Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 4

Men hva sier folkeretten om en slik blokade? Den rammer kanskje uskyldige tredjeland kraftigst.

Når brydde russland seg om folkeretten i denne krigen?

Havnen i odessa og området rundt er minelagt av begge parter så det vil være vanskelig å hente ut korn.

2 Likes

Russland gir en lang faen i alt som heter folkerett eller lignende.

De gjør akkurat som dem vil uansett hva omverdenen tenker om dem. Klasebomber, kidnapping/omplassering av store folkegrupper, bruker mat som våpen, voldtekt og tortur av sivile, bevisst bombing av sivile mål++++

Det er vel ikke en ting dem IKKE har gjort under den såkalte “frigjøringen” av Ukraina…

8 Likes

Ser ut som det kommer en større leveranse med leo tanks til ukr. Spania er land nr 2 eller 3 som har sagt de skal levere.

3 Likes

Men det behøver ikke å stoppe andre fra å håndheve folkeretten og sette militærmakt bak håndhevelsen. Men det kan selvfølgelig føre til en eskalering av krigen, og involvering av Lavrovs tredje land, og kanskje fler enn det. Noen muligheter for å få korn og andre råvarer ut må vel finnes.

1 Like

Altså, det er tonnevis med sjøminer som må fjernes. Og worst case blir det shootout med russerene. Så det er ikke helt rett frem.

Det har jeg forstått, men er det eneste veien ut?

Shootout med russerene blir verst for russerene i lengden.

Men når det gjelder korn-transport, så burde man kunne maksimere lastebiltransport ved å lære av Australia:

2 Likes

Kan fraktes med tog. Men ukraina sine tog kan ikke kjøre på europeisk jernbane pga sporbredde. Så skip er eneste praktiske formål.

Spennende og se hva reaksjonen blir blant Vestlige ledere. Mitt tips er at de nå vil svare med samme mynt og. De burde nå skjønne at forhandlinger med han er fånyttes. Det blir ikke fred før alle russere er ute av Ukraina.

3 Likes

Den trusselen tror jeg er rettet mot den russiske befolkningen. Der fremmer de stadig narrativet om at militæret har mer å gå på - ikke lenge siden en russisk analytiker påsto at Russland slåss med den ene hånden på ryggen, fordi de var så forsiktige med å ikke ramme sivile mål.
Og nå sier de, at de har kapasitet til å aksellerere mot nye mål.
Sannheten er at Russland har gitt alt de har i 101 dager, uten å klare å ta Donbas engang. De har ikke noe å eskalere med, uten om atomvåpen.

1 Like

Joda, de kan erklære krig og tvinge folk til å sloss. Sitter Putin etter det? Vet ikke

1 Like

Usikker, men tviler. Tror misnøyen mot Putin er voksende alle steder, jeg er ikke sikker på at han fortsatt sitter like sikkert.

6 Likes

Det er de som mener at dette ikke bare er politisk vanskelig, men også praktisk vanskelig, da det russiske forsvaret, i motsetning til det sovjetiske, ikke er dimensjonert for full mobilisering. Det er ikke et apparat og struktur som kan utstyre og dirigere en slik horde av soldater. Konklusjon på lang twitter-tråd under.

2 Likes

Tror ekspertene er naive når de går ut ifra at Russland må mobilisere på samme måte som oss.
Mobilisering i Russland historisk sett er å utstyre en horde av sivile med geværer og peke dem i riktig retning. (slik de gjør i Donbass)

2 Likes

Jeg vet ikke om det er den "naive eksperten " i linken over du forholder deg til, men der er altså det sentrale poenget at det er en vesensforskjell mellom det sovjetiske og det russiske forsvaret på akkurat dette punktet. Hva som menes med “historisk sett” blir i så fall uklart for meg.

1 Like

Kamil Galeevs tråd er (som vanlig) svært interessant, men jeg tror også han har for høye tanker om Russlands ønske om å trene de mobiliserte. De blir nok bare sendt rett I krigen.
Jeg tror også mange overvurderer effekten av at borgerskapets barn blir mobilisert, det kommer de ikke til å bli. De som kan mobiliseres er de som ikke har penger og kontakter til å kjøpe seg fri.

2 Likes

Interessant om endring i oppfattelsen av krigen hos pro-russiske bloggere

Og her:

“War correspondents and bloggers more and more start attacking each other in their telegram exchanges once one of them decides to take the responsibility of saying things how they are, which by the way (the exchanges) are seen by hundreds and thousands if not millions of people, mostly Russians.”

2 Likes

Russerene har kasta alt de har inn i donbas. Og det ser ut som UKR det siste døgnet har tatt tilbake store deler av byen de kriger om.

I izyum har russerene kjørt seg fast og UKR pusher hardt mot forsyningslinjene.

Så kort fortalt, de to største offansivene RUS har på gang nå har egentlig stoppet opp.

Det ser mindre bra ut for RUS for øyeblikket.

10 Likes

Litt på siden,men USA viser muskler i Østersjøen, og gir klar advarsel til russland ,at de vil forsvare Sverige og Finland. Meget bra. :muscle:

7 Likes