Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 5

Dette er solid av Norge ass!.

16 Likes

Skal dreie seg om granater med rakettassistanse. Skal gi 40 km rekkevidde med 52 kaliber (langt løp og høyt trykk) 155mm kanon. Dette kan avlaste rakettartilleri (og er god reklame for fremtidige salg etter krigen).

8 Likes

Hvor mye har Norge igjen etter dette på lager tro.

1 Like

Godt poeng, og interessant artikkel, men den er kanskje litt til den optimistiske siden? I alle fall på kort sikt, for russland har jo faktisk klart å skape bølger i verdensøkonomien, selv om jeg også tenker at det er en makt de bare har midlertidig.
Dette poenget med at russland blir oppfattet som større, viktigere og mer betydningsfull enn det er, synes jeg er både skremmende og fascinerende. Det er nesten en bias som mange av oss har hatt, og en del fortsatt har. Godt hjulpet av russisk propaganda, mistenker jeg. Vi har overvurdert dem militært og økonomisk. Men også kulturelt og politisk har vesten hatt den samme bias. Denne uovertrufne russiske litteraturen består stort sett av en håndfull forfattere fra for hundre år siden og nærmest ingen de seneste 50 årene. Og politisk har de hatt mye mer innflytelse enn de burde ha hatt, når de har ropt høyt om Nato og “legitime sikkerhetsbekymringer” kunne vi egentlig bare ha bedt dem jekke seg litt ned.

4 Likes

Vi har tydeligvis nok til at man føler det er innenfor å gi 10.000stk.

3 Likes

Jeg kan ikke se at NM28 passer med beskrivelsen “langtrekkende artillerigranater”. Med vanlige granater er det kanonen som er langtrekkende. Skal en granat være langtrekkende, så må den i det minste være “base bleed”.

2 Likes

Jeg fant den i UD2-1. Er litt usikker på hvem som har laget disse. Men om vi bruker Namo som referanse.

Så kan 40km stemme godt. Dette skal være basebleed som er donert alle gangene.

3 Likes

OK.
Til de som ikke kjenner konseptet “base Bleed”, så er det at granaten avgir nok gass i bakkant til å redusere luftmotstanden og forlenge rekkevidden. På mange måter en slags rakettmotor som ikke gir netto skyvkraft.

Hvordan luftstrømmen lukkes bak et objekt, er avgjørende for luftmotstanden. Fra studietiden husker jeg et labforsøk som illustrerte dette. Vi målte luftmotstanden på en halvkule i en vindtunell, og ble overrasket av at den var lavest når vi hadde den flate siden fremover.

14 Likes

Du har jo også ramjet granater, som enda ikke er masseproduserte. Som kan gå virkelig langt.

5 Likes

Er nok mange øyne på bakken og, pluss at små gryter også har ører!

1 Like

Kraftig lien sak.:sweat_smile:

1 Like

Noen sleuths som vet hvor dette flyet er fra?

1 Like

Det er en globemaster.

Så stor sansynlighet USA. De som har vært å hentet ting her tidligere.

Edit : Er SAC fly. : Strategic Airlift Capability - Wikipedia

3 Likes

Flernasjonal militær flytransportstyrke som består av 12 nasjoner: Bulgaria, Estland, Finland, Ungarn, Litauen, Nederland, Norge, Polen, Romania, Slovenia, Sverige og USA.

2 Likes

Så ifølge EU har Russland mistet 60% av sitt totale antall tanks. Og mange av de som de har på papiret er nok ikke stridsdyktige.

Minst 60k drepte og 3x så mange skadde. Så rundt 250.000 !! Russiske soldater kan være tatt ut av slagmarken for godt.

8 Likes

image

Så hvis noen gidder kan de kjøre en runde med flysporingstjenestene for å se når det var her.

1 Like

Ser ut som det kan komme et større push rundt leveranse av noe gøy.

5 Likes

Fjerner turbulens bak prosjektilet, slik at luftstrømmen bak prosjektilet går fra å likne figuren øverst til venstre til å likne figuren nederst til venstre :nerd_face: :+1:

6 Likes

Jeg har sagt det en lengre tid: Belaruz kommer at gå opp i Ryzzka Federasjonen. Det er kun et spørsmål om tid. Den tiden er nå ikke langt unnan. Belaruz kommer at gå med i kriget mot Ukraina og de ryzzka soldater som nu er stationert i Buelaruz er ikke der før at gå mot Ukraina, uten før att trykke ned den all eventuell opposisjon i Belaruz.

6 Likes

Godt poeng rundt hvorfor det er russiske soldater i Belarus.

2 Likes