Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 4

Hvor lenge er det til noen ungdommer fra Bornholm drar ut i båt og sender fyrverkeri bort til den kjempefisen?

2 Likes

Jeg er verken ungdom eller bra Bornholm, trangen er der uansett :fire:

3 Likes
2 Likes

@Evilfreud Nå får vi kanskje en moderne test av om russiske subs kan spores :stuck_out_tongue_winking_eye: Selv om dette blir noe helt annet enn atomubåtene da. :slight_smile: Men klarer de å ta noen små ubåter på fersken skal jeg trekke tilbake mitt argument om at de er umulige å finne. ^^

1 Like

– Det har aldri vært så farlig som nå og vi har fullstendig ignorert dette med hodet i sanden, sier Ulriksen.

Ulriksen ved Sjøkrigsskolen sier han har advart om sterkere sikkerhet, deriblant økt vakthold på alle de norske gassanleggene på land, siden Russland invaderte Ukraina i slutten av februar.
Han mener norske myndigheter burde ha mer oversikt over hva som ligger rundt Norges 9.000 kilometer med gassrørledninger.

Ansvaret ligger ikke til Forsvaret, ifølge Ulriksen, men han mener det kanskje burde vært det.

– Vi har teknologien til å skaffe oss denne oversikten, det trengs bare penger og folk, sier han, og legger til:

– Vi vet at russerne har kartlagt alt som finnes, med norske myndigheters velsignelse.

Min forståelse ut fra artikkelen er at forsvaret ennå ikke er aktivt involvert i overvåking/beskyttelse av norske anlegg, men at dette er noe som fortsatt ligger hos selskapene selv, polititet og PST. Det er en unnfallenhet fra myndighetens side som nesten ikke er til å tro.

15 Likes

Slapp av, regjeringen “følger nøye med”! :slight_smile:

5 Likes

Vi utfører reperasjon og utskifting av gassrør under trykk ved “hot tapping”

9 Likes

Kan noen være så snill å lage et meme med Støre i dykkeutstyr på bunnen ved en av kablene som sier “vi følger nøye med på situasjonen”? :stuck_out_tongue:

4 Likes

Tror det var russerne. De skulle egentlig ta ut den nye ledningen fra Norge til Danmark og Polen, men så bomma dem som vanlig og tok ut sin egen.

4 Likes
4 Likes

Er dette operasjon som kan utføres på havbunnen?

Jepp :+1:

3 Likes

Dette er nok enten dykkere som har plassert ladning eller en liten ubåt som har plassert ladning.

Aner ikke dybden i området men svenskene sier nå de oppdaget en eksplosjon på sine måleinstrumenter.

1 Like

Mest hensiktsmessig er det vel med en ROV?

Tror dypet er relativt lavt, 50m?

2 Likes

Hva blir konsekvensene hvis de beviser at det er Russland som står bak?


Tror ikke du kjenner Russlands vanlige praksis på undervannsområdet godt nok. :stuck_out_tongue_winking_eye:

8 Likes

At Russland har sabotert sin egen gassledning? Som ikke var i drift? Veldig lite.

Det som burde gjøres nå er å finne ut hvordan man kan overvåke gassledningene fra Norge til Europa.

1 Like

Jeg vil ikke bli overrasket om russerne har plantet ladninger allerede på norske gassrør, en pakke med batteri og RF/akustikk-utløser vil nok vare lenge. Så kan noen “turistfiskere” eller hurtigrutepassasjerer utløse den.

Før noen vet hva som har skjedd sitter de i leiebilen godt på vei til Sverige.

Ref. NRK-artikkelen jeg linket til over.

7 Likes

Hvis samme skjer på norske gassrør da?

Relativt grunt farvann ser det ut til