Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 4

3 Likes

For en satans hykler .

7 Likes

Norge har en så svak beredskap at Frelsesarmeen kunne okkupert oss.

Vi trenger soldater over hele landet for å sørge for beredskap. Og disse bør være best mulig trent. Noe de for tiden ikke er.

Samtidig, bør en god del av disse også bli brukt til overvåkning langs kysten.

Sjø-HV burde bli gjenopprettet med umiddelbar virkning.

russland kan finne på mye bøll som vil gjøre livet surt for oss i Norge. Og enda verre ville det bli om vi ikke var forberedt.

Såvidt jeg har forstått, skal de nymobiliserte russerene i stor grad brukes til å forsterke og kunne rullere tropper som har vært i krig i månedsvis. Dette betyr også at erfarne avdelinger på relativt kort varsel kan bli sendt hvor enn Putler måtte ønske, og disse hadde hatt små problemer med å nedkjempe det norske forsvaret i uforberedt tilstand, spesielt om norske flyplasser har fått “Kalibr-massasje” på forhånd.

Joda, russerene er nok generelt dårlige soldater, men Norge er ikke Ukraina, og er heller ikke på noen måte forberedt eller dimensjonert for krig.

7 Likes

Du vet at de fleste erfarne avdelinger er malt istyrkker? De finnes ikke lengre. Reservene sendes til fronten. De første er allerede tatt som krigsfanger.

2 Likes

Er enig,vi må snarest kjøpe inn 200 tusen helst kal 7,62 AG3 om det er og få kjøpt. Da vil jeg melde meg,og sikkert flere andre også som begynner og dra på årene. Vi må nå ta lærdom av Ukraina og være forberedt for det verste .

5 Likes

Folkens, er det noe vi IKKE trenger å være redde for nå, så er det at Norge invaderes det neste året!

3 Likes

Mange av de erfarne avdelingene nær fronten er nok malt i stykker. Men det finnes flere avdelinger. Som også har fått erfaring. Og deres erfaring er nok betydelig større enn det en nyopprettet vernepliktig avdeling i Nord-Norge kan skilte med. Eller lokalt HV. Og en dimittert norsk avdeling må jo faktisk settes opp også. Og det tar tid!

Det er ganske tydelig at Putler gir beng i “reservene”, i alle fall i de som rushes først til fronten uten trening. Men jeg ville bli meget forbauset om ikke enkelte avdelinger får betydelig lengre og grundigere opptrening, f.eks. av instruktører som har blitt såret ved fronten.

Det dummeste man gjør er å undervurdere russland. Alt kan skje. Og når noe skjer, så vil sannsynligvis Europa rammes av massive sabotasje-aksoner og rakettangrep, og da helst mot steder som ikke er forberedt, slik at man får maksimal virkning.

4 Likes

Om du tror at jeg ser for meg den røde arme marsjere opp Karl-Johan, så tar du feil.

Men kysten av Nord-Norge og Svalbard er en helt annen sak.

La oss snu tråden tilbake til det den handler om. Så får de som tror Russland har 1million supersoldater de ikke har tapt enda som kan innvandere Norge starte diskusjon på steigan

5 Likes

Gutta i Lyman er ca fanger. Ukraina gjør stor fremgang.

13 Likes

Mye kan skje om det blir brukt atomvåpen,og det blir krig om Taiwan. Vi må ikke senke garden nå.

1 Like

Amerikanske CIA advarte allerede for flere uker siden Tyskland om mulige angrep på Nord Stream-rørledningene i Østersjøen.
Tysklands regjering mottok tips fra CIA i sommer, skriver det tyske magasinet Spiegel tirsdag med henvisning til ikke navngitte kilder.
Tyske myndigheter ønsker ikke å kommentere saken, skriver magasinet.
(NTB)

12 Likes

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

I min egen tilkortkommenhet sliter jeg fortsatt med motivet. Hvorfor sprenge egen rørledning som ikke lenger er i drift?

Noen viser til en slags signaleffekt:
“Nå slår jeg meg selv skikkelig i skallen med noe veldig hardt. Det viser at jeg også er i stand til å slå helt andre enn meg selv i skallen med noe som er minst like hardt”.

Dersom man sprenger hele forhandlingskortet sitt om sanksjonslettelser i filler, fjerner enhver mulighet for fremtidige inntekter via disse kostbare rørledningene, samtidig som du eventuelt peker på hvor du vil feste de neste sprengladningene dine, ja det blir en form for Putin-logikk jeg ikke helt tror på før vi vet noe mer.
Man MÅ jo ikke skyte seg i foten hver gang fordi man ikke er så innmari god til å skyte.

Kan det være selvstendige grupper, russiske eller andre med kapasitet, som kunne ha motiv for å forpurre enhver forhandling i gass kontra sanksjoner?
Dette er nesten litt Gogol.

4 Likes

Da vet USA hvem som har gjort dette også,og mye peker mot russland,det er bare for og vise hva de kan gjøre for og spre frykt.

Hvis man antar at det er Russland og USA vet det er Russland og har sagt det til Tyskland. Og Russland så vil forhandle om Ukraina og Tyskland vet at gassen fra Norge er truet.

2 Likes

Det er jo en effektiv måte å spre frykt på! Allerede i kveld er dette tema i Debatten på NRK!

1 Like

Ikke bare Russland som kan finne på noe slikt. Finnes utallige rike investorer som kunne tenke seg å “sprenge” gassledningen for å tjene noen ekstra slanter selv.

Equinor :scream: :scream_cat:

Perfekt tidspunkt for å legge skylden på Russland.