Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 4

Hmmm, ikke bra.

Anekdotene fra russerne på frontlinjen sier at de ikke får gjort en dritt og at de blir bombet sønder og sammen av Ukraina. Noe som stemmer bra overens med disse tallene. Ukraina rapporterer svært mye høyere tall enn dette, spesielt for artilleri, dette er de visuelt bekreftede tapene.

1 Like

Hva dette vil si i praksis er et godt spørsmål. Belarus har ikke noe særlig stor hær og mobilisering tror jeg er riiiimelig uaktuelt. Det var jo et opprør tilbake i 2020. Hvor man i Russland ser murring, så kunne man i Belarus nok sett væpnet opprør… Nå er jo situasjonen noe “interessant” med tanke på at det er russiske tropper i Belarus.

Jeg tenker dette blir som med mobiliseringen, de får nok noe ut av det, men risikoen politisk øker dramatisk for Lukashenko.

5 Likes

Dette viser nok hvor dårlige kort Putin har på hånden. Troppene til russland der er jo i stor grad mobiliserte.

jeg tenker formålet er å lette på offansiven i øst. Luthansk og Kherson. Men samtidig tror jeg ikke det vil funke fordi UKR har styrker på grensen der og de har lagt ut masse miner…

Men vi får se.

4 Likes

Det er så stor motstand i befolkningen at det kan ende i borgerkrig.

5 Likes

At dette forholdstallet går opp når det er Ukraina som står for angrepskrigen er jo fantastisk. I begynnelsen av krigen ble vi fortalt at vi kunne forvente et 3:1 forhold eller noe sånt fordi det var mer krevende for Russland å angripe enn det var for Ukr å forsvare seg…

Jeg antar man må skille mellom “forsvarskrig” og “kollaps” for å forklare dette …

2 Likes

Presidenten skriver også at 41 av de 75 rakettene som ble avfyrt, skal ha blitt skutt ned av det ukrainske luftvernet.

7 Likes

Det er et aspekt, som Ukarinerne og Russerne selv sier er det også viktig at Ukarina har Starlink, mens Russland virker å ha veldig dårlige systemer for kommunikasjon og intel. Er nok en viktig del av det også at Ukraina både kan se og kommunisere med 2022-teknologi, mens Russland virker å jobbe i blinde.

image

13 Likes

Tja, skjønte ikke hvorfor Starlink forklarer at forholdstallet gikk opp til Ukrainas fordel ved angrepskrig. Det var jo til og med mye tyn rettet mot Musk fordi Starlink ikke virket i de frigjorte områdene. Akkurat det kan vel forklares med at det er litt vanskelig å få dette til å følge fronten til en hver tid.

Det som ble sagt var at en angriper trengte 3x flere tropper. Ikke at tapene til angriperen kom til å være 3x så store. Jeg tviler ikke på at Ukraina har klart å angripe med 3x så mange folk på de smale frontene de har angrepet.

Girkin har nevnt at de forsvarslinjen deres (russlands) består av “strongholds” med 10-25 mann pr ca 2 km. Disse blir støttet av artilleri lengre bak, men ikke så mye mer. Når man så først tar ut artilleriet, så har disse ingenting å stille opp med. Når en slik stilling har blitt brutt, så ruller man opp hele den delen av fronten.

At Ukraina klarer så gode forholdstall mellom på tanks/artilleri kommer av at de rett og slett har bedre rekkevidde på artilleriet, bedre droner og bedre og mer bærbare anti-tank våpen.

1 Like

Ja, stemmer sikkert. Tok det fra husken.

At Ukraina klarer å skyte ned halvparten av rakettene er bra men langt nær godt nok
Det så ikke pent ut, og det gikk mange liv tapt i sentrum av Kiev under demonstrasjonene som var der tidligere
Det fikk jeg se med egne øyne da jeg reise en del i Ukraina i de årene
Men dette er noe helt annet
Vesten må gi mye mer antiluftskyts. Russland er så svekket at en kan ikke skylde for mye på å være dekket selv

4 Likes

“Amnesty expresses concern at Ukraine housing civilians in cities near high value military targets such as playgrounds and pedestrian bridges.”

"Musk smugly remarks that Ukraine should have listened to him and made peace already, and by the way Zelensky is a pedophile. "

Rest of the world: Fuck Russia!

8 Likes

Denne kom nettopp:

https://twitter.com/deitaone/status/1579416850558988288?s=46&t=SlkxrX2oVOU2-ZMCoAScWw

8 Likes

Ang. å være dekket selv så må det være alle lands ansvar. Enig i at utover det kan man gi, men ikke om det stopper ens eget forsvarsevne i noen nevneverdig grad. Sånn naivitet ovenfor potensielle trusler tør jeg ikke ta i hvert fall, spesielt når krigen er såpass nært hjemme. Det er mange land i verden, og mye rart og uforventet som kan skje. Andre verdenskrig kom som et gigantisk sjokk på Europa. Må ikke glemme det. Vi står fortsatt ovenfor en vanskelig vinter, hvor spesielt mange i Øst-Europa kommer til å slite ekstremt pga. lav tilgjengelighet av gass, som de vanligvis har brukt til det meste i huset.

" Invasjonen av Polen var den Det nasjonalsosialistiske Tysklands og Sovjetunionens invasjonen av Polen i 1939, startskuddet til andre verdenskrig i Europa. Invasjonen ble foretatt av tyske, sovjetiske og en liten kontingent slovakiske styrker. Invasjonen ble innledet av tyske soldater 1. september, deretter invaderte Den røde armé fra øst 17. september, og krigshandlingene endte 6. oktober, da Tyskland og Sovjetunionen okkuperte hele Polen.

Ingen av hovedaktørene ventet at dette skulle føre til en krig som kom til å overstige første verdenskrig i omfang og kostnad. Overfallet regnes som starten på andre verdenskrig i Europa, da Polens allierte, Storbritannia og Frankrike, erklærte krig mot Tyskland 3. september. Det var første gang tysk Blitzkrieg-taktikk ble brukt, en formel som skulle bli brukt gjentatte ganger de neste årene."
Invasjonen av Polen – Wikipedia

4 Likes

For å utdype dette, det handler også om samhandling mellom rekognosering, spesialstyrker, mekanisert infanteri, artilleri og luftvåpen (væpnede droner og over Kherson, fly). Utfra hvor bra angrepene har gått i Kharkiv og Kherson, så fungerer dette tydeligvis.

For Russland, så sendte de meldinger via sosiale medier hvor de ba om flystøtte. Artilleri som blir etterspurt kommer så sent at det er nærmest ubrukelig. Presisjonen er også slik at effekten når de ikke kan konsentrere seg slik de gjorde i donbas (før himars) er heller elendig. Joda, ukrainske tap kommer nok først og fremst av artilleri, men tapene er ikke flere hundre drepte om dagen lengre. Det siste tallet jeg så var ti-talls (og 3-5x skadede, i motsetning til det som ser ut som 1,5 - 2,5x for Russland)

4 Likes

Hvis det er årsaken til at man ikke gir, at man er redd for 3. verdenskrig med konvensjonelle våpen, så må man som konsekvens også øke våpenproduksjonen, ikke bare sitte der og se på? :thinking:

5 Likes

Han gjør seg selv mindre & mindre. Man ser deg snart ikke lengre Putler.

4 Likes

Et komplisert spørsmål det der. Politikere er involvert, så ingenting blir enkelt dessverre.

1 Like