by. Det går mao an å fullstendig omgå større russiske forsvar. Man må krysse en elv, men såvidt jeg kan se, så er det flere broer over den elven.

3 Likes

Har du kilde på dette?

Når russerne som er innesperret i Kherson overgir seg, vil det frigjøre store ukrainske styrker til andre offensiver. Slik psykologien er nå hos russerne, er jeg ikke sikker på om særlig mange av dem vil stille seg i veien når det toget kommer buldrende.

Har Ukraina allerede nå styrker til å åpne en tredje offensiv, kan muligens styrken fra Kherson gi muligheter for å ta Krim.

5 Likes

Tror du har rett angående forsyninger via Krim. Samtidig. Forsyningen på Krim er bygget opp fra 2014 frem til krigens utbrudd.

Det er ikke uendelig med forsyninger der, og forsyninger inn der er kun via jernbane fra den laaaange broen.

Det gir mening med angrep ned mot Mauriopol, og jeg tror det området er akkurat så dårlig beskyttet som vi kan håpe.

2 Likes

Det er en antagelse basert på at det ikke er mulig å kjøre vestover fra Donbas med tog. Å kjøre forsyninger med lastebil er ikke Russland sin styrke for å si det mildt. Den prikkede blå linjen var nok en gang en jernbanelinje, men det er 12 km med det jeg antar er manglende jernbanespor nå. Det er samme hva for tett inntil fronten til å kjøre forsyninger.

Men hva får de ut av det? For å skape en lomme av det, så må de kontrollere veiene fra Krim. Sånn sett så gir det mening hvis de nå er såpass nære å ta ut styrkene ved Kherson. I så fall antar jeg Ukraina vil kunne kjøre tre angrep. Ett mot Mariupol, og ett mot hver av landbroene til Krim. Ekstremt risky manøvre, men hvis de først har slått styrkene i Kherson, så er det neppe så himla mye igjen av russiske styrker vest for Donbas.

Postet 10.50 norsk tid:

1 Like

Det er 3-400 km med tog fra Kharkiv-fronten til fronten i sør via Kharkiv. Fra Sloviansk, så er det mye kortere. Teoretisk sett, så kan Ukraina la de troppene som holdt fronten utenfor Kharkiv holde den nye fronten (som burde være lettere, det er mye vann på østsiden der.) og flytte troppene som angrep sørover.

Samtidig, tenker jo de troppene som kjørte angrepet nå er rimelig gåene :stuck_out_tongue:

Det jeg tenker, er at styrkene som frigjøres i Kherson kan brukes som en stor tyngde bak andre angrep. Et angrep som kan slå hull på fronten i sør vil da få tyngde til å kjøre veldig dypt og bredt.

2 Likes