Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 5

Det blir nok ikke så mange fler som flykter. Dels så kommer ruskisene å stenge grensen. Dels så har det flesta som har mulighet og intresse av at flytte ut allerede gjort det.
FSB skall tydligvis få mye mer resurser, så at gjemme seg inom landet blir alt mer vanskelig.

2 Likes

Mange sier at de aldri stoppet å mobilisere. Som gir mer mening enn å kjøre en ny runde da det er begrenset hvor mange de kan mobilisere samtidig. Jeg tror også st brain drain og generell reise ut av landet øker. Historiene fra fronten må ha begynt å nå folket og selv om man hater ukraina er det mange som vil leve.

5 Likes

Ukraina har flinke folk som bygger om vanlige droner til og bli angreps droner.

2 Likes

For en tid tilbake ble det vel anslått at i 2023 kom 30 % av statsbudsjettet til å gå til det militære, om økonomien da ellers stuper så blir det jo lite igjen til pensjoner, sykehus +++

Den nøden må medføre kan jo også gi god grobunn for misnøye/protester/opprør og i beste fall revolusjon.

1 Like

@Boms Litt skeptisk til å tro på en russisk revolusjon, all den tid de selv ikke går mann av huse for å protestere mot annet enn at den vestlige del av verden er blitt russofober.

Russland er lettere å sammenligne med land som nord korea, har du hørt noe om revolusjon der?

6 Likes

Jeg hører svært lite om noe slikt fra kilder som er mer enn klare til å rapportere de minste rykter. Dessverre.

Interessant om det politiske spillet mellom EU, Russland, Kina og USA.

4 Likes

Det er nok et helt annet nivå på kontrollen over informasjonsflyten i Nord-Korea enn Russland. Russere har jo nå nylig hatt det bedre, mens den jevne Nord-Koreaner vel vet lite annet om verden enn hva Storebror forteller dem.

Men for all del, jeg regner jo med at disse problemene tar tid før det bygger seg opp. Folk lest regner jo ikke selv ut scenarioer for sin egen økonomiske hverdag basert på BNP, oljepriser og krigsutgifter.

4 Likes

Tror dette forklarer wagner pushet og pr pumpingen. Putin står for fall og alle vil fremstå som en tydelig og naturlig arvtaker.

2 Likes

Russere burde ha skjønt at de må passe på hvor de stumper røyken snart… :sweat_smile:

Gårsdagens ruzziske tap:

4 Likes

Klasebomber er noe svineri ift blindgjengere, men virkningen skal være voldsom.

“For every fourth [artillery] round, you’re killing somebody. I think DPICM is going to show probably 20 times that,” said Dan Rice, president of Thayer Leadership, an executive leadership development organization, who is also serving as an advisor to Ukraine’s military chief. “So for each round you fire, you’ll have 10 dead Russians. You’re going to see the efficiency of DPICM and effectiveness, which will also affect Russian morale.”

2 Likes

Oppløftende og fersk rapport fra en stødig kar i Soledar. Russerne vandrer til fots fra bygning til bygning i grupper på ca. 10. Fremgår ikke hvor de befinner seg, og det er kanskje ikke så rart.

8 Likes

Putin sier til den russiske regjeringen at han kan garantere for Russlands sikkerhet. Tipper det kommer til å brenne litt I Russland til natta.

4 Likes

Bare for å sette det som skjer i bakhmut og soledar i perspektiv.

Det som lar oss tro at det som skjer der er viktig handler nok først og fremst om at Ukraina ikke har noe narrativ for hva deres neste steg vil være. Etter å ha sett hva som skjedde i kharkiv og kherson, så må jeg si jeg er mest spent på hva det blir, ikke om de lykkes.

2 Likes

Not a moment too soon!!!

5 Likes

BOOOOOM!

18 Likes

Ser det har vært mye snakk om Leopard tanks, hva gjør disse så bra?

Mer moderne enn de russiske.

Bedre samband, bedre kanon, bedre ammo, bedre optikk.

4 Likes

Hvor mange er et kompani med Leoparder?

2 Likes

Det var gode nyheter!!!

Kommer nok mer etterhvert!:+1:

2 Likes

Tallet 20 har vært ute før. et amerikansk kompani er vel 14+HQ.

Så jeg holder en knapp på 20stk.

2 Likes