Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 4

Det ser ut som det første trekket var å forhindre russiske styrker å trekke seg tilbake fra Lyman i god orden.

Altså, trekkene i det siste har vært:

  • mobilisere
  • sende endel mobiliserte tropper rett til fronten
  • hodeløse angrep
  • holde områder til de blir omringet
  • sprenge nord stream 1 og delvis 2
  • anektere deler av Ukraina som de neppe kan forsvare særlig mange måneder

Kanskje Putin begynner å mobilisere i St Petersburg og Moskva også? :stuck_out_tongue:

3 Likes

Rimelig ferske gateintervju fra Moskva

11 Likes

russere forlater Lyman

https://twitter.com/Arslon_Xudosi/status/1575803652589359104?s=20&t=NQH-0dyQZ-fW7BXnOEOGfw ser ganske ordnet og fint ut. Lurer på hvor UKR ambusher dem

2 Likes

Dette får det til å virke som om norge ikke sender penger til millitæret i ukraina for å hjelpe dem, men for å bedre omdømmet vårt. For hvorfor skal vi ellers ikke dekke egenandelen på noen hundrelapper for skadde ukrainske soldater?

Derav kanskje utrykket: “Meg selv først, meg selv nest, så hjelper jeg min neste om det er for mitt eget beste”

PS: Akkurat når jeg skriver dette, kommer meldingen om at Norge gir tre milliarder kroner i militær støtte til Ukraina. Det er selvsagt bra. Og gjør omdømme-problemet enda mer påtrengende - rett og slett fordi den positive signaleffekten av milliarder i våpenstøtte kan bli nullet ut av noen hundrelapper i egenandel for skadde soldater.

7 Likes

Jeg tenkte det samme om Kharkiv offensiven, hvor stopper de soldatene som flyktet? Vel, det gjorde de aldri. Problemet var nok at de ikke kunne få fram nok artilleri til å beskyte kolonner som dette. Mao, jeg gir disse en god sjanse til å komme seg unna.

Så enkelt kan det gjøres!

Med det rette tekniske utstyret, for eksempel fra et militært fartøy, kan dronen spores, flyruten kartlegges og myndighetene kan dermed finne ut hvor den kommer fra ved hjelp av avansert teknologi.

1 Like

Da er Putler i gang… :face_vomiting:

1 Like

Men tolken (tv2) suger som F.
Hvor er Steinfeldt eller Moskva Marit :thinking:

2 Likes

Geolocated hit, så antar egentlig at disse kommer seg greit unna.

Nesten overrasket over at det ikke ble kjørt noe Himars her:

ref: https://www.google.com/maps/place/49°01’15.6"N+37°56’52.0"E/@49.0381777,37.8411539,11.58z/data=!4m5!3m4!1s0x0:0xb1ee6151645c77bc!8m2!3d49.0209868!4d37.9477739

2 Likes

Hvor mange i salen tror på dette våset?

1 Like

Dessverre tror jeg en del i hjemlandet vil gå fem på.

Når det gjelder nord-stream 1&2

Hadde Russland IKKE stått bak handlingen så hadde de lagt frem dette på en helt annen måte.

2 Likes

Kunne spandert en Excaliber eller base bleed granat om dette var litt lengre en standard artilleri range… synd at RU soldater og noe utstyr slipper unna
Eller hva med et par Switchblade 600 kamikaze.

1 Like

Hele salen sitter med bekymringsrynker i panna jo!!

5 Likes

“The audience seem like they know they’ve already lost the war and fucked Russia for the years, and now they just have to listen to the frustrated ramblings of a senile tyrant.”

9 Likes

Mye snakk om disse rørledningene som er sabotert, og hvordan de skal repareres. Men hvorfor skal de egentlig fikses igjen? Så lenge disse er i drift så er det et meget effektiv våpen for Russland i fremtiden også etter krigen. Nå som de er ødelagt så er de viktige strategiske brikker som er fjernet fra brettet.

Derfor er jeg ikke like trygg på at Russland har sprengt disse. Hvorfor skulle de gjøre det når de kunne stengt gassen på mange andre måter - noe de også har gjort?

2 Likes

Gasprom er kontraktuelt forpliktet til å levere gass til Tyskland. Nå kan Putins plan om å stenge av gassen implementeres uten at Gasprom må betale erstatning eller kjøpe gass andre steder.

2 Likes

Handler vel om at risk/ reward ved uttak av den kabelen var god for Russland. De oppnår målet med å vise hvor sårbar gassforsyningen til eu er, samtidig som det har liten praktisk effekt. Hadde de tatt ut en av de som går fra Norge ville 3. verdenskrig vært i gang.

6 Likes

Trolig fordi Putler er innforstått med at en tilnærming til vesten er over for mange tiår fremover.

5 Likes

Må være j… å bli innestengt i et slikt møkkaland i mange tiår med en vanvittig mur av sanksjoner… blir vel tilbake til 70-tallets levestandard.

7 Likes