Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 4

image

8 Likes

Økende antall tropper som har blitt meldt døde? 400 på en dag er det høyeste jeg har sett på en stund. Russland har gått fra ca 120 BTG til ca 90 BTG i Ukraina nå, men disse er neppe like fulle som før krigen startet.

Relativt stor økning i MLRS (+6,5%) og artilleri (3,3%). Noe jeg antar man vil se hvis russiske posisjoner blir overkjørt.

6 Likes

Venter på at Russland taper en fregatt snart. Vil tro Ukraina er på offensiven her mot et Russland som er livredd for enda en ydmykelse til sjøs

If a solitary Ukrainian TB-2 can sink a pair of Russian patrol boats, it’s worth asking what the combined force of Kyiv’s other drones plus its Neptune anti-ship battery or batteries, Tochka ballistic missiles and anti-tank missiles might soon do to what’s left of the Black Sea Fleet.

And that’s before the Ukrainian navy deploys the anti-ship missiles and drone boats that the United Kingdom and United States have donated. The Russian fleet is losing the naval war off Ukraine … to an enemy with no warships.

5 Likes

Artillerirekkevidde er 25-40 km avhengig av type artilleri og granat.

Økning i MLRS og artilleri uttak kan skyldes:

  1. Motartilleriradarer er nå operative?
  2. Målrettet spaning etter artilleri med droner - motartilleri basert på spaning
  3. (hurtig) erobring av områder.

Jeg heller mot 1). Jeg håper at vesten gjør en forskjell her.

4 Likes

Det er sant, jeg tenkte ikke på at Ukraina har fått en god del vestlig artilleri nå. Det ble først nevnt i går at det var kommet fram, men det er gjerne sånt de ikke sier noe om før etter at det er tatt i bruk. Det hadde vært veldig positivt hvis ukrainsk motartilleri nå gjorde at bruk av russisk artilleri ble veldig risky. Det har jo vært et helvete for sivilbefolkningen.

3 Likes

I følge diverse tweeter så er det visst et helvete for Ukrainerne å operere om dagen i åpent landskap når de blir spottet av droner og utsatt for artilleri. Mye av operasjonene foregår om natten pga. dårlig med nattoptikk hos RU, så sover de i skjul om dagen.

Det er digital kobling mellom artilleriradar og artilleri for noe av det utstyret som USA har sendt så det er bare å trykke på noen knapper for “return to sender”.

5 Likes

18 timer gamle kart

Ser for meg at switchblade kan være et effektivt våpen her også

Skal de gjøre seg til uvennner med alle land i verden etterhvert? Blir jo ganske historieløst å komme med sånne uttalelser.

[

Moskva hardt ut mot Israel - sier de støtter nynazister

](Nyhetsstudio - Moskva hardt ut mot Israel - sier de støtter nynazister)

47 minutter siden - 13:06

Marie Røssland

Kopiert!

Russiske myndigheter trapper opp ordkrigen med Israel og sier landet støtter nynazister i Ukraina.

Russland har begrunnet krigen med påstander om at regimet i Kyiv er nazister. Dette stemmer ikke, og Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj har selv jødisk bakgrunn. Meningsmålinger viser at høyreekstreme partier får liten oppslutning i Ukraina.

Den russiske utenriksministeren Sergej Lavrov sa i helgen at også Adolf Hitler hadde jødisk bakgrunn. Det var ment å forklare hvordan Zelenskyjs regime kunne være nazister.

Uttalelsene fikk Israel til å reagere. Utenriksminister Yair Lapid, som i likhet med mange israelere er fra en familie som ble rammet hardt under holocaust, sa at uttalelsene var utilgivelige og feilaktige. Nå svarer Moskva.

  • Vi har merket oss utenriksminister Yair Lapids anti-historiske uttalelser, som i stor grad forklarer hvorfor myndighetene har besluttet å støtte nynazist-regimet i Kyiv, skriver Russlands utenriksdepartement i en uttalelse.

  • Historien har dessverre tragiske eksempler på samarbeid mellom jøder og nazister, skriver departementet.

(NTB)

5 Likes

Ikke så lurt av Russland det der. Det er mye våpen Ukraina har lyst på fra Israel, som Spike NLOS, men Israel har ikke vært villige til å selge dette pga de vil holde seg på godsiden av Russland som har tette bånd til Iran og grupperinger som Hezbollah. Vi får se om dette endrer seg nå.

5 Likes

1 Like

Håper de skyter alle russere ned og at det ryker mange tusen soldater fra rys side.

4 Likes

Derfor russerne gikk med på å få ut sivile. Så disse kunne tegne opp planene over Azovstal så de kunne angripe.

Tror dere ikke Moskva sitter på tegningene av stålverket? Var jo bygd på ordre fra dem

1 Like

Det kan godt være, men de som er der inne nå har garantert gjort masse for å lage egne stillinger osv.

1 Like

Trodde og håpet russerne ikke skulle storm stålverket. Om dette stemmer kommer det til å bli grusomme scener. Hvem sendere russerne på dette selvmordsoppdraget?

Jeg oppfordrer dere til og se dokumentaren om Wagner gruppen på nrk nett-tv.
Der kommer det fram at de mer eller mindre er en divisjon av det russiske forsvaret.

2 Likes

Problemet er vel at troppene som er i stålverket er en konstant trussel og binder masse russiske tropper i Mariupol og disse trengs vel andre steder. Jeg tror kanskje de hadde tenkt å forsøke å sulte de ut men mistenker at den manglende fremgangen og de store tapene andre steder har framskyndet både behovet for tropper og behovet for en seier å rapportere.
Putins forhold til tropper virker vel å være ganske lik vanlige folks forhold til tropper når de spiller krigsspill på pc/konsoll dessverre.

6 Likes

Morgendagens taps tall kan nok vise enda større tapstall :boom: :ukraine: Interessant også at tapene skjer bak det som er den etablerte fronten, tyder vel på at de nå bruker våpen med lengre rekkevidde/bedre styring/etterretning.

At russerne stjeler alt de kommer over er jo ikke noe nytt, men ganske fornøyelig om utstyret de stjeler blir gjort ubrukelig ved hjelp av elektronisk sperring :+1: :ukraine:

11 Likes
1 Like